| Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
|
Hei,
tenkte å koble opp litt ekstra belysning i terrariene til noen av krypene før vinteren. Dette for å stimulere vinter sommer belysningstid. SÅ, noen her som har prøvd seg på bruk av IKEA Led produktene? Noen som hva slags spekter av belysning, bølgelengder, osv som reptiler spesifikt slanger er sensitive for? Blir liten grunn til å sette in LED lys om dyrene ikke oppfatter LED-lyset som "lys".. Enten denne typen: IKEA | Integrert belysning | Garderobebelysning, integrert | KOMPLEMENT | Lyslist IKEA | Integrert belysning | Garderobebelysning, integrert | KOMPLEMENT | Lyslist IKEA | Integrert belysning | Garderobebelysning, integrert | KOMPLEMENT | Lyslist Eller denne da den er billigere: IKEA | Integrert belysning | Bokhyllebelysning, integrert | DIODER | Lyslist For å understreke jeg er IKKE ute etter varme men lys, dvs synlig lys for stimulering av døgnrytme. Takker for all hjelp! |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Sitat:
Led er på god vei inn i saltvanns akvariene hvor lys er et veldig stort krav pga korallene, så jeg kan ikke tenke meg at det ikke skal fungere for reptiler. Man får nå lamper til saltvann hvor det er kun montert led og det er bra suksess med det. Kanskje du skal se etter informasjon den veien der. Saltvanns forumene.. |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Horten
|
Denne artikkelen kan kanskje kaste litt lys over spørsmålet...
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
|
Takker for svar.
Det var i bunn og grunn godt nok svar for meg. Så da blir det en tur på Ikea for å prøve ut hva de har. mvh Bård |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Sted: Oslo
Alder: 23
|
de har et veldig bra utvalg på clas ohlson av LED lys også. bruker det selv i et terra her.
Jeg har også tenkt på å bytte ut alt av sparepærer i ciliatuterrariet med LED for å minske varmeutviklingen og heller øke tempen med en varmematte, slik at på sommeren når det blir varmt igjen så er det bare å skru av eller dimme ned varmematten. Noen som syns dette høres lurt ut eller er det noe jeg ikke har tenkt på? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Når det gjelder Led så vær obs på at lyset når ikke like langt som med f.eks et T5 lysrør eller Dulux. Man må derfor øke mengden lyspunkter betraktelig for å oppnå samme resultat.
JEg har selv brukt en Aqualuminare SOL en periode og må si at det er det nærmeste jeg har kommet f.eks HQI eller tilsvarende lys når det gjelder fargesammensetning og intensitet. Men da snakker vi om et helt annet budsjett. ![]() Selv om Aqualuminare er beregnet for akvariedritft så er denne lampen fin fin til vivarrier også, man kan selv stille inn intensiteten og fargetemperaturen for hvert enkelt lyspunkt. Lampen på bildet er 75W Led, tilsvarende 270W HQI (med litt velvilje). Men En HQI lampe har større rekkevidde. |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Mye måtte du gi for en sånn lampe? |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Husker ikke helt, fikk til skampris rett fra produsenten i USA. Lurer på om det ikke var en plass mellom 7K og 10k for 2stk.
Saltvannsutstyr koster vet du
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
HQI lamper er vel mulig å kanskje få til samme pris, men drifts kostnadene er 100-0 da ![]() Trodde de lampene lå på 7-10 pr, så det var litt overraskende. Bare tull å kjøpe noe annet spør du meg.. |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Noen med Leopardskilpadde erfaring... | junior | Skilpadder | 4 | 05-09-2009 18:05 |
| Terrarie til skilpadde! Noen som har erfaring? | ElHein | Terrarier | 17 | 30-03-2009 14:54 |
| Noen som har erfaring med denne | twinker | Reptiler | 6 | 03-02-2009 22:34 |
| Noen med erfaring med større øgler? | Adriano | De "ekstra" eksotiske herptilene | 0 | 14-05-2008 19:57 |
| Noen som har erfaring med TheSpiderShop? | powerboy | Taranteller | 20 | 05-02-2008 21:54 |