| Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
|
Jeg er i ferd med å opprette mitt første skikkelige terra, dette ska være av typen fuktig regnskogs terrarie som en eller annen gang skal romme noen pilgifter
Men er som sagt i oppstartfasen og lurer angående hvilket utstyr som bør innhandles kontra andre merker og nædvendigheter ! Terraet skal inneholde en vanndel og ha falsk bunn, vanndelen skal skilles ifra separat uten kontakt under den falske bunnen. Spørsmålet mine er som følger : - Burde jeg feste varmekabler/matte under substratet, finner lite informasjon angående hvordan man holder varmen stabil i et sånn terra, så jeg tok det litt for gitt at det var matte eller kabler som var greia. - For å bevare fuktigheten inne i terra har jeg sett noen bygger om fluenettet på toppen til glass med lufte rister i stedet, er dette nødvendig ? - Hvilken Type regnsystem regnes for å være et enkelt og holdbart regnsystem (etter andres erfaringer) Har vurdert typen til Exo terra (monsoon) siden det ser enkelt og greit ut, så har jeg sett litt på mist king sitt basic system, ser litt mer avansert ut men har egentlig ikke peil .... - Hvor mye lys kreves sånn ca for et slikt stort terra med medium masse planter ? ( Er Exo terras dobble overkill ) ? ![]() Setter stor pris på svar angående dette MVH Sist endret av DanFekar; 24-06-2011 kl 01:28. Begrunnelse: satte skriftstørrelsen til normal |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
|
når du skal ha dyr som pilgift frosk, så er det nok bedre å drite i varmematter og kabler, men heller la lyset ditt avgi varmen som trengs. eventuellt, ha en varmematten på ene siden av terra om det er kaldt i rommet om natten, når lyset går av. selv har jeg klart meg uten dette.
når det kommer til luftingen, så må du nesten se det ann.. jo mere planter du har, jo mer holder det på fuktigheten.. samme med vanndelen, spørs helt hvor mye vann du har.. når du kjøper terra, så sitter du det opp slik du vil, og når det er ferdig med alt sammen, vann, planter, lys. så måler du bare hva fuktigheten ligger på. om du må ha mer fuktighet, så kan du dekke litt av topp luftingen. men pass på at du ikke dekker all. grunnen til det er lufting under og over, er for å gi sirkulasjon ![]() når det kommer til regnsystem har jeg ingen erfaring. jeg driver selv å skal kjøpe ett nå, men har ikke bestemt meg enda om jeg vil satse på et stort, så jeg kan bruke til flere terra i seinere tid (vet jo jeg skal ha fler) eller om jeg skal ta å kjøpe et som funker helt greit til dette ene terra.. lys, der rigger jeg det opp, slik at jeg kan ta mer eller mindre lys i etterkant, når jeg vet om det trengs mer eller mindre bare husk at du må hvertfall regne med UV lys
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
|
Takk for raskt svar
har vært masse på nettet og lett etter det ultimate regnsystemet og har egentlig endt opp på mist king, det virker veldig profesjonelt og lett oppsett ..... dette kan man bruke på MANGE terraer samtidig, pakken jeg har sett på koster rett i undekant av 250 $ (ca 1400 kr) Med frakt hjem til norge, her følger det med en del ekstra utsyr og er pakken over den minste. er litt usikker om det blir fortolling og hele driten da eller ? vet du hva som er ypperlig luftfuktihet i et slik terra ? Var egentlig ikke klar over at man trenger UV lys, får man T5 lysrør med dette ? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
|
i hvilken nettbutikk har du funnet det til 250$?
når det kommer til fortolling har jeg ikke peiling, jeg har fått masse pakker fra utlandet før, både dyre og billige, men har aldri merka noe til at de har blitt stoppet.. den absolutte beste luftfuktigheten i et regnskogs terra, er det dyrene skal ha finn ut hvilken art du vil ha, så leser du deg grønn om de.. da står det alltid hvilken fukighet de liker best..og et lite tips, finn ut hvilken arter som er tilgjengelig på markedet.. så bestem utifra det hva du vil ha i terraet ditt.. jeg vet hvertfall at disse artene av pilgifter er tilgjengelig i sverige: Dendrobates Azureus Dendrobates Auratus Dendrobates galactonotus Dendrobates tinctorius Dendrobates leucomelas Ranitomeya imitator Ranitomeya flavovittata Ranitomeya ventrimaculata Epipedobates anthonyi Ranitomeya imitator Oophaga pumilio for min del, er Dendrobates Azureus den klare favoritten ![]() UV lys får du se om noen andre svarer på, jeg er for usikker på det til at jeg gidder å prøve meg på å svare deg
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
|
Heisan!
Pilgift skal ha veldig høy luftfuktighet og derfor burde du beregne et terra med ikke alt for mye lufting. Jeg anbefaler IKKE exo-terra til pilgift da dem har ekstremt mye lufing. Finn et terra som har en lufterist under dørene og en liten på toppen. Ikke ett der hele terra er en rist på toppen. Pilgift skal ha fuktighet på 60-100% tror jeg det var. Skal du ha vanndel øker jo dette luftfuktigheten med masse. Når det gjelder regnsystem er nok det ganske lurt til pilgift ja. Personlig bestilte jeg av en danske. Da fikk jeg med en kraftig pumpe og 6 dyser med alle ledninger og koblinger jeg trenger. Litt avansert men mye mer holdbar en exo-terra sin og de andre. Jeg har disse nå koblet opp på 4 forskjellige terrarier og de dusjer 4 om dagen og 4 om natten. Pilgift trenger forsåved ikke varmematte. Men er det veldig kaldt der om natten som nevnt burde du putte inn en. Da ville jeg festet en på sideveggene eller baksiden og ikke under siden du skal ha vanndel. Men jeg ville også som sakt godt for en pære som avgir litt varme. Pilgift må ikke ha UV lys men dem har ikke vondt av det. De for sterkere og finere farge. Også så klart er det jo et stort pluss for plantene dine og du vil oppleve sterkere og finere planter og at dem vokser fortere. Når det gjelder utstyr hadde det vert greit vis du hadde sagt litt mere spesifikk du skal lage. Skal du ha en bekk/vannfall? skal det renne fra veggene. Skal du lage bakgrunn med fugeskum eller skal du lime på xaxim å lage en øy ut av vanntett isopor? Alt dette burde du bestemme deg for før man skal gi deg tips til mere spesifikk utstyr. I tillegg kanskje hvor mye du har lyst å bruke på vivariet ditt. Mvh Marius |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Jeg bruker selv EXO-terra som regnskogsterrarier. Jeg legger pleksiglass over store deler av lufteristene, dermed blir det høy luftfuktighet i terraet.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Det du nevner der Kristian262 er også en mulighet men en svær tungvin mulighet. Du vil nok fortsatt få bedre fuktighet vis man velger et annet terra.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2009
Sted: Rogaland
Alder: 26
|
Hvorfor er dette en tungvindt mulighet? Hadde det samme til regnbueboa når den var mindre, ExoTerra med plexiglass over nesten hele. Ikke tungvindt i det hele tatt, holdt fuktigheten bra, og god lufting ved dørene..
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Tungvindt var vel ikke riktig svare. Men har du ikke plexi glass må du kjøpe det og det holder fortsatt ikke like bra på fuktigheten som de andre. Dessuten skal pilgift ha ganske mye mer fuktig enn en regnbueboa
Kan si at de på reptilparken ikke anbefaler exo-terra til vivarium. |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Sitat:
![]() (Hentet fra Ventrimaculata Terra!)
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Exo-Terra 90x45x60, egnet til dvergskjeggis? | jebfx | Agamer | 0 | 21-04-2010 18:07 |
| Div utstyr | demios | Utstyr | 1 | 14-04-2009 11:30 |
| Utstyr... | Tarantellen | Terrarier | 4 | 09-04-2006 20:52 |