| Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2004
Sted: Oslo
|
jeg lurte på hvordan man kan lage sånn bakgrunn til terrarie.. har hørt man kan bruke isoporplater, lim og sand.. men noen som vet åssen lim jeg skal bruke??
Mvh Laila
|
|
|
#2 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Heisann,
Jeg har hørt rykter fra Nidogg om at utvannet fliselim skal fungere bra. Mvh Robin
|
|
|
#3 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Jul 2004
Sted: Drammen
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2006
Sted: Sogndal ( sogn og fjordane )
|
Jeg selv har brukt Cascol trelim når jeg limte klipper og div på isoporveggen.
men på selve isopor veggen har jeg brukt akvarie silikon og det funker godt. når du skal strø sand på limen gå først over limen med en maler kost så det blir ett jemnt lag med lim.. Det MÃ… tørkest godtt! ![]() p.s alt utstyr får du kjøpt på butikker som jernia. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,891
|
Sitat:
|
|
|
|
#6 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
|
Når du lager bakgrunn av isopor stikker du til et byggvarehus, de selger isoporplater fra 2-10cm tykkelse synes jeg å huske. Platene er 60cmx120cm og koster fra noen få 10ere og opp, avhengig av tykkelsen.
Du lager struktur i platen enten med å skjære eller ved å smelte isoporen med en varmepistol (selges der de selger verktøy, bl.a på ClasOhlson). For å ikke ha en helt hvit bakgrunn kan du enten bruke akvariesilikon og så strø med sand, slik de skriver her. Eller du kan bruke fliselim. Det er vanlig å bruke flere lag med fliselim, slik at bakgrunnen blir helt hard. Evt kan du strø sand, og feste små pinner og steiner, på fliselimen før den er tørr i siste "strøket" slik at du ikke får en helt betonggrå bakgrunn. Hvis du bruker fliselim er det en del mer arbeid, og det koster litt mer, men til gjengjeld blir bakgrunnen hard som stein, så den blir mye mer solid enn hvis du bare strør sand på, og den vil fint tåle at dyrene klatrer i den. Men hvis du er usiker på hvor flink du er, kan løsningen med silikon være vel så bra. Akvariesilikon er giftfri, og derfor god å bruke. Og når hele isoporbakgrunnen er smørt med silikon, blir den vanntett, slik at du kan ha det litt fuktig i terrariet uten at bakgrunnen råtner. Akvariesilikon selges på enkelte byggvarehus, samt noen dyrebutikker og på ClasOhlson. Jeg ville unngått dyrebutikker for der koster de trippel pris
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2004
Sted: Oslo
|
tuuuusen takk
![]() skal begynne på bakgrunnen når jeg kommer hjem fra ferie suupert..
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Men en ting straymond.
Hvis man gjør denne lime greia med sand oppå, vil ikke dette da bli ganske likt sandpapir og hva da med nedsliping av huden under foten som vi har snakket om et annet sted i forum? Bare en tanke
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,891
|
Sitat:
jeg ville nok ikke brukt en Lim-pebble blanding
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
|
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| bakgrunn, terrarie, til |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Ørken Bakgrunn? | sandtrøen | Terrarier | 19 | 12-03-2007 00:25 |
| bakgrunn | Zilly | Terrarier | 4 | 22-12-2006 22:23 |
| Bakgrunn | john | Vivarier | 10 | 22-12-2006 12:07 |
| Terrarie bakgrunn til skorpion? | Duckslayer | Skorpioner | 5 | 13-09-2006 16:27 |
| Terrarie bakgrunn | LarsO | Terrarier | 2 | 22-09-2005 15:40 |