| Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Norge
|
Jeg har et akvarium på ca. 150L som jeg bruker til jeg får meg et terrarie..
men det jeg lurte på var om jeg kan sette på lokket eller om det blir for tett luft? (har forresten leopard gecko i det) for det er bare en liten luke på ca 10x5 cm i lokket som man liksom skal fore fiskene gjennom..Ellers er det helt tett. Jeg har ikke på lokket for øyeblikket så jeg har en varmelampe på 150watt som holder varmen på rundt 27 grader.. Så er det lysstoff rør i lokket..Men har sett slike lysstoff spesielt til reptiler..jeg kan jo muligens bytte ut dette jeg har med det?? Dette ble litt rotete men dere skjønner poenget ?! Noen som har noe tips til meg? Om jeg bare kan beholde avariumet til terrarie eller om det blir altfor tett luft?? takker for svar
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
bytt ut et rør til uv rør. få deg en sol spott og da må du sikkert dempe varme pæra litt i forhold til sol spotten..
du kan sikkert ha større lufte luke en det. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 1,891
|
holitatten!
ettersom Leosa er nattaktive så er det ikke hardt nødvendig med UV, men som Gibbs sier så er det greit å kjøre det safe og slenge det inn om dyret velger å ta seg en rusletur om dagen ![]() det med terrarie-ventilasjon i akvarie har blitt en liten debatt, men personlig så mener jeg at man burde prøve å få til en viss gjennomstrømning av luft i et akvarie som i et terrarie. et par pc-vifter som du monterer i hver sin ende av terrariet, vor den ene blåser ned og den andre opp. du må her være forsiktig med at viftene ikke er for kraftige så gjennomstrømningen blir for hard
|
|
|
#4 |
|
Guest
Meldinger: n/a
|
Jeg hadde mine 2 første leoser i et 105 liters akvarium,,funket som bare det.
Men hadde det åpent oppe da,bare passet på at tempen i akvariumet holdt ca 30 grader på den varme siden |
|
|
|
#5 |
|
Member
|
ok
takker for svar..Så jeg kan altså bruke lokket selv om det bare er en liten luke øvest bare jeg har vifte?? er bare redd det blir for lite luft jeg?? Noen ide om hvordan jeg kan få til det vifte styret da?? luken øverst er altså ca. 10cm lang og 4-5cm bred:S ikke mye å gå på men... |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
|
Det burde vel holde med en vifte? hvis luften kommer inn vha en vifte i en ende, vil den jo bli presset ut av seg selv i den andre enden...
Det med vifte var forøvrig en god idè. Da kan man tvinge frem sirkulasjon, selv i et akvarie/terrarie med lite luftehull. Har selv brukt et akvarie som terrarie en gang i tiden, men jeg snudde det slik at toppåpningen vendte fremover, og så kjøpte jeg en pleksiglassplate som jeg boret mange huller i, og den hadde jeg som åpning i fronten. Den var festet med et "finurlig" selvkomponert låssystem Det funket kjempebra. Men med vifte kan man bruke det oprinnelige armaturet/toolokket. Det vil se mye penere ut.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Member
|
ok..takk for tips
![]() men er det noen som vet hvor jeg kan få tak i slik vifte??
|
|
|
#8 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Jul 2004
Sted: Drammen
|
Sitat:
Når en vifte blåser inn i et terarie, vil det oppstå mye vind i terariet (kald vind). Ved å trekke "gammel" luft ut av terariet, vil man få bedre utnyttelse av viftekapasiteten, samt at den luften som blir trukket inn, kommer fra et større område, og dermed mindre vind. |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
det som andy sier er litt viktig. man skal ikke ha trekk i et terrarie. ikke bra for øynene til noen dyr ller mennesker
|
|
|
|
|
|
#10 | ||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 1,891