"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Utstyr Uttyrsliste til landskilpadde! Hjelp?

Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12-03-2009, 22:19   #1
Reptilfreak

ElHein sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Nordland.
Alder: 20
Meldinger: 218
Blog Entries: 8
Standard Uttyrsliste til landskilpadde! Hjelp?

Hei igjen folkens! Nå driver jeg med utstyrslista til landskilpaddeprosjektet mitt! Da jeg var på den lokale dyrebutikken før i dag leita de opp to pærer, ei kalciumblokk og et eller anna tilskudd! (tilskuddet kosta bare et par hundre så det skulle vel gå bra!) Men jeg måtte bare si at jeg måtte komme tilbake seinere og betale!

Spørsmålet lyder vel for det første: Hva mener dere jeg burde ha mer? Vurderer å kjøpe et exo-terra vannfall eller lage et eget ved å følge noen av deres nydelige oppskrifter! Vil skilpadden ha nytte av dette eller vil det bare være for fuktigheten og synets skyld? Vurderer også en tåkemaskin! Om mulig kan disse to kombineres! Men er litt redd for at den kalde lufta kan skade skilpadda! Noen innvendinger?

En siste ting er vel det med pærene! Jeg tenker en ganske kraftig UVB-lampe (kan de bli FOR kraftige?) skal jo ha to skilpadder, så en litt kraftig lampe på litt avstand sånn at det kan romme begge! Så vurderer jeg å plassere varmelampen sånn at strålingen kommer på samme sted som UVBen! Er dette lurt, eller burde de plasseres fra hverandre? Kalciumblokka plasseres vel et tilfeldig og tilgjengelig sted! Håper på svar! Takker på forhånd osv! <3

Varmelampa de skulle pakke på meg kosta forresten 1300! Er dette normal pris eller?
ElHein er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-03-2009, 09:40   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Hordaland
Meldinger: 88
Standard

Vannfall bør du styre unna. Hovedårsaken til det er at de er vanskelig å rengjøre og det vil fort opparbeide seg store ansamlinger med bakterier. Ha heller en vannskål, som du skifter på hver dag. I forhold til lys så skal uv-lyset plasseres slik at det treffer padden i hele terariet, altså, bruk lysrør. Husk at det ikke skal stå lenger enn 30 cm fra padden, og at det må monteres i terariet. Monterer du det på utsiden vil glasset (nettingen) filtrere bort uvlyset.

Penget med uvb er jo å sikre at reptilene våre får nok d-vitamin. I tilskuddsform kan dette overdoseres, men ved bruk av uvb er det ingen fare.

Har du forresten gjort deg noen tanker om hva du skal fore paddene dine med? Det er jo dyr som er noe vanskelig å tilfredsstille i matveien.
Torsteindale er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-03-2009, 10:06   #3
Reptilfreak

ElHein sin avatar

Standard

Huff, ja det hørtes mer fornuftig ut! Jeg tror da heller at jeg skaffer meg en vannskål og lange lysrør! Så kan jeg samtidig dyrke grønt de kan spise i terraet! Når det gjeldet mat så tenkte jeg egentlig bare å gi dem grønnsaker osv fra butikken! Pelletts er vel alt for proteinholdige og jeg ser for meg det kommer til å lukte en del dersom jeg mater dem med det! Hvilken mat synes du jeg burde gi? Jeg hører de er glad i jordbær (skal jo selvfølgelig ikke mate dem med jordbær hele tiden!) men jeg hører også at de er glad i det meste av salatere unntatt kinakål! Det er da Testudo hermanni det er snakk om!
ElHein er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-03-2009, 10:48   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Hordaland
Meldinger: 88
Standard

Jada, de er nok glad i diverse salater o.s.v. Men ernæringsmessig er det helt feil. Disse dyrene vokser seint og skal ha næringsfattig kost, uten proteiner. Det beste ville nok være tørket høy, om du får den til å spise det. Har også hørt om noe spesialhøy til skilpadder, men har ikke sett denne i salg i Norge. Ellers er det om sommeren mye å finne ute, og noe av det beste du kan bruke er løvetann.
Torsteindale er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-03-2009, 11:05   #5
Reptilfreak

ElHein sin avatar

Standard

Oi, ja men det skal vel ikke bli så vanskelig å få til! Jeg tror faktisk at min gode venn og nabo har en del julenek han ikke fikk solgt! Disse funker vel forhåpentligvis bra! I sommer blir det vel til at jeg faktisk begynner litt dyrking av løvetann om det går bra. De skal vel ikke være så alt for vanskelige å få til, i og med at de vokser nesten overalt! Så må jeg vel jobbe på innhegninga til i sommer! Håper de kommer til å trives ute! Burde jeg forresten legge ei varmelampe e.l ute?

Du får sikker høre dette ofte, men jeg må bare spørre! Er du virkelig Torstein Dale? Lederen til Rødt? :O Eller er det bare veldig tilfeldig at dere har samme navn?
ElHein er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Landskilpadde nina Skilpadder 15 01-11-2009 17:03
Egyptisk Landskilpadde-Hjelp bendick2112 Skilpadder 3 07-09-2008 15:09
Hjelp til pass av landskilpadde jan8008 Skilpadder 3 16-06-2006 18:19
Landskilpadde mayapiraya Skilpadder 4 16-06-2005 11:24

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:22.