| Terrarieutstyr Om Terrarier og utstyr |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2010
|
Heisan,
Som noen kanskje har fått med seg har jeg fått meg en flott liten Teppepyton, og tenkte jeg skulle lage terrarie til den. Den er enda ganske liten (60-70cm. Bare 3 måneder gammel), så blir vel å bo i noe midlertidig til ejg får ferdig noe som den skal kunne bo i over en lengre periode. Ikke for stort for att en meterlang slange skal føle seg usikker (flere huler å gjemme seg i og slikt), men nok til at det burde holde en stund for den. Har alt gått til innkjøp av det viktigste: -Varmematte 12Watt -2 huler (stein imitasjon) -1 vannskål (stein immitasjon) -1 NightGlow pære bare for at det skal se stilig ut om natta. -Litt plastikkplanter. -2 termometere. -1 timer. Jeg har ett gammelt akvarie ståendes som jeg tenkte jeg kunne bruke foreløpig, og har nå satt i hulene, vannskåla, vegetasjon og lagt en temperaturmåler i hver hule (en på kald side, og en på varm side). Varmematta ligger under glasset, og er ikke nær selve glasset. Har testkjørt det litt nå, og så langt ligger tempen på 23 på den kalde siden, noe som er helt ok. (kunne kanskje vært en grad eller to varmere, men den kan regulere det selv). Men på den varme siden ble det raskt over 45 grader inni hula. Så jeg tenkte å heve kavariet litt og teste igjen, og nå var den på 40 grader. Fremdeles for mye, da jeg vil ned i 33 grader helst. Har kikka på termostater, men de er forferdelig dyre! Skal til innkjøp av dimmer snart, og her har jeg ett spørsmål (se under). Uansett, nå tester jeg med timer på matta. 30min på/av.. Får se hva det utgjør av forskjell (tester så klart max/min temp på begge sider, så den ikke kommer over grensa. Men ja. Dimmer. Ser ofte det er forskjellige dimmere, hvor de brukes til forskjellige ting. Hva er det som skiller de? Jeg mener. Tar den 300w og er trinnløs er den vel som alle andre med samme specs? fant to dimmere her, og forskjellen er at en er til lamper, men den andre er til glødelamper. (jeg ville trodd jeg skulle bruke sistnevnte): Dimmer LIZ - Biltema Dimmer VIBI Elegance - Biltema Noen formening om dette? Og en siste ting før jeg poster: Jeg har prøvd å sette slangen i dette akvariet før, men den ser ikke ut til å like glass. Den prøver å klatre opp langs glassiden, og mister taket og svarier, og så blir den litt små-febrilsk, så jeg tar den opp igjen og holder den så den roer seg. Er det bare å la den få prøvd seg ut litt og slå seg til ro? Eller er det stressendes for den? Har 2 huler oppi der, så burde være plasser å gjemme seg. (Og dette var før jeg monterte varmematte. Sto på badet da, skulle bare teste). Takker for tilbakemeldinger, og om andre terrariebyggere har tips tar jeg det gjerne imot! Fremtidsplanene er å få laget ett terrarie med glass front (dør som kan åpnes), og bak + 1 sidevekk skal jeg lage kunstig fjell på, med en grein den kan klatre litt i om den føler for det. Så foreløpig er akraviet veldig midlertidig, men når jeg får tempen rett så får han bo der til han er større =) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
Sted: Telemark
Alder: 21
|
Jeg har ikke så mye peiling på bygging av terrarier men (selvom jeg faktisk bygde et i fjor)..
Men det med at slangen prøver og komme opp på glasset osv. Det tror jeg er ganske normalt.. Er jo helt nye omgivelser for den, min også gjorde det, men det roer seg etterhvert som den har fått utforsket litt.. Nå gidder hun ikke engang ut av hula si.. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
Sted: Telemark
Alder: 21
|
Jeg har ikke så mye peiling på bygging av terrarier men (selvom jeg faktisk bygde et i fjor)..
Men det med at slangen prøver og komme opp på glasset osv. Det tror jeg er ganske normalt.. Er jo helt nye omgivelser for den, min også gjorde det, men det roer seg etterhvert som den har fått utforsket litt.. Nå gidder hun ikke engang ut av hula si.. |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2008
Sted: buskerud
|
Sitat:
Mvh Evak |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Takker for mye bra svar her =)
Liten oppdatering på hvordan det ligger ann nå: Putta slangen oppi akvariet i dag morges, da jeg har testkjørt det i natt og funnet ut at temperaturene er greie =) Romtemperaturen i akvariet ligger på rundt 25-27 grader. Hulen på den varme siden holder 33-34 grader. Hulen på den kalde siden holder 23-24 grader. Det burde være en grei variasjon. Jeg har ikke mye innredning til den enda, men den har slått seg veldig fint til ro allerede! Tok ca 5 minutter hvor den prøvde å klatre opp veggene i akvariet, men når den fant ut at det ikke gikk så tok den seg en tur rundt om i det nye hjemmet sitt. Har enda ikke vært inne i hulene sine (disse er litt store for den nå, men burde ikke være problem. Legger inn litt små gjemmeplasser snart i tilfelle) men fant fort en plast busk jeg har hengt på bakveggen med sugekopp. Der har den krøllet seg fint sammen og sover godt. Hadde den vært grønn (eller gul/rød som jo juveliner er) hadde jeg nesten trodd det var en tre pyton jeg hadde =) Men ja, det ser ut til å ordne seg nå. Takk for tips anngående termostaten. Må nok gå til innkjøp av en slik. Fant ut at dimmere ikke fungerte, så droppa det. Men jeg testkjørte på timer i natt. 30min på, 30min av på varmematta, og da var hotspoten på 30 (kaldeste målt) og 36 (varmeste målt). Mulig 36 er litt i meste laget, men det fikser jeg med termostat når jeg får kjøpt det =) Jeg leste en plass at optimalt var 23-26 grader på kald side, og 32 grader på varm. Luftfuktighets måler var dyrt, så det har jeg ikke kjøpt, men kjøpte en sprayflaske så jeg skal dusje det litt innimellom. Ikke for mye, men bare nok =) Satt i sparepærer i toppen (2x5watt), og dette gjør at glasset ikke blir for varmt, samt at temperaturen i rommet holder seg til rundt 26-27 grader. (kald hule er kaldere, pga benken er kald. Og varm hule er varmere, pga varmematta under akvariet). Tror det burde fungere ganske bra som det er nå. Mye muligheter for å regulere tempen selv der inne. Skal ta å laste opp ett par flotte bilder av slik det ser ut nå =) Så sjekk tilbake om en god halvtimes tid! |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Her er noen bilder =)
Først ut er akvariet slik det ser ut nå. Det er bare midlertidig, men kan hende det tar ett par uker før jeg har noe erstattning. Men det burde gå bra. Har nøye oversikt over temp og slikt, så den har det bra =) Anngående dårlig luftsirkulasjon; det er god plass inni der, og det er to hjørner hvor luft kommer inn/ut. Samt at jeg har den oppe daglig, og da lar jeg all luften få sirkulert bra uten lokk på en stund. Så det her burde ikke være noe problem det heller. ![]() Så ett par bilder av god-slangen som sover i sitt nye hjem =) ![]() - ![]() -
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2006
|
pent dyr du har fått deg!
slanger er ganske hardføre dyr, men de viser få eller ingen tegn om de lider eller har det dorlig. temperatur er dynamitt viktig både for fordøyelse & aktivitetsnivået. sett inn et par greiner som strekker seg litt opp i høyden & vipps så har du enda et par temperatursoner. jeg vet greiner blir godt brukt av moreliaene.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Takk takk =)
Ja, satt inn den busken som du ser p[ bildet, men naa vil den ikke ut ^^ Proever jeg aa ta den ut saa bare surrer den seg fast i busken. Saa lar den bare ligge litt. Vil ikke tvinge de ut, og heller ikke bruke makt. Saa klart. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Bygge terrarie. | parahybana_freak | Terrarier | 3 | 20-03-2010 11:21 |
| Bygge om akvarium til terrarie | Rajn | Terrarieutstyr | 5 | 04-01-2010 15:07 |
| Bygge terrarie, tips og hjelp? | blowfish83 | Prosjektplaner | 9 | 04-04-2009 23:33 |
| Bygge Terrarie | Mademan | Terrarier | 6 | 08-05-2008 07:50 |
| bygge Terrarie | Øgler | 7 | 23-10-2005 16:21 | |