"
Gammel 29-12-2009, 18:13   1 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2009
Alder: 29
Meldinger: 18
Standard Skisse til terrarie

Hei, jeg er helt ny i denne hobbyen, men har siden jeg var liten alltid digget Firefisler, Stålorm og Huggorm. Alltid hatt lyst på en slange, og det står mellom Kornsnok, Melkesnok og Kongepyton. Uansett vil det ta tid å velge en art, siden man alltid trenger kunnskap før man kjøper.

Har tenkt å bygge et terrarie og lese bøker før jeg velger. (Liker nok Kongepyton best men)

Når jeg først skal bygge, vil jeg være godt over såkalt minstmål, for de fleste bakkeslangene man "normalt" har i hus.

Dette er et utkast som jeg ønsker ris og ros for. Rammen skal bygges i tre, og glass skal felles inn, med silikon mellom og listeverk på utsiden. Vet ikke, men finner vel ut en del underveis.

Er mest skeptisk på Dybden, kanskje øke den noe?

Mvh Tony A T.
Vedlagte miniatyrbilder
Skisse til terrarie-img.jpg  
TAT er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-12-2009, 19:17   #2
Reptilfreak

Løven31 sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Østfold
Alder: 34
Meldinger: 560
Standard

hei, skal ikke uttale meg så mye når det kommer til Kornsnok terra.
men tror det er en fin størrelse på det. men til Kongepyton så syns jeg det er for høyt, med tanke på at en KP er ikke så habil klatrer som kornsnoken. den har større sjanse for og falle ned og skade seg. men selvfølgelig dette gjeller jo bare hvis du gir den noe og klatre i. setter du opp noen greiner nederst så går det jo bra, men lager du klatre muligheter hele veien er ikke det så trygt.

blir kult og se sluttresultatet.
lykke til videre.
1.0 Python Regius (Konge Python)
"sportsfisker? www.team-pirates.no
Løven31 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-12-2009, 21:33   #3
Reptilfreak

Standard

Takk for engasjemanget. Må som regel fundere lenge før jeg setter i gang.

Er Kornsnok jeg har sett mest på, i.o.m at den blir anbefalt som nybegynnerslange, men vil jo behandle den så nært som 100% optimalt likevel. Terrarie skal bygges slik at jeg kan ha andre arter i den senere, eller hvis jeg f.eks vil ha flere. Men 120-130cm. er kanskje litt for høyt for en kornsnok også? Er kanskje 100cm. innvendige mål mer passe. Liker å eksprimentere litt, og syntes kanskje 50cm. høyde, som er nevnt i noen fakta ark er litt lavt.

Hvor store huler bør en normalt stor Kornsnok ha?

Mvh Tony.
TAT er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-12-2009, 23:19   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2008
Sted: buskerud
Meldinger: 392
Standard

Hei, gå for den slangen du brenner mest for, du skal jo ha den 20 år.
Som nevnt over er KP glad i å klatre men den er ikke veldig flink så om det er den du går for kutt ned på høyden til ca 60?

Nå til det jeg egentlig skulle si, bygg terra så det er greit å flytte. Veldig kjipt å bruke masse tid og kr nå så må du rive det om en liten stund pga att du ikke får det gjennom døra.
evak er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-01-2010, 20:13   #5
Reptilfreak

Standard Terrabygging i gang.

Hei igjen, mitt forsøk på å lage terrarie, er freset ut et spor til å ha steinhelle i.

Har senket høyden til 60cm.
Vedlagte miniatyrbilder
Skisse til terrarie-terra_16.jpg  
TAT er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-01-2010, 20:28   #6
Reptilfreak

simentp sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
Meldinger: 561
Blog Entries: 2
Standard

Looking good
Så når du senket høyden til 60cm så går du for KP?
Til Kornsnok og kan du og ha 60 i høyde det er null problem men husk og innrede det godt i høyden, lim på ett par knotter på sidene så du får litt og sette greinene eller hva du skal bygge opp høyden med litt støtte Men det er bare et forslag til og gjøre det litt enklere og sette opp litt i høyden.
Svar med sitat
Gammel 26-01-2010, 20:37   #7
Reptilfreak

Standard

Skal ha isopor, med byggfix bak og på høyre side, og en flott epletre grein er tanken. KP er utgangspunktet mitt, men sikler litt på australsk teppepyton også. Slange blir det uansett etterhvert. Skjønte ikke helt det med knottene? Skal levere rammen til glassmester i morgen.
Takk for tilbakemeldinger
TAT er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-01-2010, 20:47   #8
Reptilfreak

Vol sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 300
Blog Entries: 8
Standard

Fint terra.

Har du bestemt deg for hva slags lys du ska bruke?
Blir det spotter eller rør? Eller noe annet?
Sikkert unødvendig å si dette men, husk lufting

Vanskelig å velge seg EN slange. Jeg har 2Kp`er og Rosenboa, men ska ha fler
Teppepyton er en av de...
Svar med sitat
Gammel 26-01-2010, 21:08   #9
Reptilfreak

Standard

Har kjøpt to sett med doble lysrør, må bare teste om jeg trenger begge. Lurer på hvor jeg får tak i utluftingslister, vil helst ha smale lister med lufte hull i bunn av fremre del.
TAT er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-01-2010, 21:34   #10
Reptilfreak

Vol sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 300
Blog Entries: 8
Standard

Jeg ville plasert risten ca 15cm fra bunn pga substratet.
Pluss at jeg hadde tatt en rist på motsatt side oppe, sånn at det blir gjennomlufting
Søk etter ventilrist, så finner du ihvertfall noe.
Svar med sitat
Svar

Emner
slange, terrarie

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/terrarieutstyr/14029-skisse-til-terrarie.html
Skrevet av For Type Dato
Repti.net / Reptile forum / Bilder av ny bakgrunn i leosterra This thread Refback 05-02-2010 17:15

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:09.