"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Utstyr Hvor og hvordan importere xaxim plater?

Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-07-2011, 21:43   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2011
Alder: 23
Meldinger: 5
Standard Hvor og hvordan importere xaxim plater?

Hei jeg lurer på om det er noen her inne som kan fortelle meg hvor man bør kjøpe xaxim plater fra og evt hvordan man går frem med tanke på tollen og sånne ting?

Så har du bestilt plater og fått de sendt hjem, så tar jeg gjerne imot svar
nicco88 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-07-2011, 23:19   #2
Reptilfreak

Alder: 21
Meldinger: 351
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av nicco88 Vis post
Hei jeg lurer på om det er noen her inne som kan fortelle meg hvor man bør kjøpe xaxim plater fra og evt hvordan man går frem med tanke på tollen og sånne ting?

Så har du bestilt plater og fått de sendt hjem, så tar jeg gjerne imot svar
Bestillte noe planter fra england en gang Fikk da et krast brev i posten om at varene var destruert og at videre import av slikt ville bli politianmeldt planter og jord er det ivertfall masse regler på !

Les på tollvesenet sider så finner du alt du trenger og vite
Sokken91 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-07-2011, 01:31   #3
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Har aldri hatt problemer med å importere Xaxim fra utlandet.. Mulig jeg har hatt flaks.
Når det gjelder planter så kan disse importeres uten jord og om de har en sunnhetsertifikat med seg.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-07-2011, 12:21   #4
Reptilfreak

Alder: 23
Meldinger: 5
Standard

Hei frogger takker for svar, hvem butikk har du pleid og kjøpe i fra? og for å få sunnhets sertifikat så spør jeg bare etter papirer på de ?
nicco88 er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-07-2011, 13:02   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2009
Meldinger: 56
Standard

Jeg har heller aldri hatt problemer med å importere xaxim fra utlandet.
Har både kjøpt fra Tyskland og Nederland, og de gikk gjennom tollen uten problem, men husk du må belage deg på å betale toll.

Når det gjelder planter så bør du nok forhøre deg med de enkelte nettbutikkene/leverandørene om de tilbyr plantesunnhetssertifikat.
Sigaw er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-07-2011, 20:05   #6
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

jeg bestilte råtten treflis fra tyskland saman med billelarver.
første importen var de mye kluss med.

jeg husker ikke helt, men de ble nemt fra DIRNAT at treflis fra et eller flere land er de ikke lov å importere fra. p.g.a. insekts fare ovenfor den norske natur.

tyskland er vertfall et land som er godkjent nor de gjelder råtten bøk eller eik flis.

forhør deg litt med DIRNAT eventuelt... selfølgelig skal du bruke de til noe lovleg
Svar med sitat
Gammel 18-07-2011, 08:28   #7
Reptilfreak

malm sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Alder: 31
Meldinger: 63
Standard

Har tatt inn mye både xaxim og planter opp igjennom åra, og xaximen har jeg aldri hatt noe problem med, men den har jeg da også kjøpt av en hyggelig Danske som ikke nødvendigvis skriver xaxim (el.l) på pakka

Når det gjelder planteimporter så må man nå registrere seg som importør på MT sine nettsider, samt melde inn alle innkommende sendinger. Man må også oppgi når og hvor disse kan innspiseres av MT kontrollører. Det holder altså ikke lenger med bare sunnhetsertifikat (som forøvrig ofte koster skjorta...). For Orkidéer må man dessuten ha CITES papirer...

Summa-summarum er min anbefaling å droppe å bestille på nett og heller ta turen på litt flere messer. Finnes flere bra både i Sverige og Danmark, og ikkeminst Tyksland, der man kan få kjøpt både xaxim og planter en del billigere enn på nett.

Mvh Martin
malm er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvordan finne ut hvor midden kommer ifra? dragoon88 Helse og sykdommer hos reptiler 5 05-02-2010 19:01
Xaxim plater gror ikke! Nero Vivarier 1 22-08-2009 20:02
Xaxim blowfish83 Terrarieutstyr 15 20-04-2009 11:13
Biller, er de lov å importere?? Natrix Pinnedyr, knelere og andre insekter 3 16-02-2009 08:50
Hvordan vet jeg hvor mange prikker jeg har? Nero Hjelp! 6 03-02-2008 00:08

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:38.