"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Terrarier Kjøttetende plante i terra?

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13-11-2008, 15:28   #1
Reptilfreak

Pushead sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Vennesla
Alder: 27
Meldinger: 62
Question Kjøttetende plante i terra?

Fikk meg en kjøttetende plante her om dagen trur det er av typen Dionaea Venus Flytrap eller noe i den duren (vanligste typen på blomsterbutikken)
Tøff liten sak med 1 cm store "kjefter"/feller som lukker seg når det kommer ett dyr inni eller man berører innsiden av disse. Kjappe og!

Så nå fant jeg ut at denne ville gjort seg veldig fint i terraet mitt. Problemet er jo da selvfølgelig at jeg ble litt skeptisk til å hive en kjøttetende plante inn til Brachypelma Albopilosan min Den er ganske stor så tviler på planten kan skade den, men vil jo gjerne være sikker.

Noen som har erfaring med å ha disse i terra sammen med taranteller?
Pushead er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-11-2008, 15:39   #2
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Vell, venusen tar som oftest veldig små fluer, så den vil ikke spise opp tarantellaen din, med mindre tellaen er under 1 cm da.. Det eneste ulempen er at tellaen mest sannsynelig vil tråkke oppi planten, og med en gang planten lukker seg uten at den har fått et "bytte" (f.eks. en flue) så skal den vist dø, da den må ha myye energi(fra flua) til å lukke seg igjen.. Men fin plante dette, passer seg bedre til utstillingsterras uten dyr =P
Svar med sitat
Gammel 13-11-2008, 16:02   #3
Reptilfreak

Pushead sin avatar

Standard

Det forklarer hvorfor mye av planten har blitt svart og tatt julekvelden allerede, da jeg har stukket ting nedi for å se når den lukker seg.

Hehe nei tellaen er stor som håndflaten min ca så tenkte mer på gifter og sånn eller punktering av abdomen eller no:S

Men takk for godt svar
Pushead er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-11-2008, 16:46   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av bendick2112 Vis post
Vel og med en gang planten lukker seg uten at den har fått et "bytte" (f.eks. en flue) så skal den vist dø, da den må ha myye energi(fra flua) til å lukke seg igjen.. Men fin plante dette, passer seg bedre til utstillingsterras uten dyr =P
Tull og Tøys Bednic... Mekanismen som får Venus Flytrap til å lukke seg er mekanisk, når de små stive hårene blir bøyd skapes det en veske endring inni planten som får den til å lukke seg, man kan si at den har et slags hydraulisk system. Plager man disse plantene mye med å stikke ting nedi dem kan man lett skade hårene eller "hydraulikken, slik at den ikke vil åpne eller lukke seg mer. De er heller ikke så lette å få til å trives utenfor et terrarium grunnet klima og nærings behovene deres. Trekk fra et vindu, for mye eller folite vann eller mangel på "levende" for er nok til at de kan dø.

Forøvrig flyter nettet over med "fakta ark" på denne planten.. er er en link til et som ikke er så værst.. http://www.botany.org/bsa/misc/carn.html
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-11-2008, 19:30   #5
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Ouch, beklager så mye for feilinfo. Det var nemlig dette jeg fast bevist fikk info om på planten. Beklager, skulle sjekket bedre opp før jeg uttalte meg om det.
Svar med sitat
Gammel 14-11-2008, 15:04   #6
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Btw, det kan lønne seg å vanne kjøttetende planter med destilert vann, da er overlevelses sjangsene deres mye bedre.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-11-2008, 16:09   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2007
Sted: tau
Meldinger: 10
Standard

Det ville ikkje vore bedre me regnvann?
sjeggen er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-11-2008, 00:46   #8
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Jo regn vann er å foretrekke for kjøttetende planter(og egentlig andre planter og)
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-11-2008, 10:39   #9
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Jeg ville foretrukket destilert vann fremfor regnvann, regnvann kan inneholde endel forrurensning.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-11-2008, 11:09   #10
Reptilfreak

Pushead sin avatar

Standard

Sur nedbør har jo tatt liv av veldig mange fiskevann og tjønner. Var nok verre på 80 tallet men trur nok det fortsatt full av dritt. Men koker opp man opp springvannet først er nok det en bra rensing. Men destillert vann er det reneste. Får det på bensinstasjoner til bilbatteriene.
Pushead er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
dionaea muscipula, venus fluesnapper

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kjøttetende planter! NFredrik Vivarier 7 26-07-2010 20:52
Kjempet mot kjøttetende kjempeøgle og spiste skjell bendick2112 Media 1 07-06-2008 21:13
et terra ??? bendick2112 Småprat 24 06-12-2007 04:56
Leo terra john Leopardgekkoer og andre Eublepharis 13 17-09-2007 20:18
rot/plante-matter/blokk? mattis Terrarier 1 02-04-2006 13:07

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:04.