| Terrarieutstyr Om Terrarier og utstyr |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Alder: 17
|
Hei! Jeg er helt fersk i dette området med reptiler, men syns det er virker veldig spennendes og gøy
Jeg har tenkt meg en skjeggagam og har lest alt jeg har klart og finne om den i 6 måneder. Det eneste jeg lurer på er lyset. Har lest mye om det, men syns det er mange som skriver så mye forskjellig.. Så tingen er: Jeg har et 260 liter akvarium som jeg har tenkt og lage om til terrarium. Det er to lysrør i det, så må ha UV-rør. Er det nok med et UV-lysrør og ha et vanlig lysrør pluss en varmelampe? Og hvilket UV-rør skal jeg ha, har hørt om så mye forskjellig.. Og jeg har også varmekabler for hånd, kan disse være lurt og ta i bruk også? Setter stor pris på all hjelp jeg kan få! ![]() Vet ikke om dette er plassert i riktig forum, men moderatorer får bare rette meg!
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
|
Jeg bruker denne på soleplassen
Exo Terra : Heat Glo / Infrared Heat Lamp (100 w) og denne som henger øverst i terrariet Exo Terra : Sun Glo Tight Beam / Basking Spot Lamp (150 w) Men akvariet/terrariet du har tenkt til å bruke til sjeggisen er alt for lite. jeg har et på 150x70x60 til min.Henviser til dette fakta arket: Pogona Vitticeps |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk for svar!
![]() Men jeg var egentlig ute etter uv i lysrør, ikke som lampe.. og her er det jo sånne tall, 10.0, 8.0, 5.0 og 2.0 og jeg aner ikke hva jeg skal ha..? Har et 320 liters også, kan hive fisken der over i 260'en og bruke det store som terra? Og hva tenker du om varmekabler?Mye spørsmål her, men sånn er det i begynnelsen! |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
150x60x60 er minimumstørrelsen de opererer med i Sverige, og den er fornuftig tatt dyrenes størrelse og aktivitetsnivå i betraktning.
Å snakke om literstørrelse i terrariesammenheng har for øvrig lite for seg, da literstørrelsen ikke sier noe om terrariets innvendige mål. Man vet f.eks ikke om et 250 liters terra er 100x50x50, eller 50x50x100 (lengde x bredde x høyde). Og det er jo stor forskjell. Førstnevnte passer best til landlevende småkryp som leoser, mens sistnevnte passer til mer trelevende skapninger.. Når det er sagt egner akvarium seg dårlig for denne hobbyen (kan se fordeler om man skal opprettholde høy fuktighet, men ikke ellers). For det første er det dårlig ventilasjon. Det er vanskelig å komme til inne i akvariet i forhold til om man hadde hatt skyvedører i front. Og dyrene liker ikke at man "kommer ovenfra" om man skal gjøre noe inne i terraet, eller ta dem ut. Skjeggagamene kan være veldig vare for det som kommer ovenfra.. Kort sagt: Gjør det ordentlig og kjøp/bygg et skikkelig terrarium. Ang lysrør er det 10.0 (enten ReptiSun fra ZooMed, eller ReptiGlo fra Exo) i kombinasjon med 2.0 som gjelder. (10.0 er en oppdatert versjon av 8.0 - og 8.0 er vel ute av produksjon). Her må du ta hensyn til at lysene skal henge fritt inne i terrariet og dyrene skal komme innenfor en radius på ca 10 cm fra lysene (utenfor en slik radius har de ikke store effekten). At rørene skal henge fritt betyr at de ikke skal ligge oppå glass eller luftenetting. Glass reflekterer 100% av UVB strålene. Netting reflekterer mye de også. Reflektor er absolutt å anbefale! Men, hvorfor ikke kjøre en UV spot i tillegg? Det er bedre radius på disse, i tillegg til at de fungerer som en varmespot. Og, du må nesten ha en solspot. Varmekabler/matte er et must! |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Sitat:
Det du skal bruke er 10.0 eller 8.0 og 2.0 10.0 og 8.0 er for ørkenlevende reptiler. 10.0/8.0 • For reptiler med ekstra store krav til UV stråler. • Veldig bra for ørkenlevende dyr. • Veldig høy UV stråling • UVA (33%) stimulerer apetitten, aktiviteten og fremmer formeringsevnen. • UVB (8%) fremmer opptaket av Vitamin D3 • Anbefales i kombinasjon med Repti Glo 2.0 Ett lysrør laget for å erstatte ørkensolen. Derfor har den ekstra høy UV-stråling. Ørkenlevende dyr har større krav til mer direkte sollys enn andre dyr, fordi det er minimalt med skyer der de lever. Mindre luftfuktighet, og ingen planter eller trær som produserer skygge. Ørkendyr er mer eksponert for UV enn andre reptiler. 2.0 • Full spectrum daglys lampe • Stimulerer planteveksten • Gir høy ytelse av lys • UVA (25%) Stimulerer apetitten, aktiviteten og forplantningen • UVB (2%) Fremmer Vitamin D3 syntesen • Fremmer fargene (CRI) • 6700K Farge tempratur •Anbefales i kombinasjon med Repti Glo 5.0 eller Repti Glo 10.0 avhengig av dyrets krav til UV belysning. 10.0 og 8.0 er ganske blå i fargen, 2.0 er ganske gult. De to sammen gir et naturlig fint lys for ørkenlevende dyr. Jeg trodde at 8.0 var en vare som skulle forsvinne når 10.0 kom på marked, men det ser ut som at alle selger 8.0 enda. Hvorfor vet jeg ikke da dem er ganske så like i hva dem gir..(?) str på terra bør ikke være mindre en 150x50x50 Det står også at lysrør 10.0 er laget for å erstatte ørkensolen, men den erstatter på ingen måte varmen fra solen, så en god solspott trenger man. Bruker man uv rør, så trenger man ikke spottpære med uv! |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Senior Member
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk for utfyllende svar, KarlKanibal og Gibbs!
Da blir det vel til at jeg finner meg et terrarium og gjør det mest mulig bra for dyret Må bli 150x50x50 da, mer enn det er det ikke plass til Når det først blir innkjøp av terra, så kjøper jeg heller lamper/spotter istedenfor lysrør, siden etter som jeg har forstått er det bedre. Og da trenger jeg altså to spotter, en med UV og en varmelampe til solplassen?
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Du må fremdeles ha lysrør i terrariet sitt, så det ikke blir for mørkt. Dette trenger da ikke være uv rør. |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Junior Member
Medlem siden: Jul 2011
Sted: Sverige
Alder: 20
|
Sitat:
Det bruker jeg. Jo større plass han har, jo bedre er det. Husk også at Skjeggis er et landdyr, altså de liker å løpe litt å sann. Trenger ikke så veldig høyt terrarie.
|
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Sitat:
Ang UV spot - vær oppmerksom på at Lucky Reptile Desert UV Sun ikke avgir nevneverdig varme, så de fungerer dårlig som varmespot. Skal du kombinere varme/UV spot er det PowerSun (ZooMed), MegaRay eller SolarGlo (Exo-terra) som gjelder. Ang lysrør anbefaler jeg deg å investere i rør som avgir en fargetemperatur/Kelvin på ca 6700K - det gir et naturlig og pent lys og får virkelig fram de fineste fargene på dyrene dine. Når man først har slike dyr på display, bør det også se bra ut, er min mening. ReptiGlo/ReptiSun 2.0 gir et naturlig og pent lys. Det samme gjør LifeGlo 2 (men de er relativt kostbare begge to, så likegreit å gå for ReptiGlo/ReptiSun 2.0). Gibbs har helt rett i at du må ha rør i tillegg til spot, hvis ikke blir det alt for mørkt. På et 150x50x50 terra burde du ha minst 2, eller enda bedre, 4 lysrør i tillegg til spot. For enkel installasjon kjøper du da bare en dobbel lysrørholder - eksempel fra Glomat eller fra Arcadia (litt dyrere). Exo terra har også. Til et 150 langt terra trenger du 120 cm lange lysrør - tilsvarende 40 watt/stk. |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| hei trenger hjelp :) (skjeggagam) | leander999 | Øgler | 16 | 20-01-2010 10:03 |
| trenger info om: skjeggagam og dvergvaran | impy | Slanger, øgler og skilpadder | 23 | 26-05-2009 07:53 |
| Skjeggagam Noob trenger tips?:) | Poison | Agamer | 8 | 10-09-2008 21:42 |
| Trenger litt hjelp her.. Skjeggagam! | Miss_Loca | Agamer | 3 | 04-02-2006 10:34 |