"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Utstyr Få tak i stein og bergarter?

Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25-09-2009, 18:26   #1
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,726
Blog Entries: 12
Standard Få tak i stein og bergarter?

Titter i en blog her, og ble så betatt av fjellene/stein fra Jordan.. Tenk å ha slik stein i terrariet!

Finnes det noen måter å få kjøpt slik stein på Internett og shippet til Norge? Jeg tenker ikke KUN på den steinen fra Jordan, men sånn generelt.. norsk stein er liksom så grå og kjedelig, stort sett..

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 25-09-2009, 19:56   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 795
Standard

Det var flotte steiner ja.

Men at norsk stein er grå og kjedelig, er jeg uenig i.

I norge er det fler bergarter enn i de fleste andre land. Vi har alt fra vanlig gråstein, til rød "leirstein". Ved å gå på forskellige steder bare rundt osloområdet, finner man mange forskjellige arter. Både når det gjelder konsistens og farger.

Jeg har plukket masse forskjellige farger, og finner stadig nye.

Den som leter, den finner
Lailande er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 25-09-2009, 20:05   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Nordland
Meldinger: 3
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Titter i en blog her, og ble så betatt av fjellene/stein fra Jordan.. Tenk å ha slik stein i terrariet!

Finnes det noen måter å få kjøpt slik stein på Internett og shippet til Norge? Jeg tenker ikke KUN på den steinen fra Jordan, men sånn generelt.. norsk stein er liksom så grå og kjedelig, stort sett..
Slike steiner som du viser på bildet der har jeg sett solgt i diverse akvarie/dyrebutikker som akvarie pynt. ta en sjekk der å se
Mr_Burnme er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-09-2009, 11:45   #4
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard

Bla deg litt frem i denne tråden: Hvordan lage "savanne" underlag

så ser du jeg har lagt ut litt bilder av grus fra Svelvik/krok.
Masse rød fine stein der ute.
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-09-2009, 16:19   #5
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Lailande Vis post
Det var flotte steiner ja.

Men at norsk stein er grå og kjedelig, er jeg uenig i.

I norge er det fler bergarter enn i de fleste andre land. Vi har alt fra vanlig gråstein, til rød "leirstein". Ved å gå på forskellige steder bare rundt osloområdet, finner man mange forskjellige arter. Både når det gjelder konsistens og farger.

Jeg har plukket masse forskjellige farger, og finner stadig nye.

Den som leter, den finner
Noen spesielle steder rundt Oslo du har lyst til å nevne? Samboer gidder ikke å kjøre rundt i Oslo området i blinde...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-09-2009, 18:41   #6
Reptilfreak

Standard

Vi var en gjeng i fjor som tok turen til sollihøgda. Der er det masse forskjellige typer. Avhengig av fjellets dybde der de sprengte. (stopp langs veien og plukk)

. I sylling er det store flak av stein som har en rustrød farge.

Sørkedalen har mer svarte steiner. Tanumtoppen er det krittstein..

Noe spesielt du vil ha? så kan jeg muligens fortelle deg hvor det er.
Lailande er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-09-2009, 19:18   #7
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Hm, jeg er vel egentlig på jakt etter alt annet enn den typiske grå steinen man finner.
Var på tur rundt Losby i dag, men der var det bare slik grå stein. :/

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-09-2009, 19:31   #8
Reptilfreak

Standard

Om det er noen veier som er laget som de har sprengt vekk fjell for å lage, så er det ypperlige steder å lete. Der er det ofte forskjellige farger i de lagene som ligger nedover..
Lailande er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-09-2009, 01:48   #9
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Jeg er rimelig sikker på at fjellet på bildet du har vedlagt på bildet er Sandstein.. Noe som er typisk for sandstein er at de blir formet av vinden, du får glatte små huler og ganger i den.
Fargen på sandstein varierer litt fra hvor den kommer fra, noen ganger rødere andre ganger gulere eller gråere.
Sandstein kan du få fatt i hos div Stein industrier, butikker som selger belegningstein, skifer ol.
Du må uansett belage deg til å jobbe med steinen for å få dem som du vil..

Et godt alternativ er forresten Bastalt..
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-09-2009, 11:38   #10
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Hm, jeg er vel egentlig på jakt etter alt annet enn den typiske grå steinen man finner.
Var på tur rundt Losby i dag, men der var det bare slik grå stein. :/
Dra til et pukkverk. Jeg vet at det flere plasser i Norge utvinnes norsk sandstein i slike pukkverk.
Hvis ikke får du ta en titt på andre byggeplasser der det blir sprengt og gravet dypt. Der har de ofte gravd dypt nok til at granitten er sprengt fram. Rundtom drammen får man også tak i drammensgranitten. Den er nydelig rosettfarget, man kanskje for "norsk" i utseende for deg.
Tar du deg en tur til fjellet noen gang så kan du ta en titt på fylitten. Den er temelig porøs men ser fin ut hvis du får sandstøvet lagt over den.

Hvis ikke kan du ta deg en tur på en dyrebutikk og spørre etter forsteinet tre. Dette er kjempefint å bruke i "ørken" biotoper.

Vil du ha underlag laget av sandstein og hvis du evt vil ha noen kg sandstein så har jeg maaassevis her hjemme. Kan ta med neste gang jeg skal østover om du vil
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Lage kunstig stein og fjell! Martink Terrarier 30 22-02-2012 15:48
Lim til stein MonsterRebecca Prosjektspørsmål 10 01-08-2009 15:08
Lage kunstig stein og fjell! Martink Generell Info om herptiler og Virvelløse dyr 0 11-08-2008 22:46
Stein på tusenbein! Viridovipera Myriapoder 6 17-05-2008 13:45
ut og plukke stein? psychofox Generelt om amfibier 7 01-07-2006 14:56

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:27.