| Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
HOW-TO: Tiurtorv-sand blanding!
Tenkte bare å dele min erfaring med tiurtorv-sand-blanding med dere, siden dette er et tema som blir spurt om mange ganger (inkludert av meg), og som blir besvart mange ganger (også av meg), men jeg har ikke sett noen vise bilder av hvordan det gjøres underveis enda. Så tenkte jeg kunne dele det med dere siden jeg har i dag brukt 2-3 timer på å lage en tiurtorv-sand blanding som substrat (kan også bruke ugjødslet jord e.l.)! ![]() Siste gang jeg skifta substrat til Bjarne (skjeggagam - som jeg har ordnet dette til nå i dag) var rett før jul - også tiurtorv-sand blanding, så det var på tide å lage et nytt ett, da jeg brukte for lite vann og ikke gjorde alt rett, pluss det hadde startet å klumpe seg og støvet. Nedenfor er det 10 bilder med kommentarer, håper dette blir nyttig! Skal oppdatere det i morgen, på mandag og kanskje på tirsdag - og muligens senere, for å se hvordan det er blitt da (det står i terrariet akkurat nå for å bli tørt). Bjarne bor midlertidig i en mellomstor plastboks, og han virker ikke å bry seg så galt, litt skraping på boksen i et lite 5 minutt, men så roet han seg. Kan brukes for ørkendyr, og dyr fra områder hvor det er ørken eller hardt underlag, som for eksempel leopardgekko og som jeg gjorde det til en skjeggagam. Sykt kort fortalt med et lite dikt jeg lagde: Torva å sanda jeg blanda i vanna med handa. ![]() 10 BILDER + KOMMENTARER: ![]() ![]() (2 BILDENE OVER: Som dere ser så var det ikke pent før jeg endret substratet, så det var absolutt på tide. Merk at alt av inventar var tatt ut her! Har selvfølgelig ikke skjeggagamen på kun substrat.) Så da fant jeg ut at jeg skulle gjøre noe med det nå i dag, jeg hadde sand og tiurtorv stående fra før jul, så det var ikke noe problem. Jeg hadde visstnok to størrelser av rådasand som jeg brukte - 0,4-0,8 mm og 3,33 mm. Kan anbefale enten rådasand eller blåsesand, begge funker, det gjør sikkert annen sand og, men det er disse jeg har brukt selv. Hadde opprinnelig lyst på rød sand, men det var ikke å få tak i dessverre.. ![]() (OVER: Det du trenger bortsett fra dette er arbeidshansker! Legg merke til at jeg hadde to størrelser av sand, jeg hadde opprinnelig lyst på kun 3,33 mm sand, men så hadde jeg litt lite av det og hadde mere 4,0-8,0 mm sand så det ble litt mer av det.) ![]() (OVER: Som du ser så er tiurtorva klumpet når du åpner den, jeg gjorde noe ganske enkelt: hakket den opp før du har oppi sanda med en spade på samme måte som du hakker opp kjøttdeig i panna.) ![]() (OVER: Så har du oppi sanda, ganske lett.. Jeg hadde litt for lite tiurtorv og sand, så hadde oppi litt mer etterpå. Men det gikk greit.) ![]() (OVER: Bland sanda og tiurtorva med hendene og ha i vann, selv prøver jeg mye mere vann enn jeg hadde sist, prøv deg fram! Bruker hanskene for å slippe å bli så skitten - men om det ikke er et problem så trenger du selvsagt ikke hansker. Kna og kna til det blir godt blandet, som en brøddeig så den blir som neste bildet omtrent) ![]() (OVER: Sånn cirka skal torv-sandblandingen se ut når du har knadd ferdig, selvsagt kan du gjøre det mere enn det der, men jeg synes det så greit ut.) ![]() (OVER: Har kastet inn en rot som blir litt begravd under substratet, og holder på å slenge inn alt substratet med spaden.) ![]() (OVER: Sånn ser det ut nå, med unntak av at jeg har kastet inn en sten under spottene - er selvsagt ikke ferdig med å innrede, men skal la det tørke før jeg gjør mer utav det.) ![]() (OVER: Sånn ser blandingen ut i terrariet akkurat nå, så får vi se hvordan det blir om 1-2 dager.)
Mvh Fredrik (aka Freddy) Sist endret av CamStatic; 02-05-2010 kl 12:33. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Akershus
Alder: 23
|
Flott initiativ!
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Rogaland
Alder: 25
|
Så bra med en egen tråd for denne torv/sand blandingen, og kjempebra med bildene til
Skal til med denne blandingen selv snart, må bare få rengjort terraet jeg kjøpte i dag. Så det var veldig greit at du postet denne tråden i dag, hihi. Er jeg litt usikker på om jeg skal lage en ny bakgrunn i terraet. Har jo sett så utrolig mye stiligt som er gjort her på reptilfreaks. Og da må jo denne blandingen vente. |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Jo takk, håper det var nyttig!
![]() Sitat:
![]() Alt blir finere og bedre med bakgrunn synes jeg, men personlig har jeg prøvd å lage bakgrunn 2-3 ganger nå, og ingen ble noe som helst likt de andre her inne, haha! Det er vanskelig og tar ganske lang tid hvis du skal ha det fint. Jeg vil ikke ødelegge dette terrariet som jeg har gjort med to andre for å si det slik. ![]() Når jeg vasket i dag så kan jeg si at det gikk unna her på en 30 minutter max - og da måtte jeg fjerne substratet og vaske reflektorer og sette i nye lysrør (som er litt avansert hos meg grunnet at jeg er vanskelig mtp lysrørordningen, men det funker!). Selv brukte jeg spade for å fjerne det gamle substratet, og støvsugde opp det som var igjen, for så å vaske først med vann, så med jiff på rutene, og så med vann igjen.Sånn så det ut før jeg hadde oppi noe som helst, skinnende rent:
Mvh Fredrik (aka Freddy) Sist endret av Freddy90; 01-05-2010 kl 17:18. Begrunnelse: la til diverse + et bilde |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Asker
Alder: 39
|
Du kan bestille rød exo terra sand fra webzoo.no. Ikke rare kostnaden for ca 4,7 kg dessert sand.
Får dem i gult og sort også. Jeg tenkte og bruke den sorte til torv blandingen Knall fin post forressten
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Rogaland
Alder: 25
|
Ja, jeg tror jeg kommer til å bestille rød sand. Ikke sikkert den kommer så godt frem med blanding med torv da, men er jo verdt ett forsøk.
Freddy: Noen tips hva jeg kan bruke på dritt som ikke vil bort med bare jiff? Tenkte rødsprit, men det var jeg tom for gitt. Og jeg er så rar at jeg må få rent terraet i dag |
|
|
|
|
|
#8 | ||
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Og veldig synd jeg ikke visste om det med sanda da.. Jeg fant kun rådasand på TAM Lade, og det var 25kg. Brukte vel rundt 15kg på denne blandingen forresten.Sitat:
Kan jo være jeg brukte litt for lite sand også, men tror ikke det er noe problem.Jeg ville gjort som Skippy sier og bruke et barberblad. Selv har jeg sånn håndtak hvor du fester barberbladet inni, og bare skraper bort.. Skulle hatt en ny en, men er litt usikker på hva det egentlig heter og hvor jeg får tak i det - noen som skjønner hva jeg mener og vet hvor jeg kan skaffe det?
Mvh Fredrik (aka Freddy) Sist endret av Freddy90; 01-05-2010 kl 17:44. Begrunnelse: la til div, skriveleifer |
||
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Bra tråd