| Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Endelig har det dukket opp en led lampe som for en gangs skyld gir et ordentlig lys.
Herligheten veier 2kg, og har målene 31 cm (l) x 16,5 cm (b) x 6,5 cm (h) og er modul oppbygget slik at man kan sette sammen flere lamper for å få mer lys og bedre spredning.. 1 lampe tilsvarer 250W HQI. ![]() dobbelt montert ![]() Lampen består av 8 blå og 16 hvite led fordelt på 8 trippel linser med 2 hvite og en blå Led pærer i hver lnskene gir en spredning på 40 grader og gir en generell fargetemperatur på ca 6500K En stor fordel ved å bruke led fremfor f.eks HQI lamper er at man ungår å svi av hele terrariet grunnet høy strålevarme. Vi kan derfor øke lysmengden uten at man skal få et potensielt varme problem. VI kan ikke klage når en lampe som direkte kan sammenliknes med en 250W HQI ikke avgir mer varme enn 15 grader ![]() PAR vedriene (kvaliteten på lyset) som strekker seg fra 400-700nm er midti i blinken for å bruke som plantelys men man må nok tilføre ekstra UV selv, med de fordeler og bakdeler dette har. (les mer om PAR verdier her: Photosynthetically active radiation - Wikipedia, the free encyclopedia) ![]() LEs mer om lampen her: AquaIllumination | Aquatic LED Illumination Pris på lampen er 839 € og kan kjøpes fra aqua-it |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Hmm kult! Mmorsomt å hatt den der over terra, noen som har erfaring med lampa?
|
|
|
|
#3 | ||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Sitat:
Tja, med tanke på prisen - så tror jeg du skal slå det fra deg først som sist Bendik ![]() Sitat:
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Hehe, ja, mente ikke at det kom til å skje, men kult hadde det nok vært
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Min feil -
MEN, euroen er nå over 10kr - og inkl frakt om moms så snakker vi fremdeles 10000+
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Admin
|
Klart det er dyrt, men ikke til sammenlikning med tidligere da en tilsvarende Led lampe med mindre fasiliteter kostet 20 000 NOK Og da uten noen form for lysstyring som denne har.
Om ikke lenge vil Euroen mest sansynlig vis synke til et mer normalt nivå igjen, da får vi se.. Den er havnet på min potensiell liste
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Det er nye led pærer på markede nå også. Vet ikke om du/Frogger har sett dette derfor tenkte jeg at jeg kunne linke til dem..
http://www.lampekonsulenten.no/pdf/LED-bulbs.pdf ikke dumt det her, og jeg vil si at den lampa du har lagt frem her er helt klart døds fet! Hva med å bruke noe sånt til saltvann Frogger? Noe peiling på det du? Hvis dette kan brukes til saltvann, så snakker man kostnadskutting ja
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Admin
|
Joda de har jeg sett, dvs jeg bruker de på kontoret mitt
![]() Forskjellen er ikke så stor bortsett fra at du må ha sett av 3 og 3 for å oppnå samme effekt. Misstenker også at AquaIllumination har litt sære pærer for å gi riktige bølgelengder samt komboen med blått/hvitt lys som kan være litt tricky å få fatt i. Lampeprodusentens led pærer er også mye større fysisk sett da de skal erstatte tradisjopnelle halogen eller glødepærer.. Ingen problem å bruke slike over et terrarie eller akvarie. Uansett så kommer det til å skje mye fremmover når det gjelder slikt. Tenkte jeg skulle plukke med meg en eller to AquaIllumination lamper neste gang jeg er ute å reiser så skal jeg få laget en skikkelig sak på lden når jeg har en
Sist endret av Frogger; 15-01-2009 kl 00:15. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Lampe til skilpadden | sedja | Skilpadder | 1 | 16-06-2008 18:40 |
| Varme lampe til leos | Ricky-man | Agamer | 32 | 07-05-2008 02:37 |
| Varme lampe | Skilpadder | 2 | 08-10-2007 18:46 | |
| Exo Terra Heat Glo lampe eksploderte, noen som vet hvorfor? | magnus85 | Terrarier | 7 | 27-05-2007 18:59 |