| Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Sep 2006
Sted: namnå
|
Er det noen som vet åssen man bygger et terrarie
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
|
Det kommer ann på om du vil bygge i helglass, eller om du vil bygge i tre med glassdører i fronten?
For en som ikke er så fingernem og ikke har erfaring med div. selvbyggeprosjekter er det lettest å bygge i tre. |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,891
|
Sitat:
![]() et streit og ikke så stort terrarie er ingen heksekunst om man ikke har no imot å bli litt møkkete på henda
|
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
|
jeg tar å bygger det i tre
.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2006
|
Hva slags dyr er det du skal bygge til da?? Litt lettere å komme med råd og tips da!!
|
|
|
#6 |
|
Junior Member
|
Skilpadde
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Senior Member
|
Her er terrariet "jeg" har bygget i tre. Dette er et veldig enkelt terrarie å bygge. Bildene er ikke noe bra, men jeg tok dem nå i farten...
![]() Jeg laget det av et heltre skap kjøpt på IKEA. Nederst er en list for å forhindre at bunnsubstratet ramler ut hver gang dørene åpnes. Denne laget jeg faktisk av en hylleplate som jeg saget til. Hylleplatene som fulgte med skapet hadde jo akkurat riktig lengde. Hvis du ikke har en passende skap eller benk, kan en slik "kasse" som dette enkelt lages selv med hobbyplater eller finèr. Listen øverst er også laget av den samme hylleplaten. Den skjuler et lysrøyr som er inni terrariet. Ledningen til lampen er satt inn ved å bore et akkurat passe hull i kanten av bakplaten FØR skapet ble montert. (Ellers måtte det blitt laget et hull som var stort nok til kontakten, og det er skjemmende og upraktisk, og ikke minst rømningfarlig for mine dyr.) Ventileringen er ordnet ved å lage runde åpninger, og sette på noen høytalerdeksler. Jeg valgte slike deksler fordi de ikke hadde noen skarpe kanter. Var redd for at snokene mine skulle skjære seg i tunga når de snuser rundt Ellers kan hva som helst av rømningssikker netting brukes. Det er viktig med god ventilering. Jeg har åpninger i hver side + to i toppen. På topp- og bunnlisten har jeg limt på skyvedørslister. Glassmesteren saget til glasset, og filte det i kantene slik at det ikke er skarpt å ta på. Glassert må være noe lavere enn akkurat passe, for å kunne taes inn og ut av listene. (Se hvordan glassdørene er på et kjøpeterrarie, så skjønner du hva jeg mener.) De må også være så brede at de overlapper hverandre. ![]() Jeg har beiset tarrarie utenpå i "kirsebær" det var bare fordi jeg ville ha den fargen. Men innvendig må et treterrarie behandles for å tåle fukt. Det enkleste er å male bunden og de nederste delene av veggene med epoxy. Jeg derimot valgte å isolere bunden og bakveggen med isoporplater (selges hos byggvarehus). Isoporen på bakveggen smeltet jeg litt med en varmepistol, for at den ikke skulle være helt flat. På halve bunden la jeg deretter inn varmekabler (fra dyrebutikk). Alle veggene og bunden ble deretter behandlet med sement/mørtel, fordi jeg ville ha et "støypt" utseende. Pga. støypen ble dette terrariet ganske tungt, så jeg satte på hjul for å lettere kunne ta det frem for å rengjøre bak det. Man kan lage hvilken som helst bakgrunn, det er bare fantasien (og evnene) som setter begrensing her. Så lett kan det altså gjøres! Så er det bare å tilpasse målene, og variere utseendet, til hva man selv vil ha Til land skilpadder ville jeg valgt et langt terrarie. Menkan du med fordel velge å ha flere glassdører. Det koster det samme som å ha to. Men glass er tungt, og det kan bli nesten umulig å åpne virkelig store glassdører pga tyngden og friksjonen. Dessuten blir det billigere å kjøpe en ny hvis en knuser. Glass har nemlig kvadratmeterpris.
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,891
|
Sitat:
![]() jeg spør og graver fordi jeg er litt nysjerrig av meg, skal sies
|
|
|
|
#9 | |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Sitat:
|
|
|
|
#10 |
|
Senior Member
|
Takk for ros. Er ganske fornøyd selv, men ville forsøkt å lage en mer "inviklet" bakgrunn hvis jeg skulle gjort det igjen. Men dette er jo første (og eneste) terrariet jeg har byggd. (Må pressisere at jeg fikk masse hjelp til å bygge det. Stolte ikke helt på fingerferdighetene mine. Men hadde ikke vært redd for å gjøre det helt selv nå. Det er ikke vanskelig.)
Kan forresten nevne at hyllen oppe i høyre hjørne er laget av isopor som først er limt fast til bakplaten + sideveggen, og så er smurt med støyp. Glemte å nevne det, men kom på at jeg burde i tilfelle tråden kommer opp igjen og jeg inspirerer noen... Glemte det sikkert fordi terrariet ZOO skal bygge er til skilpadder, de klatrer ikke fullt så bra som snoker
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| bygger, hvordan, man, terrarie |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvordan kan jeg? | powerboy | Pinnedyr | 46 | 10-12-2007 15:31 |
| fuktboks, hva og hvordan?? | Juliette | Terrarier | 18 | 08-10-2007 12:30 |
| Bygger pinne-terra | Kristian262 | Terrarier | 7 | 14-03-2007 20:41 |
| Hvordan ta opp? | john | Taranteller | 12 | 25-07-2006 13:20 |
| noen her inne som har bygger Waterfall?? | zzprox | Terrarier | 2 | 06-03-2005 18:21 |