| Terrarieutstyr Om Terrarier og utstyr |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
Sted: Rogaland
|
Hei, skal skaffe meg en leo eller to om ikke så altfor lenge. Har begynt å planlegge terrariumet og har funnet ut noe mål og lys osv. Så må ha noen som kan si om det kan fungere eller om det vil gå rett til havs. Først vil jeg si at det vil stå i et rom som holder ca 21-25C eller på soverommet mitt som holder ca 17 til 24C, varierer etter årstid og slikt.
Men tilbake til terrariumet. Det skal være 120x50x40 (LxBxH). I bunn skal det være fliser eller heller, vis jeg kan finne noen som er sandfargede/røde. Ellers blir det finkornet sand. Men skal bygge av hobbyplate som jeg kanskje kommer til å lakke, eller kanskje kryssfiner som jeg kommer til å male eller lakke. Frontglasset skal være 2 cm tykt plexiglass som jeg får gratis. Til belysning skal jeg bruke ca en plate på 120x20cm til å henge to 30W lysrør med power glo tenkte jeg. Og en varmelampe på ene siden som skal ha en 50W infrarød varmepære. Jeg skal ha blank netting i en ramme over den siste 30x120cm delen og evt i sidene. Hvordan vil dere si dette kommer til å virke? Kanskje jeg burde bruke noen andre lysrør eller sterkere varmepære? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Dette kan funke, men jeg ville ha brukt varmematte/kabler, men i ett såpass stort terrarie så er en kraftigere varmelampe, enten keramisk eller infrarød best tror jeg. 100-150W burde holde, jeg bruker det i et 100*50*50, pluss 2x 30W lysrør.
Men siden ditt terrarie er 120 i lengden så er det sikkert bedre å bruke 36W lysrør, dem er 120cm i lengden, og ikke 90 som 30W. Du måå ikke bruke Powerglo lys, dem er litt dyre, men blir en fin farge i de. Med så stor temp differanse så er det bra å bruke termostat til å regulere varmen. Og hvis du ikke skal bruke heller/fliser, så burde du legge ett par under varmelampen, mine elser å slikke sol der. Nettingen er vel til å skjerme Leopardheckoene mot lampen? Smart! Vær OBS på at plexiglass bøyer seg ved varme, og blir litt fort vassent eller riptete.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
Sted: Rogaland
|
Grunnen til at jeg bruker 30W er at jeg har et sett som jeg kjøpte for å bruke når jeg hadde akvarium. Så jeg får heller bruke dem til noe nyttig.
Du mener med termostat at jeg kobler det opp til varmelampen sånn jeg kan regulere? Fant og et par flotte fliser som jeg skal ha i bunn, slike rødbrune til å ha ute. Og skal se om jeg ikke kan få tak i "muret" skifer som har litt rust på til å bruke på veggen bak. Det med pleksiglasset vet jeg jo. Vurderer å kanskje bruke glass i stedet. Kommer an på om det er masse riper i glasset jeg får eller slikt. 2cm skal jo en del varme til å bøye og. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Jepp, burde koble til varmelampen til en termostat, finnes noen med automatisk nattdemping til, som faktisk ikke er beregnet til terrarier, disse er veldig billige.
Ja, tenkte også at det skule litt til for å bøye 2cm med plexiglass, så tror det går fint.
|
![]() |
| Emner |
| gekko, terrarium, Leopardgekko |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|