| Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
|
I det ene innlegget etter det andre er det snakk om "Tiurtorv".
Dette blir ofte anbefalt som substrat til div dyr. I den forbindelse lurer jeg på følgende: "Tiurtorv" er et merkenavn, eller? Er det noe spesielt med akkurat dette produktet i forhold til "vanlig" ugjødslet torv? Når tiurtorv stadig blir anbefalt, er det da egentlig ugjødslet torv som menes (gjør samme nytten)? Nå har jeg smågrublet på dette så lenge at jeg må få ro i sjelen. . .
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Tiurtorv er såvidt jeg vet et merkenavn for en type torv Plantasjen selger. Alt av ugjødslet torv funker for meg ihvertfall.
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Rogaland
Alder: 25
|
Sitat:
![]() Jeg bruker ett annet merke, men ugjødslet torv. Som fungerer kjempebra Billig var det også. Kjøpt på plantasjen på Forus.
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Kan leggetil at jeg kjøper ugjødslet torv her i tyskland også, og den er så og si lik Tiur-torven i tekstur etc.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Da er det skjelefred i heimen. Kunne ikke risikert å gått i grava uten å vite svaret på et slik essensielt spørsmål. Så når min tid kommer, er jeg klar og i harmoni med meg selv. . .
(Har forresten åndelig hjelp av "Profeten Stig") Takker for avklaringen. Et poeng med mitt spm er samtidig å peke på en "uvane" her på RF: Stadig anbefalinger av "tiurtorv", når man egentlig mener vanlig, ugjødslet torv. Når "Newbies" og andre stadig blir anbefalt "Tiurtorv", vil det være naturlig at det er akkurat dette merket de ser etter. Dermed går de gjerne tomhendt fra 2-3 sjapper som selger ugjødslet torv, før de tilslutt finner "det rette". Mulig flisespikkeri fra min side, men "praksisen" fører helt sikkert til unødig pes for mange som ratter rundt fra sjappe til sjappe på jakt etter det ekspertene på RF anbefaler. (Just my 2 cents, currently on holiday and bored.)
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Øvre Romerike.
Alder: 28
|
Bare til info så begynner de fleste plantasjen senterene å gå tom for tiurtorv og de har visst ikke planer om å bestille inne mere før til våren! Løp og kjøp folkens!!
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() . .. .. .. ... and the band played on . .. .. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() I rest my case ....... ![]() ![]() ![]() ![]()
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
|
Plantasjen skal visst ikke nødvendigvis selge tiurtorv i det hele tatt lengre. De har fått et nytt merke ugjødslet torv som heler "solmull"
Ifølge min siste shoppingrunde.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
|
solmull jeg kjøpte sist tror jeg.. mye større sekk en tiurtorv pakkene de hadde før.. jeg fant hvertfall ikke mindre sekk enn 150L når jeg trengte ca 20 liter med torv
og et slit å få tak i dette på vinters tid.. hvertfall der jeg bor.. så greit å ta seg en runde på hage senter og handle inn
|
|
|
#10 | ||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
|
Sitat:
Sitat:
Hahahahahahaha! Beste ever...
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| torv til terra | skippy1972 | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 0 | 30-04-2010 15:23 |
| Funnet Tiur Torv i Oslo - Endelig! | Scrorpius | Fôrdyr | 10 | 17-02-2010 17:41 |
| Kornsnok torv | Rottesnoken | Snoker | 7 | 23-05-2008 18:03 |
| tiur torv eller bark? | findus | Taranteller | 3 | 05-04-2008 09:46 |
| Fuktboks med torv? | Renor | Gekkoer | 10 | 20-01-2008 20:35 |