"
Gammel 06-11-2009, 19:03   #1
Reptilfreak

Cinta sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Alder: 21
Meldinger: 51
Standard Noen som vil hjelpe meg?

Hei.
Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg litt

Jeg har lenge hatt lyst på en gekko, kanskje leopard gekko. Å nå har jeg lyst til å virkelig skaffe meg en. Jeg har søkt og lest endel på nettet, men finner liksom ikke alt jeg trenger svar på.

-Jeg lurer på hvor stort terarium jeg må ha? Hva det skal inneholde, tempratur osv.
-Er leopard gekko den riktige for meg når jeg er nybegynner? Eller er det en annen type som passer med bedre? Jeg har tidligere hatt slamkryper, men regner med at dette er endel anderledes.
- Går det bra å bare å ha en, elle trives dem bedre i selskap av en til?
- Åssen planter skal jeg bruke?
- Hva kan jeg mate den med?
-Priser på dyret og terarium? Og hvor kan jeg egentlig få tak i en gekko, må jeg dra til sverige..?

Huff, masse spm her
Men jeg vil vite mest mulig om det jeg skal sette meg til med, være godt forbredt sånn at den lille vil trives på best mulig måte
Cinta er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-11-2009, 19:26   #2
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
Meldinger: 1,155
Blog Entries: 4
Standard

Hei og velkommen til RF!

Virker ikke som du har sjekket så veldig mye, men jeg kan da hjelpe deg dog
Først og fremst: Øglefakta - Reptilfreaks.no
Les, se og lær. Det meste du lurte på står der inne. Du kan også kjøpe bøker. Amazon.com f.eks

- Terrariumet kan være så stort du vil! Men burde etter min mening ikke understige 60x40x40 (LxBxH) til en leo. Den må ha huler, en fuktboks, mat, varme og rent vann. Ca 1/3 av terrariet skal være varmere enn resten. Mer info om interiør i terrarie står i fakta-arkene jeg linket til over.
- Leopard gekko er en enkel art og ha i fangenskap ja, så den er ypperlig for nybegynnere. Men de fleste dyr kan være "nybegynner-dyr" om du leser og får den informasjonen du skal ha, samt forstår den. Selv er jeg veldig glad for at jeg valgte leo som mitt første reptil
- Det g¨r fint ann å ha en leo alene. Selskap er nok ikke noe behov for den så vidt jeg kan si, MEN jeg syns personlig det er koseligere med flere sammen. Bare vær klar over at om 2 leo'er går sammen uten å bråke eller ikke, er individuelt fra leo til leo. Husk også at flere leo'er betyr større terrarie!
- Du trenger ikke planter i det hele tatt. Men syns selv det pynter opp litt i terrariet! Leo'er kommer fra ørkenområder, og da terrariene burde ligne på deres naturlige habitat (etter min mening) så er det da ørken-lignende planter som er tingen
- Du kan bruke både sirisser og kakerlakker som hovedføde, og gi melormer og zophobas som "snacks". Zophobas og melormer inneholder store deler fett, så egner seg ikke som basis-føde. Du skal også bruke kalsium-tilskudd. (Den for kjøttetere). Dette står bedre beskrevet i fakta-arkene
- Leo'er trenger ikke være dyre hvis du vil ha en normalfarget. I Norge vil jeg tippe alt mellom 500 og 3000kr. Det hele spørs hva du er ute etter, en normalfarget eller en morph (genetisk avl for å få frem forskjellige farger og mønstre). Det er fler leo'er å få tak i Sverige, og til en billigere penge, men desto lengre å reise. Du kan prøve kjøp/salg-delen på Repti.net - Your reptile portal Terrarium-pris kommer helt ann på hvor mye dyrebutikken din vil ha, eller om du vil bygge selv. Tror jeg rundet litt over 1000kr når jeg bygde selv.

Poecilotheria-fan!
Devilizer er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-11-2009, 19:46   #3
Reptilfreak

Cinta sin avatar

Standard

Tusen takk for svar, fikk svar på endel jeg lurte på
Jeg får ta en bedre titt på fakta-arkene
Cinta er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-11-2009, 13:20   #4
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Kjøp en god bok - kan du bruke som oppslagsverk når det er noe du blir usikker på.. Men - obs - amerikanere bruker generelt sett mindre terrastørrelser enn oss, så man må ikke ta alt for god fisk.. Du kan f.eks bestille opp bøker på www.capris.no - like billig som amazon og mye kortere leveringstid.. Søk bare på Leopard Gecko, så får du opp noen alternativer.
The Leopard Gecko manual er forøvrig en fin bok..
Svar med sitat
Gammel 08-11-2009, 17:13   #5
Reptilfreak

Cinta sin avatar

Standard

Denne helgen har jeg ikke gjort annet enn å lese, lese og lese.
Det er jo så utrolig mye å lære, men det er artig å lese om.
Blir bare mer og mere fasinert av leopard gekkoen

Har ei venninde som har en kontakt som skal selge 2 leopard gekkoer.
De var vist ikke så gammle, men siden de hadde bodd sammen hele livet så ville hun ikke skille dem.

Det jeg da lurer på er om er det dumt for meg som er nybegynne å skaffe meg 2 stykker?
Er det like lett å få dem tamme da?

Jeg skulle få kjøpt disse to med terrariet på ca 40 x 80 for 1500, med varmematte.
600 pr gekko og resten for terrariet.

Har hverftall plan om å få hjem terrariet først og innrede det, samt lese og lære mer før jeg eventelt henter dem hjem.

Er bare litt usikker på dette med 2 stykker...
Cinta er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-11-2009, 18:08   #6
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,726
Blog Entries: 12
Standard

Jeg tror nok 2 leoser går helt fint. Det var slik vi kom i hobbyen, og jeg kan ikke si vi hadde noe mye jobb pga det var to stk.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-11-2009, 17:57   #7
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
Meldinger: 1,155
Blog Entries: 4
Standard

Nei skal ikke være noe problem

Er bare mer mating, og mer bæsj å plukke opp

Poecilotheria-fan!
Devilizer er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kan noen hjelpe? Annedigg Skilpadder 1 23-03-2009 11:56
Noen som kan hjelpe meg med art? sedja Skilpadder 8 16-06-2008 21:15
Noen som kan hjelpe meg? indiaslange Helse og sykdommer hos reptiler 5 14-04-2008 16:33
Kan noen hjelpe meg? sirbjerke Småprat 4 07-06-2007 06:58

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:09.