"
Gammel 15-12-2011, 23:50   #11
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av theist Vis post
Planlegger å lage et vivarium og trenger litt hjelp i den forbindelse.

Har hatt en del reptiler før, men har ingen erfaring med vivarium før. Planen er å holde pilgiftfrosk, men det blir evt senere når vivariet fungerer som det skal.

Vurderer å kjøpe dette terrariet hos webzoo:

Wromak Rainforrest 100x50. Et wromac på 100x50x100 (lengde x bredde x høyde). Dette er av polsk fabrikat. Noen som har erfaringer med dette?

Planen er å lage en falsk bunn, bruke kokosfiber som bakgrunn og litt vann rennende nedover bakgrunnen.

Et par spørsmål i den forbindelse: Ser at flere bruker såkalt egg crate som falsk bunn. Men hvor er det mulig å få tak i dette? Nettbutikker?

Vurderer å montere en pumpe i vannet under bunnen, løfte vannet opp til øvre del av bakgrunnen og la det renne nedover denne. Vil dette fungere? Hva slags løftehøyde bør jeg ha på pumpa for å pumpe opp 1 meter? Bør jeg ligge litt over dette, f.eks 1,5 meter for å få en lett flow på vannet?

Lys er jo et kapittel for seg selv. Noen som gidder å gi meg noen anbefalinger her? Har vurdert dette:

http://www.dartfrog.co.uk/images/equ...lights/80W.pdf

Holder det med ett av disse tro?

Er som sagt ny på dette - og på forumet her. Kjempetakknemlig hvis noen kunne gi meg svar på noe av dette
Hallois!
Som du sier, vent med pilgift til terrariet ditt er igang. Det tar tid
-Jeg tror jeg sitter på wromac-terra fra polen selv, isåfall er det å anbefale max! Kjør på
-Bruk kokosfiber som bakgrunn, allright, om du ikke får tak i bruk korkbark, xaxim eller lag egen med isopor og/eller fugeskum med torv og silikon blanding oppå.
-Du trenger ikke å få tak i dette egg-greiene for å lage falsk bunn. Enkel løsning; en pose leca-kuler fra plantasjen og så filterduk oppå dette(også fra plantasjen) ganske billig falsk bunn. Du trenger heller ikke falsk bunn, men kan skille mellom land og vanndel ved bruk av glass eller fugeskum. På den måten kontrolerer du at vannet fra bakgrunnen renner ned i en dam eller lignende i terra. Om du lager en egen vanndel kan du bare ha pumpa i vannet, enten synlig (også lett å bytte om den blir ødelagt) eller skjule ved å lage en slags grotte til den. Du kan bruke en liten pumpe, jeg har fått exo terras mini pumper(laget for dette formålet) til å pumpe fint opp en meter, men som du sier, les på pakka og gjerne kjøp en som kan pumpe 1,5 meter om du skal ha ca. 1 meter opp. Exo terra pumpene koster ikke særlig mye heller. Kjøp pumpa og nok slange som passer til den, koble til slangen og pumpen først, lag en grop til å legge slangen i bakgrunnen(om du bruker plater, om du bruker fugeskum eller lignende kan du skjule hele ledningen) og så kle den med silikon og torv.
-Lyslinken du linker får jeg ikke til å funke. Bra lys for så stort terrarium som du kan få tak i norske butikker er arcadia armaturer eller exo terra, og kjøre på med lysrør (feks 1x reptilglo(2 eller 5), flora glo, daylight glo eller lignende.) Gjerne 4 rør på innsiden av terra med reflektorer. Det blir dyrt men gir ordentlig bra lys!

Mvh Bendick!
Svar med sitat
Gammel 16-12-2011, 09:11   #12
Reptilfreak

Sindre93 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Sted: Jeg bor i Møre og romsdalen
Alder: 19
Meldinger: 209
Post Egg crate.

Egg crates tror jeg du kan få kjøpt på Felleskjøpet
Sindre93 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 30-12-2011, 21:53   #13
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2011
Alder: 43
Meldinger: 4
Standard

Tusen takk for alle tilbakemeldinger her på forumet
Planlegger en tur til Danmark og da blir vel de fleste kjøp unnagjort... Har et spørsmål angående sirkulasjonspumpe. Finnes det pumper som kan plasseres utenfor/bak terrariet men en løftehøyde på 1,5 til 2 meter? Dersom en pumpe som ligger i vann under falsk bunn/bunnsubstrat slutter å virke må man jo komme til denne på en grei måte, helst uten å ødelegge for mye i terrariebunnen. Finnes det andre løsninger her?
theist er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-12-2011, 12:55   #14
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Standard

Du legger pumpa(som i dette tilfellet skal pumpe 1,5 m opp er ganske liten) i vanndelen av terrariet ditt. Du kan bygge en slags kasse av 4 xaxim biter og legge denne oppå pumpa. Om pumpen blir ødelagt kan du dermed enkelt kjøpe en ny en, bare pass på at slangen fra forrige pumpe passer den nye og. Tenk også over hvor du legger ledningen til pumpen, den kan ikke ligge bak bakgrunnen. Bruk silikon og torv-metoden på ledningen til pumpen, så ser det bare ut som en liane eller en grein.
Svar med sitat
Gammel 11-03-2012, 00:18   #15
Reptilfreak

Standard

Da har jeg kommet et godt stykke videre i prosjektet mitt. Legger ut noen bilder om ikke så lenge. Har satt opp vivariet nå. Det er på 385 liter. Målene er 100x55x70 (lxbxh). Gikk bort fra falsk bunn og bruker bare leca som drenering. er ferdig med bakgrunnen. Laget denne med sort skum, brukte silikon og torv metoden for å få den rette finishen. Legger som nevnt ut bilder ganske snart.

Skal begynne på belysninga nå og lurer i den forbindelse på om lysrørene må stå under glasset i toppen av terrariet (inni selve terrariet) eller om rørene bare kan ligge på toppen - gjerne i en kasse? Vil belysninga bli redusert gjennom glasset? Vil det evt gå utover plantevekst? Planen er fortsatt å ha pilgift og sørgegecko i terrariet. Skal etter hvert også montere regnsystem, så satser jeg på å la vivariet gå seg til en periode før jeg får tak i dyr. Er veldig interessert i å kjøpe pilgift og sørgegecko nå snart. Bare å sende meg en melding hvis noen har noe for salg, Evt om noen kjenner noen som kjenner osv...
theist er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-03-2012, 08:26   #16
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Standard

Om du skal ha pilgift og sørgiss i terrariet er det ikke livsnødvendig med UV-lys og du kan derfor ha lysrørene på utsiden av terrariet. Det er mange lysrør, spesielt de plante,-og uv-lysene fra dyrebutikken som blir redusert gjennom glass, men jeg har bare gode erfaringer med å ha lyset på utsiden, det blir ikke så veldig redusert. Legg ut bilder!
Svar med sitat
Gammel 11-03-2012, 09:24   #17
Reptilfreak

Medlem siden: May 2011
Sted: Haugesund, Rogaland
Alder: 36
Meldinger: 172
Standard

Det er kanskje ikke tvingene nødvendig med UV, men ville absolutt brukt det allikevel - da nyere forskning viser til at de kan dra nytte av det, selv om de ikke trenger det
..::Nactus::.. er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-03-2012, 23:14   #18
Reptilfreak

Standard

Her følger noen bilder fra vivariet. Har satt i noen planter, men mangler en del her, bl.a. mose. Gleder meg til det har fått litt mer vekst i vivariet.

Litt varierende bildekvalitet, men legger ut flere bilder etter hvert...
Vedlagte miniatyrbilder
Nytt vivarium-dsc_1191.jpg   Nytt vivarium-dsc_1192.jpg   Nytt vivarium-dsc_1193.jpg   Nytt vivarium-dsc_1194.jpg  

Nytt vivarium-dsc_1195.jpg   Nytt vivarium-dsc_1197.jpg   Nytt vivarium-dsc_1199.jpg   Nytt vivarium-dsc_1204.jpg  

Nytt vivarium-dsc_1202.jpg   Nytt vivarium-dsc_1207.jpg   Nytt vivarium-dsc_1203.jpg  
theist er offline  
Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til theist
Gammel 13-03-2012, 09:13   #19
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Digger den brune bakgrunnen din. At den ser så rustikk ut.
Dette blir nok skikkelig tøft når ting gror seg til
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-03-2012, 16:36   #20
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Standard

Fantastisk bakgrunn & lianer du har fått til! Med ordentlig beplantning, et par orkideér osv. vil dette se flott ut etter det har grodd seg til litt!
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
vivarium spray!? hermando Prosjektspørsmål 5 02-08-2011 02:17
Mitt nye vivarium :D eruantalon Vivarier 53 05-07-2010 23:57
Vivarium til padde? Mondo Frosker, padder og salamandere 10 03-11-2009 17:57
Dyr til vivarium Wonderboy! Insekter 6 21-08-2008 11:38
Hva er et vivarium? cobra_kai Vivarier 14 11-12-2006 06:19

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:18.