"

Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 06-12-2008, 00:02   #1
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Exclamation Strøm kabel!

Noen som har en formening om hva slags kabel man bør bruke til solspottene?
Fikset litt på ene sola i går og så at begge ledningene som går inn i sokkelen (den blå og brune) var helt sorte og plasten var sprø og knakk veldig lett pga varmen fra spottpæra. Dette syns jeg så veldig lite trygt ut og skal bytte disse så fort jeg finner kabel som tåler høyere varme en disse vanlige ledingen.
Broren min er elektrikker og han har sagt at jeg må få meg tp 90 kabel da dem tåler helt opp til 90 grader, men jeg finner ikke noe sånt noe sted. Han sier også 'spot kabel for varme omgivelser', men jeg finner ikke noe. Finner masse kabler på nett, men ingen av dem sier bestemt at dem tåler høyere varme en vanlige kabler...

Vil også si, hvis du er av samme type som meg som snekrer sammen ledninger med brytere og støpsler som meg, så ville jeg ha tatt en titt på disse kablene som står i støpselet der pæra sitter i. Blir dem sprø og plasten knekker, så kan kobbere i kabelen berøre hverandre og dette er ikke bra sier bror elektrikker!!
Gibbs er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-12-2008, 00:20   #2
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Jeg har en spot som har kjeramisk sokkel, med den kjøpte jeg en kabel som skal tåle ca alt av tempratur en lame kan lage. Ikke akkurat denne, men lignende: -link-

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-12-2008, 00:51   #3
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Tror du at du kunne brukt en standard pc strømkabel?
Standard PC Strømkabel 2 m - MPX.no - Elektromarked
Kapper du av endepluggen har du 2 ledere + jord. Jord kan du bare isolere om dette ikke finnes på lampen du setter den på. Finnes jord, anbefaler jeg at du bruker den. Trenger du slik(e), kan du få et vognlass om du vil Har 2-6 meter tilgjengelig. Disse er jo uten bryter, men du kjører vel med timer alikevel?

Å kjøre to kobberledere som fører nettspenning sammen er ikke å anbefale, selv ikke med fingrene

Får du broren din til å godkjenne jobben til slutt, har du jo ditt på det reine hvis huset brenner ned også.

Mvh
Robin
Svar med sitat
Gammel 06-12-2008, 12:01   #4
Senior Member

Gibbs sin avatar

Standard

Om man kan bruke pc kabel vet jeg ikke. Alt er avhengig av at plasten inni som er rundt kobbere ikke blir sprø og svart. Det er ikke avhengig av hvor mye strøm kabelen tåler, men om plasten rundt tåler temperaturen vel..?
Får sikkert mere hjelp fra bror i dag.

Må si jeg ble litt små stressa når jeg så dette.
Har jo fire spotter gående og hvis alle fire blir sånn, så er jo mulighetene for at det skal gå galt til stedet.

Får vel ta meg en tur bort på Jernia og høre med noen som kan detta
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-12-2008, 13:01   #5
Senior Member

Gibbs sin avatar

Standard

Har nå vært innom Jernia..

Fikk fortalt av en elektrikker der at hvis jeg skal ha en sånn ledning, så må jeg til en el. grossist noe vi "vanlige" folk ikke får gjort. Siden jeg har en bror som er elektrikker, så kan han skaffe sånn ledning.
Fant også ut at en keramisk holder klarer å holde den intense varmen fra pæra vekk fra ledingen. Jeg bruker ikke keramisk holder på alle sammen, men en annen type som klarer temperaturen fra pære, men den holder ikke varmen vekk fra ledningene..

Da er det bare å skaffe seg keramiske holdere. Disse er jo ganske så dyre da, men det er kanskje noen her som vet om noen som selger disse litt billig??
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-12-2008, 14:06   #6
Senior Member

Gibbs sin avatar

Standard

har funnet denne keramiske holderen her da.. koster jo ikke så mye..

Keramisk Lamphållare - Sortering lamphållare | terrarie belysning | reptil - Zooplanet.se
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:19.