| Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Titter i en blog her, og ble så betatt av fjellene/stein fra Jordan.. Tenk å ha slik stein i terrariet!
Finnes det noen måter å få kjøpt slik stein på Internett og shippet til Norge? Jeg tenker ikke KUN på den steinen fra Jordan, men sånn generelt.. norsk stein er liksom så grå og kjedelig, stort sett..
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Det var flotte steiner ja.
Men at norsk stein er grå og kjedelig, er jeg uenig i. I norge er det fler bergarter enn i de fleste andre land. Vi har alt fra vanlig gråstein, til rød "leirstein". Ved å gå på forskellige steder bare rundt osloområdet, finner man mange forskjellige arter. Både når det gjelder konsistens og farger. Jeg har plukket masse forskjellige farger, og finner stadig nye. Den som leter, den finner
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2005
Sted: Nordland
|
Sitat:
ta en sjekk der å se
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Bla deg litt frem i denne tråden: Hvordan lage "savanne" underlag
så ser du jeg har lagt ut litt bilder av grus fra Svelvik/krok. Masse rød fine stein der ute. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Vi var en gjeng i fjor som tok turen til sollihøgda. Der er det masse forskjellige typer. Avhengig av fjellets dybde der de sprengte. (stopp langs veien og plukk)
. I sylling er det store flak av stein som har en rustrød farge. Sørkedalen har mer svarte steiner. Tanumtoppen er det krittstein.. Noe spesielt du vil ha? så kan jeg muligens fortelle deg hvor det er. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Hm, jeg er vel egentlig på jakt etter alt annet enn den typiske grå steinen man finner.
Var på tur rundt Losby i dag, men der var det bare slik grå stein. :/
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Om det er noen veier som er laget som de har sprengt vekk fjell for å lage, så er det ypperlige steder å lete. Der er det ofte forskjellige farger i de lagene som ligger nedover..
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Jeg er rimelig sikker på at fjellet på bildet du har vedlagt på bildet er Sandstein.. Noe som er typisk for sandstein er at de blir formet av vinden, du får glatte små huler og ganger i den.
Fargen på sandstein varierer litt fra hvor den kommer fra, noen ganger rødere andre ganger gulere eller gråere. Sandstein kan du få fatt i hos div Stein industrier, butikker som selger belegningstein, skifer ol. Du må uansett belage deg til å jobbe med steinen for å få dem som du vil.. Et godt alternativ er forresten Bastalt.. |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Sitat:
Hvis ikke får du ta en titt på andre byggeplasser der det blir sprengt og gravet dypt. Der har de ofte gravd dypt nok til at granitten er sprengt fram. Rundtom drammen får man også tak i drammensgranitten. Den er nydelig rosettfarget, man kanskje for "norsk" i utseende for deg. Tar du deg en tur til fjellet noen gang så kan du ta en titt på fylitten. Den er temelig porøs men ser fin ut hvis du får sandstøvet lagt over den. Hvis ikke kan du ta deg en tur på en dyrebutikk og spørre etter forsteinet tre. Dette er kjempefint å bruke i "ørken" biotoper. Vil du ha underlag laget av sandstein og hvis du evt vil ha noen kg sandstein så har jeg maaassevis her hjemme. Kan ta med neste gang jeg skal østover om du vil
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Lage kunstig stein og fjell! | Martink | Terrarier | 30 | 22-02-2012 15:48 |
| Lim til stein | MonsterRebecca | Prosjektspørsmål | 10 | 01-08-2009 15:08 |
| Lage kunstig stein og fjell! | Martink | Generell Info om herptiler og Virvelløse dyr | 0 | 11-08-2008 22:46 |
| Stein på tusenbein! | Viridovipera | Myriapoder | 6 | 17-05-2008 13:45 |
| ut og plukke stein? | psychofox | Generelt om amfibier | 7 | 01-07-2006 14:56 |