"

Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16-09-2006, 22:53   #1
Member

Trinemor sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Norge
Meldinger: 40
Standard Akvarie som terrarie

Jeg har et akvarium på ca. 150L som jeg bruker til jeg får meg et terrarie..
men det jeg lurte på var om jeg kan sette på lokket eller om det blir for tett luft? (har forresten leopard gecko i det)

for det er bare en liten luke på ca 10x5 cm i lokket som man liksom skal fore fiskene gjennom..Ellers er det helt tett. Jeg har ikke på lokket for øyeblikket så jeg har en varmelampe på 150watt som holder varmen på rundt 27 grader..

Så er det lysstoff rør i lokket..Men har sett slike lysstoff spesielt til reptiler..jeg kan jo muligens bytte ut dette jeg har med det??

Dette ble litt rotete men dere skjønner poenget ?!

Noen som har noe tips til meg? Om jeg bare kan beholde avariumet til terrarie eller om det blir altfor tett luft??

takker for svar
Trinemor er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-09-2006, 00:47   #2
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard Re: Akvarie som terrarie

bytt ut et rør til uv rør. få deg en sol spott og da må du sikkert dempe varme pæra litt i forhold til sol spotten..

du kan sikkert ha større lufte luke en det.
Gibbs er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-09-2006, 09:33   #3
Reptilfreak

straymond sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 1,891

holitatten!

ettersom Leosa er nattaktive så er det ikke hardt nødvendig med UV, men som Gibbs sier så er det greit å kjøre det safe og slenge det inn om dyret velger å ta seg en rusletur om dagen

det med terrarie-ventilasjon i akvarie har blitt en liten debatt, men personlig så mener jeg at man burde prøve å få til en viss gjennomstrømning av luft i et akvarie som i et terrarie.
et par pc-vifter som du monterer i hver sin ende av terrariet, vor den ene blåser ned og den andre opp.
du må her være forsiktig med at viftene ikke er for kraftige så gjennomstrømningen blir for hard
Svar med sitat
Gammel 17-09-2006, 09:57   #4
Guest

Meldinger: n/a

Jeg hadde mine 2 første leoser i et 105 liters akvarium,,funket som bare det.
Men hadde det åpent oppe da,bare passet på at tempen i akvariumet holdt ca 30 grader på den varme siden

Svar med sitat
Gammel 17-09-2006, 11:06   #5
Member

Trinemor sin avatar

ok takker for svar..

Så jeg kan altså bruke lokket selv om det bare er en liten luke øvest bare jeg har vifte?? er bare redd det blir for lite luft jeg??
Noen ide om hvordan jeg kan få til det vifte styret da?? luken øverst er altså ca. 10cm lang og 4-5cm bred:S
ikke mye å gå på men...
Trinemor er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-09-2006, 12:02   #6
Senior Member

Katrine sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 762

Det burde vel holde med en vifte? hvis luften kommer inn vha en vifte i en ende, vil den jo bli presset ut av seg selv i den andre enden...

Det med vifte var forøvrig en god idè. Da kan man tvinge frem sirkulasjon, selv i et akvarie/terrarie med lite luftehull. Har selv brukt et akvarie som terrarie en gang i tiden, men jeg snudde det slik at toppåpningen vendte fremover, og så kjøpte jeg en pleksiglassplate som jeg boret mange huller i, og den hadde jeg som åpning i fronten. Den var festet med et "finurlig" selvkomponert låssystem Det funket kjempebra. Men med vifte kan man bruke det oprinnelige armaturet/toolokket. Det vil se mye penere ut.
Katrine er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-09-2006, 12:20   #7
Member

Trinemor sin avatar

ok..takk for tips
men er det noen som vet hvor jeg kan få tak i slik vifte??
Svar med sitat
Gammel 17-09-2006, 12:28   #8
Senior Member

Andy sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Drammen
Meldinger: 566

Sitat:
Opprinnelig postet av Katrine
Det burde vel holde med en vifte? hvis luften kommer inn vha en vifte i en ende, vil den jo bli presset ut av seg selv i den andre enden...
Vifter bør ikke brukes for å blåse inn i et terarie, men til å trekke luft ut....
Når en vifte blåser inn i et terarie, vil det oppstå mye vind i terariet (kald vind). Ved å trekke "gammel" luft ut av terariet, vil man få bedre utnyttelse av viftekapasiteten, samt at den luften som blir trukket inn, kommer fra et større område, og dermed mindre vind.
Svar med sitat
Gammel 17-09-2006, 14:31   #9
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647

det som andy sier er litt viktig. man skal ikke ha trekk i et terrarie. ikke bra for øynene til noen dyr ller mennesker
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-09-2006, 17:24   #10
Reptilfreak

straymond sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 1,891

Sitat:
Opprinnelig postet av Andy
Sitat:
Opprinnelig postet av Katrine
Vifter bør ikke brukes for å blåse inn i et terarie, men til å trekke luft ut....
Når en vifte blåser inn i et terarie, vil det oppstå mye vind i terariet (kald vind). Ved å trekke "gammel" luft ut av terariet, vil man få bedre utnyttelse av viftekapasiteten, samt at den luften som blir trukket inn, kommer fra et større område, og dermed mindre vind.
det er nok sant det du sier. blir litt smør på flesk med to vifter....
Svar med sitat
Svar

Emner
akvarie, som, terrarie

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Akvarie til terrarie Joystick Prosjektplaner 7 10-10-2009 11:14
Akvarie 104 l til Terrarie? zatane Terrarier 2 28-01-2008 09:08
Bergen akvarie Småprat 13 06-07-2007 09:42
mug i akvarie Kristian262 Terrarier 3 03-01-2007 16:21
akvarie --> terrarie straymond Utstyr 1 26-02-2005 15:48

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:30.