"

Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-02-2011, 23:53   #1
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansund
Alder: 21
Meldinger: 438
Standard Mugg i exo terra

For første gang etter å ha hatt exo terraer i en årrekke har nå mitt minste bur blitt angrepet av mugg og jeg fatter ikke hvorfor. Exo terra har vært de bura med best lufting og jeg har aldri aldri hatt et slikt problem med de før. Jeg har torv som substrat, sammen med litt bark, det er diverse planter i buret. Dyra (sørgiser) spiser fluer og frukt. Luftfuktigheta ligger like over 70%, temperaturen ligger på 22-24grader.

Frukta jeg gir som mat (banan som regel) mugler over natta!

Hva skjer? er det en feil på buret eller er det jeg som gjør noe galt? Hva kan være galt?
Svar med sitat
Gammel 08-02-2011, 09:29   #2
Reptilfreak

hewlet sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Drammen
Meldinger: 458
Standard

Muggen kommer fra torva, det hender er litt mye sporer i torva noe ganger.

Hos meg vokste det sopp (med hatt) i et terrarie, det var høy luftfuktighet over lengre tid (70-90%)

Må nok bytte ut torva og rense terrariet skal du bli kvitt det, så lenge det er fuktighet trives sopp og mugg, kan hjelpe med god lufting.
hewlet er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 08-02-2011, 19:18   #3
Reptilfreak

wernis sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Alder: 24
Meldinger: 15
Standard

Det du kan gjøre som er smart er å legge lekakuler i bånn av terrarie å filter matte. Så legge substrate oppå.
Kokos er fint. Du får kjøpt brikker du legger i vann som ekspanderer.
Det pleier å vere mere vennlig når substrate er veldig fuktig.
Mulig du veit det alt ,men jeg skreiv det i hvertfall
wernis er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 08-02-2011, 21:21   #4
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

takk for tips! De er alltid like kjekk.
Vil plantene trives noe om jeg planter de i kokos da? om det er mulig. Ser litt etter alternativer til substrat nå, men jeg har bare erfaring med torv, torv/sand, jord, bark og sand, og det er jo minimalt av de tingene som både dyrene og plantene trives i.
Hva med å ha bark som substrat, og heller la plantene vokse fra kopper med jord? Vil kanskje ikke se så bra ut men..
Svar med sitat
Gammel 08-02-2011, 22:04   #5
Reptilfreak

sinsuburb sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Øvre Romerike.
Alder: 28
Meldinger: 31
Standard

Har byttet ut alle mine exo terra med wromak terraer. Slet mye med mugg i alle exo terraene, men etter overgangen har jeg ikka hatt mugg i noen av dem. Har alltid brukt tiurtorv i terrariene som ble angrepet, men gikk over til solmull fra plantasjen for et års tid siden. Mistenker at tiurtorven er hovedgrunnen, men exo terraene har fått skylda. Utrolig god erfaring med wromak og kommer til å fortsette med de.
Svar med sitat
Gammel 08-02-2011, 22:41   #6
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

Jeg har aldri slitt med exo terra før, men du sier noe der om torva. Det er jo ikke tiurtorv jeg har! Det er solmull. Kanskje det er grunnen? Kan ikke huske å ha hatt noe problemer med tiurtorv og dette er første gang jeg bruker solmull til sånt brukt.
Svar med sitat
Gammel 08-02-2011, 23:11   #7
Reptilfreak

Martink sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
Meldinger: 899
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Dersom det er sporer i torven, som det nevnes her, og man ikke får tak i andre sorter;
kan det da hjelpe å steke torven på samme måte som når man får midd i terrariet?

"Dette er en prosess som tar knekken på alt som evt skulle befinne seg i gjenstanden.

160 grader 2 timer
170 grader 1 timer
180 grader 0,5 timer"

Jeg har også et exo-terrarium. Har ikke opplevd mugg i torven der enda.
Bruker naturtorv fra Felleskjøpet.
Martink er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-02-2011, 23:38   #8
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

Er naturtorva for FK noe bra å bruke? Er den billigere?
Svar med sitat
Gammel 09-02-2011, 00:00   #9
Reptilfreak

Martink sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
Meldinger: 899
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Fungerer fint den.
TORV NATUR PROFF 150L WEIBULL - NORDIC GARDEN AS - Felleskjøpet
Martink er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-02-2011, 09:17   #10
Reptilfreak

moniq sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Akershus
Alder: 38
Meldinger: 935
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Vi har alltid brukt tiurtorv fra Plantasjen, nå har den byttet navn husker ikke helt hva det var.
Bruker bare Exo-terra og har ALDRI hatt noe mugg.
Det jeg gjorde da jeg kjøpte nye sekker med torv var å åpne de så jeg jeg fikk ut mye av fuktigheten. Så tok jeg med torv inn som sto å tørket i baljer før jeg brukte det, så jeg fikk ut mye av fuktigheten.
I de store terrane så har jeg blandet inn litt sand.
Jeg liker ikke å bruke helt fersk torv, for da blir gjerne tellane klatrende til take på terra pga for høy fuktighet. Så her tørket torven før bruk.
moniq er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
mugg? Annadesu Taranteller 1 03-01-2010 20:33
mugg ElvisD Skorpioner 6 19-09-2008 19:08
Mugg!! E.Spider Knelere 11 31-01-2008 14:31
Mulig Mugg?? big_cola_fan Taranteller 3 07-12-2007 14:04
Mugg? Propaganda Fôrdyr 1 11-04-2005 15:40

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:33.