"

Reptilfreaks.no > Ny til terrariehobbyen > Startgropen > Terrarieutstyr Hjelp med Exo Terra Light unit cycle

Terrarieutstyr Om Terrarier og utstyr

Svar

LinkBack (1) Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 06-04-2010, 22:43   1 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1
Reptilfreak

Marianne10 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Sted: Oppi nord en plass
Alder: 45
Meldinger: 89
Standard Hjelp med Exo Terra Light unit cycle

Hmm.. ser ut for at det bare er jeg som starter nye innlegg her. Er faktisk ikke sikker på om jeg burde ha postet dette i de andre trådene jeg har startet?!

Men atte, sitter og skal bestille lysarmatur, og det er sikkert noe jeg ikke har fått med meg for jeg finner ikke ut hva som passer til Exo Terra 45x45x60.
Jeg skal kjøpe Exo Terra Light unit cycle, men er det denne størrelsen;
Exo Terra Light unit cycle 2x18 w
eller denne;
Exo Terra Light unit cycle 2x30 w

Hååååper at noen gidder svare..
Marianne10 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-04-2010, 23:19   #2
Reptilfreak

Sir_Hiss sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 94
Standard

Eneste forskjellen virker til å være lysrørene, det ene systemet bruker 18w rør og det andre 30w.
Så dersom dette er eneste forskjellen så spiller det ikke så stor rolle hva du velger, bare at selve
rørene passer der du skal ha dem.

Et lite tips dog, dersom du ikke er fryktelig opptatt av å ha den soloppgang og nedgangen (dimmingen)
så gjøre en exo terra topp og en elektronisk tidsstyrt strømkontakt fra chlas olson samme jobben.
Svar med sitat
Gammel 06-04-2010, 23:24   #3
Reptilfreak

Uromastyx22 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Østlandet
Alder: 25
Meldinger: 170
Standard

Jeg har 2x30w i mitt terra..
Så da er det jo max 30 w
Så er vel, som sagt over her, at det er forskjellen

Jeg har light cycle unit med timer. En genial oppfinnelse
Uromastyx22 er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-04-2010, 23:30   #4
Reptilfreak

Marianne10 sin avatar

Standard

Ok, takk for svar!
Jeg trodde bare at det ene kanskje passet bedre på terrariet, lengda oppå liksom, at det ikke bare blir liggende midt på, på en måte?
Marianne10 er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-04-2010, 00:10   #5
Reptilfreak

Uromastyx22 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Østlandet
Alder: 25
Meldinger: 170
Standard

Det er en klump som henger på veggen ved terra, så henger lysrøra inni (sånn har jeg det hvertfall). For lysrørholderne er jo i hver sin ende på ledningene.
Jeg har de hengende inni så dyret får mer utbytte av lyset.

Litt rar forklaring dette her men
Uromastyx22 er online nå  
Svar med sitat
Gammel 07-04-2010, 09:11   #6
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Light cycle uniten fra Exoterra er en ren bløff i forhold til hva de sier det er.

På de jeg har testet (6 forskjellige) så er kun to forskjellige lysstyrker.

Det er når lyset skrus på, så gir det ut et lys på ca 50%, og en stund etter så skrus det på for fult. Det dimmes ikke gradvis slik en skikkelig unit cycle skal gjøre, og omvendt er det når det skrus av, den gir to lysstyrker.

Hadde jeg vært deg ville jeg spart meg de pengene. Det er nok en grunn til at Unit Cyclen fra Exo-terra er så billig i forhold til "de andre".

Og som Sir. Hiss sier så gjør en elektronisk tidsstyrt strømkontakt fra Chlas Ohlson samme jobben.
Svar med sitat
Gammel 08-04-2010, 14:38   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2010
Alder: 43
Meldinger: 24
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Marianne10 Vis post
Hmm.. ser ut for at det bare er jeg som starter nye innlegg her. Er faktisk ikke sikker på om jeg burde ha postet dette i de andre trådene jeg har startet?!
Jeg er helt ny på forumet her og som "terrarist"
Skal sette opp en terra på 45x45x45cm. Veeeldig nyttig for meg å lese svarene du har fått i dine tråder siden det er de samme greiene jeg prøver å finne ut av selv
Lro er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-04-2010, 18:24   #8
Reptilfreak

Marianne10 sin avatar

Standard

Lro; hehe, så kult! Da skal jeg begynne å søke etter dine tråder, for du spør og graver sikkert om det jeg trenger å vite også!

Forøvrig har jeg alt fått tak i en lampe, denne her.
Men planen er dette armaturet, så fremt jeg ikke ombestemmer meg igjen, jeg endrer stadig mening alt etter andres erfaringer.. ler. Er jo sånt man lærer av.
Marianne10 er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-04-2010, 10:46   #9
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Noe som er verdt å huske på er at riktig og nok lys er alfa omega for å få til et skikkelig vivarium. Uten riktig nok lys vil ikke plantene vokse skikkelig.
Mitt råd er å velge det armaturet som gir mest lys, dvs 2x30W sammen med noen gode reflektorer (øker lysmengden din dramatisk). Alternativet er å lage til noe selv som du kan putte enda mer lys inni.
Utstyr tilsvarende dette http://www.vivaria.nl/vivaria/?get=p...duct_light.xsl kan man kjøpe eller bestille i de fleste lampebutikkene i Norge. Husk at pærene eller lysrørene må være av typen plantelys.

Sist endret av Frogger; 12-04-2010 kl 10:52.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-04-2010, 15:27   #10
Reptilfreak

Marianne10 sin avatar

Standard

Jeg har et AquaMedic armatur med 2x39w T5-rør til overs etter et av akvariene, plantene vokste som ugress der, men det blir uansett altfor langt. Terraet er bare 45 cm. Eller så må jeg kjøpe et terra til og sette ved siden av.. hehe
Skjønner at plantene må ha rett lys, eller så uteblir jo veksten, og da er jo hele vitsen borte liksom.
Marianne10 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/terrarieutstyr/14789-hjelp-med-exo-terra-light-unit-cycle.html
Skrevet av For Type Dato
Exo terra dimmer - genialt eller ikke? | Akvaforum.no - Akvarieforum, akvarium og akvariefisk This thread Refback 19-02-2011 23:00

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Prolonged exposure to uv light reduces scorpion fluorescence Parabuthus Skorpioner 0 24-01-2010 11:30
Glomat Double Starter Unit 40w Repti_queen Utstyr 0 19-09-2009 15:44
Hjelp med Mose i Terra GuggenBart Terrarier 2 28-06-2009 18:43
Hjelp med terra til sørgises Eirik_a Terrarier 19 12-06-2008 14:14
terra hjelp gekko 96agam Terrarier 13 12-05-2008 16:44

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:10.