"
Gammel 03-01-2010, 21:11   #1
Reptilfreak

Rajn sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Oslo
Meldinger: 49
Standard Bygge om akvarium til terrarie

Jeg har min G. rosea i ett 30*30*20 terrarium.
Synes det er litt liten plass selv om jeg er helt klar over at dette er tilstrekkelig for denne typen

Jeg har nemlig inngått mange kompromisser for å ha tella i hus,
samboern min er skadedyrutrydder og hvis tellaen kommer seg løs så tåkelegger han huset
egentlig er han bare redd for henne

Om litt får jeg et akvarium, ca 50*40*40 og tenkte da, siden jeg bare får ha en at jeg lager litt stas rundt det da.
Er ikke så kult å ha tella når hun bare får være i en liten boks når hun kan få et lite palass
Skal dekke ganske høyt opp slik at jeg ikke må langt neddi der for å skifte vann og pirke ut rester og det er en helt vanlig akvariumstopp på den med en glassplate med ett skrått hjørne for å droppe fiskefôr.

Det lille hullet er ikke nok lufting.,
Noen forslag og erfaringer med dette?
Hvor jeg kan få fatt på lister og sånnt noe for å bygge det om.

Er ganske fingernem og ikke dum så det greier jeg men har aldri gjort noe sånnt før, HJELP!

På forhånd takk
Rajn er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-01-2010, 00:08   #2
Reptilfreak

Antoine sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Oppland
Meldinger: 163
Standard

Ikke noe problem!
Stikk til glassmester og få tilskjært to striper på 2x39 cm, en dør på ønsket mål og evt. en plate til om du ikke vil ha dør over hele toppen. De to glassplatene på 2x39 kan du legge ett eller annet sted ytterst på toppen. Da har du lufting på hver side. 4-5 cm, kanskje? Det er opp til deg. Døra kan du feste med pianohengsler. Det får du kjøpt på f.eks Byggmakker. Festes til glass og toppen på akvariumet med akvariesilikon.

Sånn gjorde jeg det hvertfall da jeg bygde om akvarier til terras. Der det er åpent, helt øverst og mellom de to nederste glassplatene, silikonerte jeg fast finmasket stålnetting som jeg også kjøpte på Byggmakker. De jeg bygde skulle være vertikale, men det blir jo akkurat det samme. Det er forresten ikke montert på dette bildet. (Tenker da på det skeive hengselet)
Lykke til!

Antoine er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-01-2010, 11:45   #3
Reptilfreak

Rajn sin avatar

Standard

Ja jeg skal innom en glassmester å få han til å hjelpe meg litt.
Det er vel billigere å bygge om et gratis akvarium til terrarie enn å kjøpe nytt?
Svar med sitat
Gammel 04-01-2010, 12:21   #4
Reptilfreak

Antoine sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Oppland
Meldinger: 163
Standard

Om man gjør det på denne måten, så blir det billigere, ja. Tror jeg betalte i underkant av 200 for glasset og 50-100 for en stor rull med netting som holder til mange prosjekter.
Men om det blir bedre er noe annet, da. For i ditt tilfelle, så vil det kun bli lufting i topp. Det hadde vært bedre om det var lufting nede og i topp, så det blir ordentlig sirkulasjon. Men skal du gjøre det, da blir det nok billigere å kjøpe terrarium.
Har selv ett terra på 40x30x35 med toppåpning og jeg merker at det ikke er gunstig. Blir mye mugg hvis toppglasset ligger på, så jeg må ha det av, noe som fører til feil fuktighet for dyret som skal bo der (bor ingen der enda). Så der må jeg bygge en slags smart topp, muligens med vifter for bedre sirkulasjon.
Antoine er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-01-2010, 14:52   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2008
Sted: buskerud
Meldinger: 392
Standard

Jeg hadde fulgt med på repti.net f.eks å sett etter terra der, sånne små terraer går ganske billig der innimellom.
evak er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-01-2010, 15:07   #6
Reptilfreak

Rajn sin avatar

Standard

Tenkte å på en måte snu akvariet å bruke toppen som front på terrariet, skjære til å sette inn skyvedører i glass med lufting under og lufting på det som var siden som blir toppen da så det blir litt trekk igjennom der
Svar med sitat
Svar

Emner
akvarium, terarie

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Bygge terrarie, tips og hjelp? blowfish83 Prosjektplaner 9 04-04-2009 23:33
Bygge Terrarie Mademan Terrarier 6 08-05-2008 07:50
Hjelp help! Hvem her har peiling eller erfaring med å bygge akvarium selv? Stephan R.S Småprat 1 05-01-2008 11:38
bygge Terrarie Øgler 7 23-10-2005 16:21

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:09.