"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Utstyr LED belysning, noen som har erfaring?

Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-10-2010, 21:11   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2008
Meldinger: 106
Standard LED belysning, noen som har erfaring?

Hei,

tenkte å koble opp litt ekstra belysning i terrariene til noen av krypene før vinteren. Dette for å stimulere vinter sommer belysningstid.

SÅ, noen her som har prøvd seg på bruk av IKEA Led produktene?

Noen som hva slags spekter av belysning, bølgelengder, osv som reptiler spesifikt slanger er sensitive for?
Blir liten grunn til å sette in LED lys om dyrene ikke oppfatter LED-lyset som "lys"..

Enten denne typen:
IKEA | Integrert belysning | Garderobebelysning, integrert | KOMPLEMENT | Lyslist
IKEA | Integrert belysning | Garderobebelysning, integrert | KOMPLEMENT | Lyslist

Eller denne da den er billigere:
IKEA | Integrert belysning | Bokhyllebelysning, integrert | DIODER | Lyslist

For å understreke jeg er IKKE ute etter varme men lys, dvs synlig lys for stimulering av døgnrytme.

Takker for all hjelp!
variegatae er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-10-2010, 22:45   #2
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av variegatae Vis post
Hei,

tenkte å koble opp litt ekstra belysning i terrariene til noen av krypene før vinteren. Dette for å stimulere vinter sommer belysningstid.

SÅ, noen her som har prøvd seg på bruk av IKEA Led produktene?

Noen som hva slags spekter av belysning, bølgelengder, osv som reptiler spesifikt slanger er sensitive for?
Blir liten grunn til å sette in LED lys om dyrene ikke oppfatter LED-lyset som "lys"..

Enten denne typen:

Eller denne da den er billigere:
IKEA | Integrert belysning | Bokhyllebelysning, integrert | DIODER | Lyslist

For å understreke jeg er IKKE ute etter varme men lys, dvs synlig lys for stimulering av døgnrytme.

Takker for all hjelp!
Nå vet ikke jeg hvilke spekter led er i, men jeg kan tenke meg det er flere og det er også forskjellig styrke på led pærene.
Led er på god vei inn i saltvanns akvariene hvor lys er et veldig stort krav pga korallene, så jeg kan ikke tenke meg at det ikke skal fungere for reptiler.
Man får nå lamper til saltvann hvor det er kun montert led og det er bra suksess med det.

Kanskje du skal se etter informasjon den veien der.
Saltvanns forumene..
Gibbs er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-10-2010, 22:55   #3
Reptilfreak

Mori sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Sted: Horten
Meldinger: 374
Standard

Denne artikkelen kan kanskje kaste litt lys over spørsmålet...

"Only a biker truly understands why a dog sticks it's head out of the window of a moving car."

Mori er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-10-2010, 22:57   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2008
Meldinger: 106
Standard

Takker for svar.

Det var i bunn og grunn godt nok svar for meg.

Så da blir det en tur på Ikea for å prøve ut hva de har.

mvh
Bård
variegatae er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-10-2010, 01:04   #5
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Pass på fargetemperaturen så du ikke får de som har for blått lys.. så går det nok greit.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-10-2010, 17:06   #6
Reptilfreak

Ravn sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Oslo
Alder: 23
Meldinger: 157
Standard

de har et veldig bra utvalg på clas ohlson av LED lys også. bruker det selv i et terra her.
Jeg har også tenkt på å bytte ut alt av sparepærer i ciliatuterrariet med LED for å minske varmeutviklingen og heller øke tempen med en varmematte, slik at på sommeren når det blir varmt igjen så er det bare å skru av eller dimme ned varmematten. Noen som syns dette høres lurt ut eller er det noe jeg ikke har tenkt på?
Ravn er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-10-2010, 20:31   #7
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard

Når det gjelder Led så vær obs på at lyset når ikke like langt som med f.eks et T5 lysrør eller Dulux. Man må derfor øke mengden lyspunkter betraktelig for å oppnå samme resultat.

JEg har selv brukt en Aqualuminare SOL en periode og må si at det er det nærmeste jeg har kommet f.eks HQI eller tilsvarende lys når det gjelder fargesammensetning og intensitet. Men da snakker vi om et helt annet budsjett.

Selv om Aqualuminare er beregnet for akvariedritft så er denne lampen fin fin til vivarrier også, man kan selv stille inn intensiteten og fargetemperaturen for hvert enkelt lyspunkt. Lampen på bildet er 75W Led, tilsvarende 270W HQI (med litt velvilje). Men En HQI lampe har større rekkevidde.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-10-2010, 21:11   #8
Senior Member

Gibbs sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Når det gjelder Led så vær obs på at lyset når ikke like langt som med f.eks et T5 lysrør eller Dulux. Man må derfor øke mengden lyspunkter betraktelig for å oppnå samme resultat.

JEg har selv brukt en Aqualuminare SOL en periode og må si at det er det nærmeste jeg har kommet f.eks HQI eller tilsvarende lys når det gjelder fargesammensetning og intensitet. Men da snakker vi om et helt annet budsjett.

Selv om Aqualuminare er beregnet for akvariedritft så er denne lampen fin fin til vivarrier også, man kan selv stille inn intensiteten og fargetemperaturen for hvert enkelt lyspunkt. Lampen på bildet er 75W Led, tilsvarende 270W HQI (med litt velvilje). Men En HQI lampe har større rekkevidde.

Mye måtte du gi for en sånn lampe?
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-10-2010, 21:37   #9
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard

Husker ikke helt, fikk til skampris rett fra produsenten i USA. Lurer på om det ikke var en plass mellom 7K og 10k for 2stk.
Saltvannsutstyr koster vet du
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-10-2010, 23:11   #10
Senior Member

Gibbs sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Husker ikke helt, fikk til skampris rett fra produsenten i USA. Lurer på om det ikke var en plass mellom 7K og 10k for 2stk.
Saltvannsutstyr koster vet du
Det var fin pris må jeg si..
HQI lamper er vel mulig å kanskje få til samme pris, men drifts kostnadene er 100-0 da
Trodde de lampene lå på 7-10 pr, så det var litt overraskende.
Bare tull å kjøpe noe annet spør du meg..
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Noen med Leopardskilpadde erfaring... junior Skilpadder 4 05-09-2009 18:05
Terrarie til skilpadde! Noen som har erfaring? ElHein Terrarier 17 30-03-2009 14:54
Noen som har erfaring med denne twinker Reptiler 6 03-02-2009 22:34
Noen med erfaring med større øgler? Adriano De "ekstra" eksotiske herptilene 0 14-05-2008 19:57
Noen som har erfaring med TheSpiderShop? powerboy Taranteller 20 05-02-2008 21:54

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:30.