"
Gammel 01-04-2010, 23:17   #1
Reptilfreak

Marianne10 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Sted: Oppi nord en plass
Alder: 45
Meldinger: 89
Standard Kokosplater

Lurer bare på en ting, hvilke av disse to kokosplatene har dere best erfaring med?

hobby Coir mats, 40x40 cm, 4 pcs.

hobby Cocos Modul 40, 40x40 cm, 1 pcs.
Marianne10 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-04-2010, 23:29   #2
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

kokosplater har en tendens til å råtne vekk - har du vurdert Xaxim/Xiam i stedet ?
Svar med sitat
Gammel 02-04-2010, 01:15   #3
Reptilfreak

Marianne10 sin avatar

Standard

Råtner de vekk?

Jeg tenkte på xaxim først, men fikk anbefalt kokosplater istedet fordi de holder bedre på fuktigheten, ble jeg fortalt.
I tillegg til at disse er å finne på nettbutikk og koster ikke all verden. Å bestille utenlands med toll og alt har jeg ikke anledning til.
Men du mener de råtner altså?
Marianne10 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-04-2010, 23:21   #4
Reptilfreak

Marianne10 sin avatar

Standard

Flere som har erfaring med dette?
Marianne10 er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-04-2010, 01:16   #5
Reptilfreak

alfaromeogirl sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
Alder: 21
Meldinger: 770
Blog Entries: 2
Standard

Har ikke erfaring selv, men har lest flere tråder om det her inne. Så er vel bare å søke det opp her
Svar med sitat
Gammel 03-04-2010, 13:36   #6
Reptilfreak

Marianne10 sin avatar

Standard

Hehe.. Det gjorde jeg da med en gang, søkte det opp altså.
Fant heller ingen plass der det stod noe om andres erfaringer ang råtning, ellers hadde jeg da ikke spurt her i det hele tatt.

Derfor trenger jeg innspill også fra andre som kan noe om det, ingen vits å bruke kokos hvis xaxim holder dobbelt så lenge, forståelig nok.
Marianne10 er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-04-2010, 13:52   #7
Reptilfreak

alfaromeogirl sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Marianne10 Vis post
Hehe.. Det gjorde jeg da med en gang, søkte det opp altså.
Fant heller ingen plass der det stod noe om andres erfaringer ang råtning, ellers hadde jeg da ikke spurt her i det hele tatt.

Derfor trenger jeg innspill også fra andre som kan noe om det, ingen vits å bruke kokos hvis xaxim holder dobbelt så lenge, forståelig nok.
Da har du ikke lett godt nok

Miroxx prøver seg på vivarie! (trenger litt hjelp ja:P)

Lurt å søke på litt forskjellig og lese hele og alle trådene, dette er bare en av de mange her som omhandler det du spør om.
Svar med sitat
Gammel 03-04-2010, 15:58   #8
Reptilfreak

Marianne10 sin avatar

Standard

Der ja! Den leste jeg ikke tidligere, prioriterer de korteste trådene først. Sykdom begrenser pc og mobil-bruk, så det er flott når noen vil hjelpe.
Så det var helt rett, trengte hjelp, som ble sagt.
Takk for linken, det var snilt, skal prøve å få lest den snarest.
Marianne10 er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-04-2010, 00:03   #9
Reptilfreak

alfaromeogirl sin avatar

Standard

Bare hyggelig, har prioritert å lese de aller fleste trådene her inne fremfor alt for mange skoletimer, så visste jeg hadde lest det et sted..

Er ikke alt man får bruk for, men er så mye interessant her inne og utrolig mye informasjon, så leser det jeg kommer over selv om jeg ikke har bruk for det akkurat nå.

Er jo en god del folk her inne som har holdt på en stund, så de aller fleste svarene er besvart før
Svar med sitat
Gammel 04-04-2010, 16:57   #10
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Problemet til kokosplatene er ikke at de råtner bort, men at de over tid smulder bort. Kokospanelene er i motsetning til Xaximen bare presset kokoshumus. Xaxim er jo "vevd" xaximrøtter og fiber fra xaximpalmen og holder derfor mye bedre.
I et vivarie så ville jeg valgt xaxim framfor kokospaneler fordo det er mye mer holdbart og i tilleg syns jeg plantene vokser mye bedre på disse platene. Det forutsetter at de holdes fuktig.
Hvorvidt kokospaneler holder bedre på fuktigheten enn xaxim er jo en vurderingssak. I et vivarie skal det jo stort sett være fuktig hele tiden, det innebærer jo og at man har et vanningssystem som fukter det ofte nok til at det er fuktig hele tiden, enten man gjør det for hånd eller installerer fogger/regnsystem, og da er det jo irrelevant om kokospanelene holder bedrep å fuktigheten enn xaximen/xiamen.

Hadde jeg vært deg så ville jeg ikke bestilt de kokosplatene fra Webzoo, men heller bestilt fra dartfrog. Her får du 3 store plater
(60x20x3cm) for 20.99£ (som er ca 190 NOK), dette betyr at du ikke betaler toll for varene, og du kan be dem skrive på esken at det er en gave og at verdien er under 200kr så har du løst det problemet. Eneste som kommer i tilleg er evt. moms og frakt, og den er ikke allverden. Du måtte alikevel ha betalt frakt fra Webzoo.

Det står heller ingenting om tykkelsen på platene hos Webzoo. Platene fra dartfrog er skikkelige, tykke og de er holdbare. Jeg har hatt mine i et vivarie i snart 5 år og ingen merkbar erosjon på dem enda.

Jeg vil absolutt anbefale deg å bestille xaxim/kokospaneler fra utlandet om du har mulighet for dette.

Hvis ikke så kan du jo høre med Hjem om de kan ta inn kokospaneler til deg. De fører forøvrig xaxim til en absolutt levbar pris
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:10.