| Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 23
|
Hei jeg lurer på om det er noen her inne som kan fortelle meg hvor man bør kjøpe xaxim plater fra og evt hvordan man går frem med tanke på tollen og sånne ting?
Så har du bestilt plater og fått de sendt hjem, så tar jeg gjerne imot svar
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Alder: 21
|
Sitat:
Fikk da et krast brev i posten om at varene var destruert og at videre import av slikt ville bli politianmeldt planter og jord er det ivertfall masse regler på !Les på tollvesenet sider så finner du alt du trenger og vite
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Har aldri hatt problemer med å importere Xaxim fra utlandet.. Mulig jeg har hatt flaks.
Når det gjelder planter så kan disse importeres uten jord og om de har en sunnhetsertifikat med seg. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Alder: 23
|
Hei frogger takker for svar, hvem butikk har du pleid og kjøpe i fra? og for å få sunnhets sertifikat så spør jeg bare etter papirer på de
?
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2009
|
Jeg har heller aldri hatt problemer med å importere xaxim fra utlandet.
Har både kjøpt fra Tyskland og Nederland, og de gikk gjennom tollen uten problem, men husk du må belage deg på å betale toll. Når det gjelder planter så bør du nok forhøre deg med de enkelte nettbutikkene/leverandørene om de tilbyr plantesunnhetssertifikat. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
jeg bestilte råtten treflis fra tyskland saman med billelarver.
første importen var de mye kluss med. jeg husker ikke helt, men de ble nemt fra DIRNAT at treflis fra et eller flere land er de ikke lov å importere fra. p.g.a. insekts fare ovenfor den norske natur. tyskland er vertfall et land som er godkjent nor de gjelder råtten bøk eller eik flis. forhør deg litt med DIRNAT eventuelt... selfølgelig skal du bruke de til noe lovleg ![]()
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 31
|
Har tatt inn mye både xaxim og planter opp igjennom åra, og xaximen har jeg aldri hatt noe problem med, men den har jeg da også kjøpt av en hyggelig Danske som ikke nødvendigvis skriver xaxim (el.l) på pakka
![]() Når det gjelder planteimporter så må man nå registrere seg som importør på MT sine nettsider, samt melde inn alle innkommende sendinger. Man må også oppgi når og hvor disse kan innspiseres av MT kontrollører. Det holder altså ikke lenger med bare sunnhetsertifikat (som forøvrig ofte koster skjorta...). For Orkidéer må man dessuten ha CITES papirer... Summa-summarum er min anbefaling å droppe å bestille på nett og heller ta turen på litt flere messer. Finnes flere bra både i Sverige og Danmark, og ikkeminst Tyksland, der man kan få kjøpt både xaxim og planter en del billigere enn på nett. Mvh Martin |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvordan finne ut hvor midden kommer ifra? | dragoon88 | Helse og sykdommer hos reptiler | 5 | 05-02-2010 19:01 |
| Xaxim plater gror ikke! | Nero | Vivarier | 1 | 22-08-2009 20:02 |
| Xaxim | blowfish83 | Terrarieutstyr | 15 | 20-04-2009 11:13 |
| Biller, er de lov å importere?? | Natrix | Pinnedyr, knelere og andre insekter | 3 | 16-02-2009 08:50 |
| Hvordan vet jeg hvor mange prikker jeg har? | Nero | Hjelp! | 6 | 03-02-2008 00:08 |