"

Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-01-2009, 22:06   #1
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 809
Standard Erfaring med lysarmatur?

Etter at vi ble ferdig med bakgrunnen til terrariet vårt, har vi begynt å pønske på en lystopp. Siden vi har et Exo Terra terrarie så tenkte vi å investere i en Exo Terra lysarmatur. Er det noen på forumet som har erfaring med disse?

Terrariet skal være til 2 leopardgekkoer. Kanskje skal terrariet brukes til andre dyr senere, så muligheten til å installere UVlys er viktig.

Har noen erfaring med lysstoffrør (linear bulbs) i motsetning til lyspærer (compact bulbs).
Hvilket armatur er mest flexibelt?
Hvilket er mest driftsikkert?
Verken lysstoffrør eller lyspærer er billige, hva blir billigst i lengden?
Svar med sitat
Gammel 19-01-2009, 22:00   #2
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard

jeg kan ikke hjelpe deg med hva av de lysene som er best, har ingen erfaring der. men det jeg vet er at det er samme hva armatur du kjøper med tanke på senere uv lys. istedenfor at man sier lengden på rørene, så sier man bare watt. har man 35W lysrør vanligvis, så bytter man det bare med tillsvarende i UV

men hva mener du med fleksibelt lysrør? tenker du da på og ha forskjellige watt? eller bøye røret eller noe?? det går ikke ann. prøver man på det eksploderer det.
Svar med sitat
Gammel 19-01-2009, 23:40   #3
Reptilfreak

Eggy sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Alder: 24
Meldinger: 1,439
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)
Standard

hehe, regner med at hun mente, hvilken armatur er mest flexibel mtp ulike typer rør mann kan ha. Slik at mann ikke bare har en type rør som passer.
Svar med sitat
Gammel 20-01-2009, 01:21   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Det er egentlig ingen forskjell mellom en compact lyspære og et lysstoffrør. En compact lyspære er i praksis bare et bøyd eller vridd lysstoffrør.

Ser vi vekk i fra at begge har tilnærmet lik teknologi så har compact pæren en fordel av at den ikke trenger ballast (trafo) noe Lysrøret trenger for å tennes.

Belysningsmessig vil du kanskje få litt andre resultater. Siden et løysstoffrør er langt vil det ligge på langs over hele terrariet ditt dermed gi deg en gjevnere belysning.
Compact pæren er som navnet sier mer kompakt og vil lyse mer i områdene rett under pæren.
Nå ser jeg vekk ifra evt. reflektorer som du evt. måtte bruke.
Visuelt sett vi du med lysrør få litt flatere lys med litt mindre skygge områder med lysrør enn compact pæren.

Prismessig så koster ikke det ene stort mer enn det andre..Om det er noen forskjell så er den så liten at det ikke er noe.

Når det gjelder Exoterra amaturene ville jeg uten tvil valgt lysrør varianten. Den får du både halogen og lysrør i noe som gir deg mye mer valgfrihet i form av belysning enn en topp med kun kompakt rør. Desidert den mest fleksible løsningen.

Et annet alternativ er jo å bygge selv men det var ikke det du spurte om

Sist endret av Frogger; 20-01-2009 kl 01:30.
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-01-2009, 19:19   #5
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av pisani Vis post
men hva mener du med fleksibelt lysrør? tenker du da på og ha forskjellige watt? eller bøye røret eller noe?? det går ikke ann. prøver man på det eksploderer det.
. Jeg mente at det ga meg forskjellige muligheter.

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Det er egentlig ingen forskjell mellom en compact lyspære og et lysstoffrør. En compact lyspære er i praksis bare et bøyd eller vridd lysstoffrør.

Ser vi vekk i fra at begge har tilnærmet lik teknologi så har compact pæren en fordel av at den ikke trenger ballast (trafo) noe Lysrøret trenger for å tennes.

Belysningsmessig vil du kanskje få litt andre resultater. Siden et løysstoffrør er langt vil det ligge på langs over hele terrariet ditt dermed gi deg en gjevnere belysning.
Det var slikt jeg var ute etter.

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger
Compact pæren er som navnet sier mer kompakt og vil lyse mer i områdene rett under pæren.
Nå ser jeg vekk ifra evt. reflektorer som du evt. måtte bruke.
Visuelt sett vi du med lysrør få litt flatere lys med litt mindre skygge områder med lysrør enn compact pæren.
Det var det vi tenkte, vi og.

Sitat:
Prismessig så koster ikke det ene stort mer enn det andre..Om det er noen forskjell så er den så liten at det ikke er noe.

Når det gjelder Exoterra amaturene ville jeg uten tvil valgt lysrør varianten. Den får du både halogen og lysrør i noe som gir deg mye mer valgfrihet i form av belysning enn en topp med kun kompakt rør. Desidert den mest fleksible løsningen.

Dette var kjernespørsmålet.

Sitat:
Et annet alternativ er jo å bygge selv men det var ikke det du spurte om
Det får ikke gubben lov til. Og jeg har 10 tommeltotter.

Tusen takk for svarene!

Og nå, et annet spørsmål...

UVB-lyset rekker bare 30 cm. Men terrariet er 60 cm. høyt! Jeg vet at leoser ikke trenger UVB-lys
men hvis jeg likevel vil ha det, f.e. (til andre dyr), hva skal jeg gjøre da? Hvor mye av efekten på lyset vil forsvinne hvis terrariet er 60 cm. høyt?
Svar med sitat
Gammel 20-01-2009, 19:35   #6
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Det er utrolig forskjell på uv pærer og uv rør. Uv rør er utrolig elendige og de vanlige rørene på markedene er til å grine av. I et vanlgi exo terra 5.0 eller 10.0 er effekten over hallvert i en avstand av 10cm i 60cm er den ikke-eksisterende.

Derfor må du enten bygge i høyden, eller du må gå for pærer. Pærer gir ikke et fullspektrum uvlys, men de konsentrer den mer til ett punkt. Med skikkelig reflektor kan du nok få effekten noen cm lengre, eller du kan gå for kraftigere pærer som megarays, osram ultra vitalux (NB. denne pæren er potensielt skadelig om den ikke brukes riktig!).
Svar med sitat
Gammel 23-01-2009, 12:06   #7
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Repti_queen Vis post
Det er utrolig forskjell på uv pærer og uv rør. Uv rør er utrolig elendige og de vanlige rørene på markedene er til å grine av. I et vanlgi exo terra 5.0 eller 10.0 er effekten over hallvert i en avstand av 10cm i 60cm er den ikke-eksisterende.

Derfor må du enten bygge i høyden, eller du må gå for pærer. Pærer gir ikke et fullspektrum uvlys, men de konsentrer den mer til ett punkt. Med skikkelig reflektor kan du nok få effekten noen cm lengre, eller du kan gå for kraftigere pærer som megarays, osram ultra vitalux (NB. denne pæren er potensielt skadelig om den ikke brukes riktig!).
Takk for innspillet, Repti_queen. Megarays eller Ultra Vitalux tør jeg ikke å bruke, de er for sterke og dyra kan lett bli grillet hvis de klatrer opp på bakgrunnen.

Uff! Vet ikke helt hvordan vi kan løse dette problemet. Vi får tenke noe mer på det.

Kom gjerne med innspill.
Svar med sitat
Gammel 23-01-2009, 12:10   #8
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Standard

Å henge rørene fritt er jo en idé, men ser dog ikke særlig fint ut. Reflektor er uansett et must!
Svar med sitat
Gammel 23-01-2009, 12:24   #9
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Repti_queen Vis post
Viktig å få frem at vi nå snakker om the real stuff på mange flere vatt enn det jeg kaller sparepærer som er i de armaturene fra Exo terra.

osram ultra vitalux

Når det gjelder å lage en lys topp så er ikke det så veldig vanskelig..
Stikk innom en blikkenslager og kjøp aluminiumslister, disse kan du få opp i 20-25cm høyde. Disse listene bruker du som ramme rundt lyset.
På toppen av rammen monterer du en svart acryl plate eller nettining slik at varmen kan komme seg ut.
Reflektorer og lys monterer du der det måtte passe deg inne i toppen.

Sist endret av Frogger; 23-01-2009 kl 12:32.
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-01-2009, 12:29   #10
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Viktig å få frem at vi nå snakker om the real stuff på mange flere vatt enn det jeg kaller sparepærer som er i de armaturene fra Exo terra.
Ja det glemte jeg jo helt å si..
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Erfaring med Exo-terra huler? Skorpion75 Helse og sykdommer hos reptiler 1 07-04-2008 19:44
En erfaring rikere Gibbs Fôrdyr 9 07-03-2008 11:57
Erfaring med Poecilotheria regalis ? Fluffy Taranteller 8 08-02-2008 16:45
Noen som har erfaring med TheSpiderShop? powerboy Taranteller 20 05-02-2008 21:54
Hvilket lysarmatur? _arachna_ Terrarier 6 18-06-2004 02:31

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:19.