| Terrarieutstyr Om Terrarier og utstyr |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Sted: hjemme
Alder: 29
|
jeg pønsker på og lage akvariet mitt selv har tenkt og bruke 10mm glass plater og aquasilikon
er det noen som har gjordt dette og kan hjelpe meg med tips og råd.... elller noen som har vært uheldig og gi meg tips der... jeg ønsker at det skal bli ca 500l-600l akvarie. noen tips/råd???? og råd om lokk lure løsninger for lokk/lys feste dette for min lille(store) skilpadda Emma
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Ikke så vanskelig å lage, men det er ikke så mye billigere enn å kjøpe et ferdig akvarie i samme størrelse..
Her har du en guide..Do It Yourself Aquarium Projects Dene guiden er for akvarie laget i aktyl, men prinsippet er likt. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
10mm glass var da voldsomme greier til en skilpadde?
Hvis jeg ikke husker feil, er glasset til kaimanen i Oslo reptilpark 10mm, og jeg tror ikke du trenger så tykt til enn skilpadde. Akvarie er ikke min ting for å ha det på det rene, men regner jo med at pris stiger betraktelig med en slik tykkelse, og er det ikke nødvendig er det kanskje ikke verdt det? Mvh Robin
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Sted: hjemme
Alder: 29
|
tenker på vann mengden... for det blir jo som et akvariet. bare med litt tygre ting nedi.... og derfor på den sikre siden ta det litt tykkt... men kanskje det er feil ja... hvem vet.. hehe
vil iallefall ikkje ha for lite og så er det kun glassbiter og vannskader all over the place på en 500l akvariet men når jeg ser på bilda av å lage den... som du sendte meg.. så blir jeg helt svett av tanken hehe
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Admin
|
8mm er en grei tykkelse til et 500-600l akvarie. Forutsatt at du ikke har noen egene gode avtaler med en glassmester og er glad i å bygge, klarer du å finne et brukt akvarie i den størrelsen til en billigere penge enn hva glasset koster. Husk at akvariet skal være tett
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
På Akvaforum er det bl.a. en tabell for glasstykkelser når en skal lage akvarier.
Husk at selvbygg er uten ramme. For den aktuelle størrelsen er det oppgitt en tykkelse på 15 mm på bunnplata, og 12 mm på veggene! Gjør det selv | Akvarier | - Akvaforum.no - Akvarieforum og portal for akvarium og akvariefisk
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
skli litt ut i tråden her, men innen for samme tema da
![]() sjekk denne linken (Frogger) Selvbygget 2200 liters akvarium sykt fett... og denne... 3500 l Akvariebygging litt kjedelig slutt på hans sitt, men sånn er det når man ikke helt vet hva man driver med ![]() Han her er også Norsk.. Veldig kult prosjekt han har holdt på med http://www.jonolavsakvarium.com/blog/index.html Sist endret av Gibbs; 21-11-2008 kl 19:13. |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Sitat:
Ok, skyt meg. Da har jeg sikkert hørt feil anngående tanken til Brutus. Beklager at jeg blandet meg opp i ting jeg ikke har greie på ![]() Uansett, sleng ut bilder når krabaten får sitt nye hjem
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2004
Sted: Møre og Romleland
|
Husk at glasstykelse beror på om du skal ha vann i eller ikke og evt hvor mye vann
Skal du ha vann i og bygge selv bør du overdimensjonere med minst 10-15% Hvis du skal ha vann i må du frem med kalkulatoren. 8mm-10mm vil være for svakt med da 600kg med vann i. Bor du i 2 etasje eller høyere eks gammel bygning, sjekk at gulvet tåler den ekstra vekten. men burde ikke være prob. i den str. 1L ferskvann veier 1kg 1L saltvann veier 1,03 kg Husk å bruk riktig tettningmasse slik at den ikke forgifter vannet. Lykke til.
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Admin
|
Sitat:
Nagash.. Målene på Akvaforum er riktige om du har et akvarie som er over 70cm høyt. Har du lavere akvarie kan du gå ned på glasstykkelsen til 8-10mm. Akvarier på ruundt 1000l bruker glasstykkelser på 10mm forutsatt at de ikke er over 70cm høye. Forsterkninger på toppen i form av tverstag og langsgående drager må man ha i tilegg. |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||