| Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jul 2006
Sted: Oslo
|
Har 250 liters utvendig filter til maks 50-60 liter vann. Etter en uke blir vannet helt grønt av alger, noe jeg ikke skjønner åssen går når pumpa bytter ut og filtrerer 600 liter i timen. Må jeg ha no ekstra filtergreiere i filteret mitt? Er liksom to kurver i filteret med no vatt/ull oppi, må jeg ha no mer? Det her funker jo bare ikke..
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Du dude. Filter skal suge lism
Jeg kan fortelle deg hvordan du kan bli kvitt de sveve algene noe jeg tror du har fått, men jeg er ikke helt sikker på hvorfor du har fått dem. Jeg tviler på at dette har noe med filteret å gjøre. Får du direkte sol på akvariet? Det må ikke skje, og nå som det er så mye dagslys, så holder det med 7-8 timer med lys i akvariet. Til vanlilg max 10 timer. Bruk en timer på lyset, så du har kontroll på tiden. Dårlig plantevekst og for mange timer lys skaper algevekst fordi det er næring i vannet som ikke plantene tar seg av og da får algene all næringen og kan vokse og kose seg. Bli kvitt: Det kan gjøres med kraftige vannbytter og mørklegging av akvariet i ca en uke eller lengre. Problem med sveve algene er at de dobler seg veldig fort, så det kan hende du må gjenta hele prossesen et pat ganger. Når det gjelder mørklegging, så vil det si null lyskilder fra omverden i hele tatt. Bruk et teppe eller lignene. Man kan også bruke uv lys for å bli kvitt dette. Da snakker jeg ikke om et uv lys rør i lyskassa di, men det er en annen greie. En tube som vannet må igjennom med en pumpe også er det et uv lys inni tuben. Funker alltid. Oppsett av innmat i filteret: I nederste filter kammer burde du ha keramikk "makaroni" som heter ehfimech og en ca 2 cm tykk svamp som er GROV. Neste skuff har du oppi grove stein kuler som heter ehfisubstrat eller noe i den duren også en fin svamp oppå det, så skal du ha en tynn fin filtervatt på toppen av det igjen. Dette gjør at ditt filter vil funke mekanisk + små partiklier. stå på
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jul 2006
Sted: Oslo
|
Tusen takk for hjelpa =) Skal prøve det her!
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
hyggelig
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
|
Hadde også problemer med alger da jeg hadde akvarie med sumpskilpadder. Alger kommer av overskudd på næringsstoffer i vannet og mye eller dårlig lys. Siden Jeg ikke kunne ha planter med skilpaddene, ble det automatisk mye næringsstoffer. Og UV-lyset gav mer enn nok lys, til at alger kunne stortrives.
Annet enn alle de gode tipsene gibbs har kommet med, er det desverre ikke så mye å gjøre med det. Med mindre du faktisk har fisker i akvariet ditt, slik at du kan beplante det tett i tett med hurtigvoksende planter. Da vil plantene ta til seg den overflødige næringen, slik at algene blir "kvelt". |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| dude, filteret, lism, mitt, suger |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Mitt leoterra:D | Miroxx | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 29 | 20-07-2007 08:18 |
| Mitt Terarrium | bisQuit | Terrarier | 21 | 22-02-2007 05:46 |
| Mitt første dyr! | renatep | Småprat | 8 | 22-12-2006 22:32 |
| Mitt første hamskifte... (vel, mitt og mitt) | Evenruden | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 10 | 20-12-2006 05:02 |
| Datadyret mitt... | Trond1 | Andre insekter | 9 | 28-10-2006 09:00 |