| Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 22
|
Hei alle reptilfreks =)
Jeg trenger all den hjelp jeg kan få av dere med å finne den best mulige utvendige filterpumpa på markedet til 2500 eller mindre! Jeg har ikke erfaring med disse og har ikke peil på hva som er brukbart i forhold til pris osv! Eheim er veldig dyrt har jeg sett i forhold til hvilken størrelse på akvariet det klarer, mens andre merker som tetra virket som min pris klasse! men så fant jeg denne pumpa igjen som jeg synes var grise billig i forhold til at den klarer akvarium opp til 1500L: Akvarieudstyr.dk: FLUVAL FX 5 (3.500 l/t.) Smart Pump Super tilbud. Spar over 500 kr. Har også sett film på youtube der de viser oppsettet av denne pumpen og for meg virker den stødig. Men som sagt så har jeg ikke peiling på hva som er bra forhold til pris osv, derfor trenger jeg hjelp av dere =) PÅ forhånd, takk =) Mvh Mr.turtle
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 28
|
Fluval, ELheim og JLB er samma opplegget, noen sier den er bra, andre sier den er bra. har ikke så mye å si, bare bytt ut filter innmaten med bioballer istedet for den filt vatten. =)
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Sitat:
hmmm her var det mye rart på en gang syns jeg.. Eheim er helt klart BEST og holder lengst uten at man må kjøpe ekstra deler osv. Har et Eheim filter som har gått i 15 år og denne har jeg kun byttet rotor på en gang. De andre merkene kan ikke skryte av så lang brukstid da dem ikke har hatt gode filtere så lenge til salgs. Fluval begynner å komme seg ganske bra og jeg kan helt klart anbefale Fluval FX5 på det varmeste. De har laget en del fine små ting på den som gjør den litt mere brukervennlig en Eheim sine i samme str. (type dam filtere) Skruknottene er lette og skru, Pumpen sitter nede på siden av boksen som gjør den litt lavere, Pumpen har databrikke i seg, så den stopper en gang i døgnet og tømmer seg for luft. Fine oppheng for slangene (sånn som vaskemaskiner har) og to utblåsninger på samme slange som gjør det mere fleksibelt i forhold til hvor man ønsker å ha sirkulasjon i karret. Stort innsug har den også. JBL suger... Hvorfor du sier han skal bytte ut filtervatten med bioballer fatter jeg ikke.. Filtervatt er viktig fordi det tar det fineste partiklene i vannet. Bioballer er fint å bruke i store filtere helt klart. I fluval FX5 er det tre store skuffer og man kan ha en skuff med bioballer, en med Ehfimech og en med substrat. Svamper følger med. Litt av grunnen til at Eheim koster litt mere er fordi dem kommer med all substrat som skal være i alle skuffene, det gjør ikke Fluval FX5. Til den må du kjøpe de tre sistnevnte tinge jeg skrev og de4t koster faktisk en del fordi de skuffene er store og trenger ganske mye substrat. Eheim er helt klart det beste kjøpe og Fluval er det nest beste, men et veldig godt kjøp. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 28
|
Alle har forskjellige meninger om de eksterne filterne. Men ja, JLB suger. Jeg sliter selv med tette filter og tette slanger (har et stygt angrep av slimalger for tiden)
Har ei sirkulasjonspumpe fra Fluval, 4 Plus heter den, knall sak. Rota forresten med Elheim og JLB, tenkte på Am-top og JLB. Kan du forklare hva dette er, og hva du tenkte på ang substrat? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Har brukt EHeim i ett par år, eneste jeg gjorde var å rense filterene.
Ehfimech er akkurat som ett rør med langsgående riller i som er kutta opp i små biter, rillene fanger opp skitt og alger, og blir ikke like fort tette som vatt/filter, husk rekkefølgen på skuffene, grovt filter-finere-finest Hvis du virkelig sliter med alger burde du kjøpe ett UV filter til pumpen, hadde en slik før, drepte ALT av alger. Vet ikke hvor stort kar du har, men etter pumpen å dømme så er det sikkert litt størrelse på det, og da hjelper ikke uv filter så mye. Edit: Ehfimech bilde: ![]() Hentet fra http://www.zooplus.co.uk/shop/fish/f...er_media/13333
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
takk for svar alle sammen
![]() Er et 480 liters kar jeg skal ha pumpa i, men er 2 terrapiner som bor der så derfor vil jeg ha litt størrelse! Leste på et akvarium forum at veldig mange var fornøyd med fx5'n, men ettersom jeg ikke har erfaring med slike pumper stiller jeg meg det spørsmålet om hvorfor eheim er så mye dyrere enn fluval hvis man tar fluval fx5 og eheim 2080(?) som jeg mener er ganske like i størrelse! Vil ha en pumpe som filtrerer best mulig med tanke på at det er skilpadder i karet. Men hvis dere mener fx5'n er en fin pumpe til et slikt kar med 2 terrapiner i, så tror jeg at jeg går får den!
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Telemark
Alder: 24
|
Som de andre her skriver, så er Eheim helt klart best! Husk å overdimensjonere pumpa, altså kjøpe større enn du egentlig trenger. Da yter den bedre. Veit ikke hvor mye det har å si hos skilpadder men? Og bytte ut med bioball og substrat og sånn ja, den filtervatten er bare noe rør
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Det er jo det jeg sier, at jeg vil ha en som er dobbelt så stor som akvariet, men ikke til hvilken som helst pris! fx5'n tåper akvarier opp til 1500 liter og den koster heller ikke så mye. så derfor spør jeg om det er en pumpe som vil fungere bra for 2 terrapiner!?
Sitat:
|
|
|
|
#9 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Hvis du sammenligner de to produktene, så skjønner ikke jeg hvor du har det fra at Eheim er så mye dyrere?? EHEIM 3600.- www.webzoo.net Din akvariebutikk på nett..... FLUVAL 3462.- www.webzoo.net Din akvariebutikk på nett..... Det er ca 150.- forskjell... Ingen av de to filterene følger all media med, så det må du kjøpe ved siden av! |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Løp og kjøp
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Får ikke utvendig filter til å funke | ZpiFF | Utstyr | 4 | 11-07-2006 12:19 |
| Utvendig filter. | Vikeon | Utstyr | 16 | 18-06-2006 12:48 |