"
Gammel 19-10-2009, 18:35   #1
Reptilfreak

Baini sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Rogaland
Meldinger: 33
Standard varmematte, akvarium og substrat.

Kjøpte meg nettop en varmematte til å ha klar til uken når jeg får hjem akvariet mitt på 110x45x45 som skal holde en leo. Men siden jeg har lest at jo mer isolerte varmemattene blir men at og blir de for varme sprekker glasset. Vis jeg legger en plate oppå bordet (bordet er firkant alu.) og deretter en ca 1-2cm isopor, så vil mesteparten av varmen gå opp i terra da?

Og når det gjelder substrat i terra da, vil en blanding av ca 60% sand og 40% tiurtorv som er hardpakket sammen, vil dette få en slags sandstein lignende effekt?

Takker for svar, men kan være noe av dette finnes her allerede, fant bare ikke noge når jeg søkte.
Svar med sitat
Gammel 19-10-2009, 19:01   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2009
Sted: akershus/lørenskog
Alder: 32
Meldinger: 94
Standard

kjøp en dimmer så kan du ha varmematta rett under terra, da kan du justere så du får akkurat den tempraturen du ønsker. dimmer får du billig på clas olson.
Mvh. Knut
knut80 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-10-2009, 19:20   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 795
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Baini Vis post
Kjøpte meg nettop en varmematte til å ha klar til uken når jeg får hjem akvariet mitt på 110x45x45 som skal holde en leo. Men siden jeg har lest at jo mer isolerte varmemattene blir men at og blir de for varme sprekker glasset. Vis jeg legger en plate oppå bordet (bordet er firkant alu.) og deretter en ca 1-2cm isopor, så vil mesteparten av varmen gå opp i terra da?

Og når det gjelder substrat i terra da, vil en blanding av ca 60% sand og 40% tiurtorv som er hardpakket sammen, vil dette få en slags sandstein lignende effekt?

Takker for svar, men kan være noe av dette finnes her allerede, fant bare ikke noge når jeg søkte.
Hei du

Først vil jeg si at det er kjempebra du gir den såpass plass.

Så vil jeg si dropp tiurtorv. Disse dyrene kommer fra ørkenstrøk, og det finnes ingen slik jord der. Det holder å fukte leiren og blande den med litt småstein evt.

Når dette tørker, så sitter det fast sammen, slik at de kan grave seg huler. Kan være lurt å ha større steiner bygd opp innimellom leiren, slik at de får mulighet til å grave en naturlig hule med tak. Bare pass på så steinen ikke kan falle ned på dyret om den fjerner all leiren under. Bygg opp hule før du stapper leire og småstein rundt.
Lailande er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-10-2009, 20:11   #4
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 687
Standard

Du burde legge noe som leder godt varme i buret over varmematten, fks en skifer stein eller noe sånt. Da blir det mer effektivt, + den får en varm sten den kan ligge på, mine elsker den
Svar med sitat
Gammel 19-10-2009, 22:20   #5
Reptilfreak

Baini sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Rogaland
Meldinger: 33
Standard

Når jeg tenker med isopor på undersiden mener jeg mellom platen og akvariumet. Med varmematten liggende intil glasset. Eller er dette unødvendig da det vil komme nok varme? Dimmer har jeg seff tenkt å ha Begynne på Clas Ohlson nå snart så må jo sponse dem

Nå vil jeg jo og ha en ganske naturlig utseende på terra. Går det an å få de sandfargede skiferne? evt steiner. Har tenkt å ha en rimelig tynn, ca 3 cm tykk bakgrunn med leca form, som er sandfarget.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hva kan man ha i et akvarium? Sebastian Terrarier 18 20-02-2012 15:10
pinnedyr i akvarium monjanse Pinnedyr, knelere og andre insekter 2 21-10-2009 11:00
Vask av akvarium..? Kendra Slanger, øgler og skilpadder 6 01-10-2009 09:07
Rengjøring av Akvarium\Terrarium jarex Terrarier 5 09-07-2008 16:19

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:08.