"
Gammel 18-12-2008, 13:05   #1
Reptilfreak

pulimi sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Alder: 26
Meldinger: 30
Standard Brakkvannsplanter

Noen som har en favorittplante eller to til å ha i brakkvann?
pulimi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-12-2008, 16:39   #2
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Siterer meg fra en annen tråd:

Skavisjåå.. jo!

Nå er det seg slik at når det kommer til planter så er det et litt kinky problem i brakkvann, det er også en grunn til at det finnes så lite planter der det er brakkvann pga planter enten er tilpasset rent ferskvann, eller plain saltvann, det er veldig lite i mellom, men derimot planter som "tåler" brakkvann. Dette gjelder i hovedsak både saltvannsplanter og ferskvannsplanter.

Jeg har allerede nevnt anubias ssp som en ferskvannsplante som tåler greit mye salt før den bukker unner, vil nevne at denne planten som regel vil bukke under til slutt hvis salt prosenten blir for høy.

Microsorum pteropus tåler brakkvann rimelig godt og holder godt på fargene og vokser moderat. Dette er en personlig favoritt da den også kan fester til røtter og steiner., kan også fester i grus, og sand er ikke å anbefale da det vil kvele røttene til slutt.

Lilaeopsis brasiliensis!!! for de av dere som har selskapskar og grunnvannskar er vel dette en rimelig god kjenning hehe. Dette er i hovedsak en gressplante som også tåler brakkvann godt. Veldigfin gressplante som tåler å stå kaldt over lengre perioder og tåler å stå i finkornet sand! Også en personlig favoritt da den gir gode gjemmesteder for bunnfisk

Crinum calamistratum!
Personlig elsker jeg denne planten (som jeg tydeligvis gjør med de fleste vannplanter ) men denne er helt rå. Bladene ser til slutt ut som lange blekksprut armer som venter på at småfisk skal svømme forbi. Forøvrig en meget robust plante som tåler en trøkk, og de fleste fisker viker unna å spise av denne pga de sterke fibrene i bladene.

Vallisneria asiatica. Denne planten vokser i naturen egentlig som et slags ugress, der elva møter havet, altså i brakvannssonene. Minner også om gress, men går under en helt annen orden.

Sagittaria platyphylla, en sterk og robust plante som er laget for å tåle en del strømninger i vannet. bladene her har en tendens til å strekke seg utover. Denne planten vil få en litt annen farge i brakkvann enn i ferskvann pga det lave oksygeninnholdet i brakkvannet, men ingen fare...den vokser..hehe.

Sagittaria subulata. Enda en plante i denne familien som tåler brakkvann temmelig godt. Det samme som ovenfor gjelder forøvrig for denne planten, men kan godt legge til at denne ikke breier seg så mye ut som S. platyphylla gjør, forøvrig fine farger som holder seg i brakkvannet på denne planten

Hygrophila polysperma. en plante som krever litt mer enn de ovenfor. MEN er i tilleg utrolig vakker å se på, blir litt størrelse på disse, og litt strengere krav til lys, men får man den først til så vokser den å trives og gir farge i karet

Hygrophila polysperma også kalt javabregne tåler brakkvann. Denne planten skal vokse relativt sake, og blir ikke særlig stor, men skal legge til at den er veldig "kompakt" og fyller ut tomme områder helt genialt bra

Ceratophyllum demersum også kjent som Hornblad. Enda en av mine personlige favoritter. Dette gjør noe mystisk med vannet og måten den svaier i strømmen fra pumpen er utrolig flott å se på, en ikke særlig robust plante, men en plante som gir mer liv til karet. denne er på topp 10 lista mi hvertfall

Egeria densa, for noen sikkert mere kjent som vasspest (var det riktig?) en plante jeg ikke har særlig erfaring med, så er lite å føye til her annet enn at den er utrolig flott å se på, vokser seg rimelig høy, og kan også vokse over vannet, altså en "damplante"

Taxiphyllum barbieri siste jeg kommer på nå. Vår alles kjære javamose. Er vanskelig å klare seg uten denne. javamose ser bra ut, og gir et veldig mykt bunnlag der den vokser, ser utrolig bra ut, og er utrolig lett å få til!
Svar med sitat
Gammel 18-12-2008, 22:20   #3
Reptilfreak

pulimi sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Alder: 26
Meldinger: 30
Standard

tusen takk
jeg leste den lista tidligere, men jeg fant ikke frem til den igjen
så er veldig glad du tok deg bryderiet å skrive den igjen
pulimi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-12-2008, 22:21   #4
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av pulimi Vis post
tusen takk
jeg leste den lista tidligere, men jeg fant ikke frem til den igjen
så er veldig glad du tok deg bryderiet å skrive den igjen
Bare hyggelig
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:04.