"
Gammel 04-01-2012, 17:13   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2012
Sted: Sandnes
Alder: 17
Meldinger: 3
Standard Terrarie laging

Hei
Jeg planlegger å bygge et terrarie for en skeggagam
og skulle gjerne ha vist hvilke material dere bruker til å lage de bakgrunnene dere har, jeg vet at dere bruker isopor men hva spikrer dere det til?
Også hvilken type maling er det dere brukte osv.

Hadde vert fint med en liste på alt som trengs, hvor du kan få tak i det og fremgangs måten.

En annen ting jeg lurer på er om et terrarie med grunnflate på 100cm x 100cm er nok for at en skeggagam kan bevege seg fritt?

MVH Sungam
Sungam er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-01-2012, 18:42   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

KarlKanibal sitt utrolig bra skrevet og godt illustrerte faktablad om hvordan du bygger terrariebakgrunn vil gi deg svar på det meste tenker jeg:
http://www.repti.net/repti2/template...akgrunn_ny.pdf

Er en oppsummering på siste side hvis du ikke vil lese alt - men anbefaler å lese hele.

Men kan svare litt om mine erfaringer når jeg bygde terrarium og bakgrunn til min skjeggagam, ble ikke særlig fornøyd med det så rev rett og slett hele driten etter noen måneder, men metodene er de samme uansett.

Jeg brukte vannbasert maling, og kjøpte en del forskjellige farger som jeg blanda flere ganger for å få mest mulig naturlig look. Jeg ønsket egentlig en rød-brun nyanse i bakgrunnen etter å ha sett bilder av landskap i Australia. Isoporen limte jeg først fast med et ganske sterkt lim, men det etset inn i isoporen så jeg måtte bare kaste den og kjøpe en ny isoporplate. Da brukte jeg et svakt lim, kommer ikke på hvilket, men uansett kjøp et lim som ikke er for sterkt, eller du kan bruke akvariesilikon også, men det tar litt lengre tid å tørke mener jeg, ikke at det er noe problem da.

Før du limer fast isoporplata må du herde hele plata med en varmepistol så flislimet (som du bør ha på etterpå) fester seg lett - flislimet (eller lignende saker) dekker du hele isoporen med når den er festa til bakveggen så den blir skikkelig hard til slutt. Deretter lar du det tørke noen dager før du kan begynne å male - bruk god tid på både malinga og smøring av flislimet! Mange bruker også byggskum på bakgrunnen for å få en mer naturlig look, men det har ikke jeg erfaring med.

Når det kommer til mål på terrariet så var mitt på 150*100*70-80 cm (Lengde*Bredde*Høyde). Hadde jeg laget det i dag har jeg ikke hatt det så bredt og heller ikke så høyt, grunnet at da kommer det ikke gjennom døren hvis det skal flyttes til annet rom. Så har jeg lagd det i dag har grunnflaten vært på rundt 150-170*70cm L*B. Men hvis du har et permanent rom så funker 100*100 fint til en skjeggagam, men en ide kan jo være å bygge litt lengre enn bredt (feks 150*60), men går nok fint med 100*100 også.

I tillegg vil jeg legge til et faktablad jeg skrev for en liten tid tilbake om bunnsubstrat til skjeggagamer og lignende ørkenlevende/steppe dyr, og anbefaler deg å bruke noe lignende til din skjeggis i terrariet ditt så bunnen får en naturlig look også. Her har jeg i ettertid kommet til å valgt litt rød ørkensand istedet for lysebrun elvesand.

HOWTO Tiurtorv-sand substrat

Lykke til, legg gjerne ut bilder av terrariet ditt når den tid kommer! Alltid moro å se.
Freddy90 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-01-2012, 19:04   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2012
Sted: Sandnes
Alder: 17
Meldinger: 3
Standard

Tusen takk for hurtig svar.
Jeg har planer om å bygge terrariet fra scrach ut av tre, må alle sider være av glass eller kan noen være materialer som for eksempel sponplater, også må bunnen være et spesielt material?
Sungam er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-01-2012, 19:08   #4
Reptilfreak

tusenlapp sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 19
Meldinger: 101
Standard

ville valgt kryss finèr
tusenlapp er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-01-2012, 19:14   #5
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sungam Vis post
Jeg har planer om å bygge terrariet fra scrach ut av tre, må alle sider være av glass eller kan noen være materialer som for eksempel sponplater, også må bunnen være et spesielt material?
Jeg bygget mitt av sponplater, både bunnen, toppen og sidene, så kan du ha glassdører kun i front, trenger ikke det på sidene. Men du kan bruke andre materialer som er bedre, feks finerplater men de koster litt mer, men er bedre har jeg hørt, finnes andre typer materialer og, men kommer ikke på noen. Sponplater er ikke akkurat det mest solide materialet, men du må hvertfall behandle sponplatene litt hvis du skal bruke det.

Sist endret av Freddy90; 04-01-2012 kl 19:19. Begrunnelse: la til
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-01-2012, 19:15   #6
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 783
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sungam Vis post
Gjør deg selv en stor, stor tjeneste.. ikke bruk sponplater. Det er kanskje billig, men fy**** så stygt, i tillegg til at det mer eller mindre ramler fra hverandre etterhvert. Skal du bruke det, burde du behandle det skikkelig hvertfall, og gjøre jobben ordentlig. Har ett her av spon, skal kastes på sekundet når jeg får bygget nytt.

kryss finèr, hobbyplater, MDF osv osv fungerer utmerket.

Skal selv bygge straks, og da blir det kjøpt inn 4 hobbyplater på 2400x60x18mm fra biltema. Kommer vel på snaue 1100kr, + skyvedørslister, glass og lufterister ( som er umulig og finne)

Både bunn, bakvegg, sider og topp blir av treverk. Front i glass
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-01-2012, 19:18   #7
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av tusenlapp Vis post
ville valgt kryss finèr
Er kryssfiner det samme som fíner?

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Gjør deg selv en stor, stor tjeneste.. ikke bruk sponplater. Det er kanskje billig, men fy**** så stygt, i tillegg til at det mer eller mindre ramler fra hverandre etterhvert.

kryss finèr, hobbyplater, MDF osv osv fungerer utmerket.

Skal selv bygge straks, og da blir det kjøpt inn 4 plater på 2400x60x18mm fra biltema. Kommer vel på snaue 1100kr, + skyvedørslister, glass og lufterister ( som er umulig og finne)
Jeg er enig, når jeg rev terrariet så merka jeg hvor dårlig materiale det var.. Tålte ingenting, så har nok brukt noe annet om jeg har laget det i dag. Er ikke så mange kroner ekstra for finer heller, og det blir mye bedre kvalitet.
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-01-2012, 19:21   #8
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 783
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Freddy90 Vis post

Jeg er enig, når jeg rev terrariet så merka jeg hvor dårlig materiale det var.. Tålte ingenting, så har nok brukt noe annet om jeg har laget det i dag. Er ikke så mange kroner ekstra for finer heller, og det blir mye bedre kvalitet.
I kriker og kroker bak bakgrunnen her er det blitt fuktskader.

Sponplater tåler ingenting, i tillegg til at det er helt umulig og skru i det uten og hule det ut.

Når det bygges nytt, skal jeg ha som fokus at det skal være mulig og ta det fra hverandre for og sette opp igjen uten problemer.

Tungt blir det nok, menmen.
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-01-2012, 20:12   #9
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
I kriker og kroker bak bakgrunnen her er det blitt fuktskader.

Sponplater tåler ingenting, i tillegg til at det er helt umulig og skru i det uten og hule det ut.

Når det bygges nytt, skal jeg ha som fokus at det skal være mulig og ta det fra hverandre for og sette opp igjen uten problemer.

Tungt blir det nok, menmen.
Ja nettopp, sponplater tåler dårlig fukt, så bør hvertfall ikke brukes i tropiske vivarium, hadde aldri valgt sponplate hvis det skulle være noe form for fuktighet inni der, men skjeggagamer krever ikke akkurat mye fuktighet. Men som sagt så er sponplater noe drit, mye bedre å velge annet materiale for det, og hadde ikke valgt sponplate den dag i dag, men var 16-17 år på tida da jeg bygde det så visste ikke helt hva som var best.

Så Sungam: anbefaler som de andre her å bygge i noen av de materialene nevnt tidligere.

Har tenkt litt selv på det å bygge et terrarium som du nevner Reptils, et som kan taes fra hverandre hvis nødvendig, så hvis du bygger det må du lage egen tråd om det!
Svar med sitat
Gammel 04-01-2012, 20:13   #10
Reptilfreak

tusenlapp sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 19
Meldinger: 101
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Freddy90 Vis post
Er kryssfiner det samme som fíner.
Det er jeg litt usikker på. Jeg skal bygge nytt terra nå, og jeg kjøpte ferdig behandlet kryss finèr, er vist bare og skru sammen, og sette inn glass.

Finner forresten ikke skyve dørs lister noe sted. noen som har noen tips?
tusenlapp er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Terrarie Seatre Reptiler 10 24-10-2011 15:07
terrarie! valiant Pinnedyr, knelere og andre insekter 4 08-11-2009 08:50
Terrarie Jon M Leopardgekkoer og andre Eublepharis 1 05-06-2009 01:20
Hjelp til laging av terrarie fabokan Terrarier 15 16-03-2009 17:00
terrarie Rottesnoken Utstyr 7 21-05-2008 19:19

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:18.