| Terrarieutstyr Om Terrarier og utstyr |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Alder: 26
|
Er kanskje et dumt spørsmål, men har finsand i terrariet til slamkryperen min, og lurer på hvordan folk rengjør denne?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
Bruker ikkke sand til dyrene mine jeg, men jeg ville bukt myggnetting eller lignende å da vil sanden og ting som er like lite som sandkorn komme gjennom, mens bæsj, bark osv blir hengende i nettet
liker du soffaflis? Sist endret av sveinjo; 05-02-2009 kl 14:18. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
jeg har prøvd med tesil, og også håven, men sanda bare er våt og klumpete og renner ikke gjennom..
prøver å legge maten på en stein, men han drar det med seg rundt omkring.. og bæsjer overalt.. er så mye lettere på steinbunn, da sugde jeg det bare opp i den slangen, og vips så var det rent.. men han drar alt med seg til sanda, og der blir både sand og alt sugd opp, og det blir bare griseri av det..
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
noe av sanda er under vann, men det er grunnt.. så får ikke trykk i slangen.. men jeg kan jo prøve å helle i mer vann litt forsiktig så det ikke hvirvles opp kanskje..
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Hva med å øke vannstanden for deretter å slamsuge?
Flytte sanden over i en bøtte. La vann renne ned i bøtten kontinuerlig slik at vannet hele tiden renner over. Rør i bøtten slik at partikkler og dritt renner vekk. Sanden er tyngre enn møkk og matrester så det vil renne vekk av seg selv. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Ahh så ikke at det var til slamkrypere.
Men jeg har fin sand til pirayaene mine og når jeg kjøpte sanden så rensket jeg den for sikkerhetsskyld før den gikk til bruk. Og da helte jeg en del sand oppi en bøtte og tok dusjslangen oppi og lot det renne over mens jeg grafset oppi sanden. O etter hvert måtte jeg renske sanden pga masse dritt der og gjorde det samme, og det letteste rant over kanten ![]() Sorry, lot PC-en bare stå inne på siden her så jeg så ikke at det ble kommentert noe
liker du soffaflis? Sist endret av sveinjo; 05-02-2009 kl 11:39. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
takk
![]() da vet jeg hva jeg skal gjøre med akkurat det ![]() pøser på med mer spørsmål jeg ![]() jeg har sånn jeg måler vannverdiene på, men vet egentlig lite om det.. men til nå har alt vært ok, dersom jeg skal følge rad 2 på stripsen ![]() men i dyrebutikken fikk jeg beskjed om at jeg ikke skulle ha i aquasafe eller easybalance eller noe slikt, og at jeg egentlig ikke trenge noen planter heller.. men hun visste jo ikke at det skulle være salt i vannet, eller at fisken vil ha finsand tror jeg.. jeg har da planter i, og har også valgt å bruke ting oppi for sikkerhets skyld.. det kan jo ikke skade.. eller? også lurte jeg på når jeg skifter vannet, om det er best å la litt vann være igjen pga bakterier og slikt, eller om jeg gjør lurest i å bytte ut alt.. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Når man skal skifte vann i alt av akvarier så pleier man å ta ut 50% av vannet, riktig det at det skal være noe igjen pga bakterier osv, så 50% av vannet
![]() Har ikke erfaring med slamkrypere, men det kan da umulig skade å ha planter i akvaiet da de har planter i naturen ![]() Har fått med meg at de digger å ha litt små og store steiner å slappe av på, men de må være glatte.
liker du soffaflis? Sist endret av sveinjo; 05-02-2009 kl 06:54. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Hallo, bruk slamsuger, ta ut ca halvparten av vannet, ja, slamisser skal ha salt i vannet, og når du sier at butikk dama ikke viste det engang, så syntes jeg ikke du skal høre på det.. Jeg har oppi aquasafe, og bakteriekultur når det er nystarta akvarier.. Fint at du har fin sand, og alt skal helst ha glatte ting..
Du sier du har planter oppi, og derfor har du tatt oppi ting? Wtf er de tingene? Er det aquasafe? I naturen så har de ikke så fryktelig med planter, heller større trær og lignende, men det gjør nok ikke noe med planter, så lenge du får dem til å overleve i brakkvannet..
|
|
![]() |
| Emner |
| finsand, rengjøring |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvordan merker man når... | StickAnimals | Pinnedyr | 7 | 14-11-2008 15:50 |
| Hvordan ser jeg kjønn? | Christoffer | Edderkoppdyr | 5 | 29-08-2008 20:18 |
| Video - rengjør følerhornene. | Viridovipera | Myriapoder | 2 | 03-05-2008 12:31 |
| Hvordan kan jeg? | powerboy | Pinnedyr | 46 | 10-12-2007 15:31 |
| Hvordan ta opp? | john | Taranteller | 12 | 25-07-2006 13:20 |