"

Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31-01-2009, 10:39   #1
Reptilfreak

Pete sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Norge
Meldinger: 258
Standard Ramp til landskilpadde

Hepp godtfolk!

Trenger noen råd her.
Bygger om på skilpaddeterra av praktiske årsaker og må i den sammenhengen lage en "ramp" over en skillevegg. Alt er mekket og klart, men står ovenfor en liten problemstilling. Rampen holder en ca. 40 (+/-) graders vinkel, noe som ikke er problematisk, men den er derimot glatt.

Så trenger noen gode og raske råd her. Har lest litt hva andre gjør med silikon o.l. Hvordan fungerer det med silikon med sand strødd på? Vil det lage godt nok grunnlag for et godt feste som vil bli brukt mye?
I så fall, hvor får jeg kjøpt slik silikon? Heter det bare silikon? Har null erfaring med slikt.

Andre forslag taes i mot med stor takk!
Pete er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-01-2009, 11:24   #2
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Akvariesilikon får du på clas ohlson, spør betjeningen, koster rundt 69,- pr tube.. Det du kan gjøre er å blande masse sand og silikon i en beholder, smøre silikon oppå overflaten du skal ha grep på, og oppå silikonen igjen smører du et lag med sand/silikon blanding. Viktig å bruke akvariesilikon da dette ikke er giftig for dyra lykke til!
Svar med sitat
Gammel 31-01-2009, 21:52   #3
Reptilfreak

Pete sin avatar

Standard

Takk takk!

Blæh, nå må jeg vente til mandag med å få tak i silikonen da. Jeje. Takk for tipset! Kjører på med forslaget ditt.
Pete er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 18:20   #4
Reptilfreak

Pete sin avatar

Standard

Nytt problem. Har selvfølgelig ikke nok sand og plantasjen får ikke inn før slutten av april...
Maxbo er utsolgt og får heller ikke inn før våren. Nå er gode råd dyre. Anyone?
Er på utkikk etter finkornet sand (stor mengde 5L ++).
Pete er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 18:22   #5
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Japp, dyrebutikken kan ta inn om de ikke har..
Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 18:54   #6
Reptilfreak

Pete sin avatar

Standard

Eugh... 5 dl sekker ála 150 kr. utgår. Andre forslag?
Pete er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 20:22   #7
Reptilfreak

gatebil-reptilen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 21
Meldinger: 718
Standard

altså, bare en idè jeg kom på nå... vis du skal lage en rampe over en vegg, så må jo padda få skikkelig tak i det den går på, hva med å lime fast taubiter som går på tvers av rampen? gjerne litt "rufsete" tau, sånn som er lagd av ordentlig tråder.. da kan du bruke limpistol istedenfor silikon også.. akvarie silikon er dyrt og lukter deretter
veit ikke om du helt skjønte hva jeg skulle fram til men...

Mvh Robin
Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 21:22   #8
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Robin: absolutt ikke en dum idé! Selv når jeg hadde skilpadde (gulbuket terrapin - sumpskilpadde visstnok..) lagde jeg en plattform i plexi glass, og på trappen som gikk nedi vannet hadde jeg *kun* silikonert inn trappetrinna, noe som jeg merka var litt tungt for henne å klatre opp på av og til..

Så hadde jeg vært trådstarter har jeg gått for Robin sitt tips, trappetrinn av tau som limes fast. Det kan også bli temmelig stilig/pent, slik jeg ser det for meg!

Lykke til!
Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 15:30   #9
Reptilfreak

Pete sin avatar

Standard

Aha! Smart! Det var neimenn ikke så dumt! Har lim, og har faktisk nok tau! Dessuten skjønner jeg akkurat hva du mener!

Takk for tipset!

Men trenger fremdeles sand som substrat(!) Noen som vet hvor jeg kan få tak i det asap? Oslo/omegn.
Pete er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Landskilpadde nina Skilpadder 15 01-11-2009 17:03
Landskilpadde Aggilok Skilpadder 8 30-10-2009 10:19
Landskilpadde ute og maur Gudd1 Skilpadder 1 03-07-2008 11:42
Landskilpadde tomaso Skilpadder 10 10-06-2008 12:43
Landskilpadde mayapiraya Skilpadder 4 16-06-2005 11:24

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:20.