| Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Noen som vet hvor man kan få kjøpt UV lysmåler til en fornuftig pris?
Fant denne, men det er en skritt teller med uv lysmåler også. Hvor nøyaktig denne er, er jo vanskelig å si, men den er jo kjempe billig.. Skritteller med UV måler [SKT1104] - Skritteller.no Fant også denne http://www.deal.no/produkt.cfm?id=116303 Spørsmålet er jo om dette er holdbart for å måle uv stråler fra rør og pærer. Disse produktene er til ute bruk, men vil jo tippe at det skal holde for mitt bruk også.. Noen her som har noen meninger? Kanskje det fins et litt proffere produkt en disse? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Du bør vel ikke kjøpe en generell UV lysmåler, men en måler som tar for seg et gitt spekter - UVB.
Her finner du rette produktet til ditt bruk; Welcome to Solartech Solartech Solarmeter UVB Meter Model 6.2 - ReptileUV Dette er vel den beste UV måleren på markedet (Solarmeter) og er den gutta på www.uvguide.co.uk bruker). Ellers vet jeg ZooMed har en, men tror prisen er den samme. mvh Carl |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
|
Ville absolut kjørt på med en som tar hele lysspekteret og ikke kun uv.
Men er det bare en billig uv måler du vil ha er denne absolut billigst men hvordan det virker vet jeg ikke da jeg aldri har testet en..... Teknikmagasinet UV-målere Trykk på knappen og vent i 5 sekunder. Om tallet 1-5 vises er UV-strålingen akseptabel, om tallet 6-8 vises så er strålingen risikabelt høy. Pris: 69.50 kr |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Trenger ikke lese av hele lysspekteret. Det er kun uv jeg er ute etter fordi det er viktig for mine dyr ![]() Etter et par PM fra Carl, så tror jeg nok vi må gå for en som er litt bra og ikke en sånn liten fise ting som vi begge har linket til hehe------- Carl: jeg har svart på PM din! |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Skal det ha noe verdi må man jo ha en måler som kun tar for seg endel av spekteret - og i vårt tilfelle er jo UVB den viktige ingrediensen til friske sunne dyr. Med en UVB måler kan man da vite når man f.eks skal bytte ut UVB lyset - for, noen lysrør varer nok lengre enn 6 måneder, mens andre bør skiftes før.. Det samme vil jo gjelde for Powersun og andre høy-intensitets pærer. Med UVB måler kan du dermed vite eksakt når lyset bør byttes ut.. I tillegg kan du måle deg fram til hvor nært lyset skal være soleplassen - slik at det hverken blir for nært, eller for langt bort..Praktisk rett og slett..
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Senior Member
|
-------yes!-------------
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Som en simuleringsfreak med levende planter i terrariet ser jeg nytten i å ha et "aperatur" som kan gi meg info om det komplette lysspekteret.. men jeg regner med at et slikt aparat vil være ufornuftig dyrt ifohold til utbyttet man får igjen fra det.
Sist endret av Frogger; 17-03-2009 kl 01:31. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|