| Terrarieutstyr Om Terrarier og utstyr |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Oct 2010
|
Jeg har en gecko, men ønsker å oppgradere buret (kjøpe nytt) og i samme slengen forbedre varmen i buret. For øyeblikket har jeg Exoterra fixture over et glass bur med nattlampe i, og en varmematte under bunnen. Jeg er ikke sikker på om dette er nok nå som vi nærmer oss vinteren.
Jeg planlegger å kjøpe terra glass bur. Hvilken størrelse vil dere anbefale til en enslig leopard gecko? Er 45x45x45 stort nok? Jeg lurer på ang varme, om det er best å ha varmelys/kermaikk lys på utsiden av buret (over) eller inni buret (med netting eller noe foran så ikke geckoen brenner seg). hva er best? og hvilke produkter vil dere anbefale? Jeg har sett litt på Heat wave lamp (40W) men er 40W for mye? og i så fall hva er alternativet? Jeg finner mange fine produkter på nettet/i butikkene men finner lite informasjon om hvordan det kan/skal installeres i terrariet. Setter stor pris på gode råd!
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Varmematte gjør jo susen da. Så lenge du oppnår riktig temp så trenger du ikke ekstra varme.
Hvist ikke tempen i terra synker noe særlig lengere ned enn 17-18 grader på natterstid så skal det gå bra ![]() Ang terra str så er 45x45x45 helt ok for en leo men jeg ville heller ha slengt på noen ekstra hundringser å kjøpt et med målene 60x45x45 eller 90x45x45 ![]() Med et større terra så får du virkelig innredet det skikkelig fint å kult. Et terra skal jo værra fint å se på. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Gå for et så stort terrarie du har råd til. Som Leo skriver så ser det mye bedre ut og ikke minst det er faktisk lettere å innrede et stort terra og holde klimaet mer korrekt med tanke på varm og kald side..
En annen sak er at om du skaffer deg et stort nok terra så har du plass til en til om lysten skulle dukke opp
Sist endret av Frogger; 24-10-2010 kl 22:59. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Men hvis ikke varmematta gjør susen?
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Det finnes så mange varmematter med forskjellige typer watt så når varmematta står på så skal man fint greie å få til riktig temp i terra. Hvist ikke så må det evt være fordi man har for masse sand i terra sånn at varmematta ikke greier å varme opp sanden godt nok. Da er jo muligheten å ha mindre sand på den varme delen.
Men hvist prob er på natterstid da varmematta/lyset er av. Så er det nok for kaldt i selve rommet der terra står. Jeg hadde dette prob før da jeg hadde reptil rommet mitt i en kjeller. Da satte jeg bare inn en liten varme ovn på natterstid
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Men varmemattene med forskjellige watt er det også forskjellige størrelser på, er det ikke?
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Men nå har man jo også varmekabler med masse watt da så da velger du selv hvor stor del av terra du vil dekke ![]() Denne her f.eks Lucky Reptile HEAT Thermo Kabel 50W Men med en 50 watts kabel så burde det nok være sand eller at annet substrat i terra ellers så vil man nok ende opp med å grille geckosen. |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Junior Member
|
Takk for gode svar
Det har vært veldig hjelpsomt! Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne kjøpt et så stort bur som mulig, men jeg bor på studenthybel og det er desverre litt trangt om plassen. Drømmeburet må muligens vente til studietiden er over. Hvis dere mener at 45x45x45 er stort nok for en liten krabat må jeg nok gå for det. Jeg har et spørsmål til: I fem år framover er jeg student i utlandet, så geckoen blir her fram til da. Vet dere noe om det er noe framskritt for å få en lovendring om reptiler i norge? Jeg vil gjerne ha henne med meg hjem når studiene er overstått.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Hvor lenge skal du bo i denne studenthybelen? Om du skaffer deg en ung gekko kan den nok bo i det terrarier et års tid, men når den begynner å få størrelse blir det nok veldig trangt om plassen der inne, den er jo tross alt et dyr som skal kunne bevege seg, og når du får inn innredning blir det ikke så mye plass.
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Varmen blir ikke noe problem med en varmematte.
Kan du ikke kjøpe et større bur enn 45x45x45 så synes jeg heller ikke at du bør anskaffe deg dyr.45x45x45 exo- terra funker helt greit,men for optimal trivsel bør du kjøpe et større.Håper ikke dette er impuls kjøp? Ikke ment som kritikk,men noe som alle bør vite.... |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| Leopardgekko |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Leopard gekko, terrarium, innredning og div. | zander | Slanger, øgler og skilpadder | 7 | 06-05-2010 14:25 |
| Leo gecko terrarium | baggis | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 5 | 08-11-2007 13:23 |
| Belysning/varme i passe stort terrarie til skjeggis (1730 l) | Tass | Terrarier | 3 | 17-06-2007 15:09 |
| leopard gecko egg... | odde | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 14 | 27-04-2007 22:23 |
| terrarium til leopard gecko HJELP | baggis | Terrarier | 7 | 25-04-2007 18:06 |