"

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-01-2012, 23:13   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Lofoten
Alder: 17
Meldinger: 5
Standard Gresk skilpadde.

Jeg er ny her på forumet og trenger litt hjelp. Jeg har for ikke lenge siden tatt over en gresk skilpadde på ca 10 år, døpt Frodo, som har blitt dårlig behandlet av siste eier. (Overtok han fra en pappeske med kattesand)
I stress og nød har jeg fått fikset stort sted for han å bo i, men mangler en del ting.

Trenger man varmematte til slike skilpadder? Har lest noen steder at det bør has, men også at de ikke skal ha varme underfra.

Og dette med UVB lys og varme lys. Hvilke styrker (watt?) skal det være på slike pærer, og hvor kan det kjøpes på internet? (Har ingen nærbutikker i området som selger slikt.)

Han har spist hovedsaklig salat og litt av andre grønsaker (brokkoli, gulrøtter og agurk) til nå. Prøver å variere så mye som mulig siden det er det eneste jeg har å gi han. Jeg vet de helst bør spise gress og slikt, kan man gi de høy når man ikke har friskt, grønt gress tilgjengelig? Går "kattegress" an å mate dem med?

Setter stor pris på all hjelp med Frodo. Gjør alt jeg kan for å gi han et nytt godt liv.
Ninjaost er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-01-2012, 03:33   #2
Reptilfreak

Standard

Han har også et litt deformert "nebb". Ikke i stor grad. Han har ingen vansker med å få i seg maten. Skal jeg bare la kalksteinen ligge i buret, og evt. ha noe grovere sammen med maten så det slipes ned selv? (Bilder i album på brukerprofilen min.)
Ninjaost er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-01-2012, 04:34   #3
Reptilfreak

E.repti sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Østfold
Alder: 18
Meldinger: 517
Blog Entries: 2
Standard

Jeg har dessverre ikke noe peiling på skilpadder (: Råder deg til å søke på google og her på forumet. Mange som har spurt om det samme.

Ser ut som det står noe nyttig på denne siden
Greek Tortoise Care Sheet
Svar med sitat
Gammel 19-01-2012, 17:52   #4
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Ninjaost Vis post
Jeg er ny her på forumet og trenger litt hjelp. Jeg har for ikke lenge siden tatt over en gresk skilpadde på ca 10 år, døpt Frodo, som har blitt dårlig behandlet av siste eier. (Overtok han fra en pappeske med kattesand)
I stress og nød har jeg fått fikset stort sted for han å bo i, men mangler en del ting.

Trenger man varmematte til slike skilpadder? Har lest noen steder at det bør has, men også at de ikke skal ha varme underfra.

Nei, du skal ikke bruke varmematte. Dette kan føre til unaturlig tykt bukskjold.

Og dette med UVB lys og varme lys. Hvilke styrker (watt?) skal det være på slike pærer, og hvor kan det kjøpes på internet? (Har ingen nærbutikker i området som selger slikt.)

Jeg anbefaler alltid å bruke spotpærer både til varme og UVb, da tilliten min til lysrør er svært dårlig. Varmepæra bør være på 60 watt eller over, slik at du kan ha forsvarlig avstand til skilpadden, samtidig som du får riktig temperatur. Denne regulerer du ved å flytte pæra nermere, eller lengre bort fra innhengningen. Å kombinere varme og UVb kan være en fordel, og da kan Exo-Terra Solar-Glo være et godt alternativ. (Exo-terra solar-glo daylight terra lyspære)

Han har spist hovedsaklig salat og litt av andre grønsaker (brokkoli, gulrøtter og agurk) til nå. Prøver å variere så mye som mulig siden det er det eneste jeg har å gi han. Jeg vet de helst bør spise gress og slikt, kan man gi de høy når man ikke har friskt, grønt gress tilgjengelig? Går "kattegress" an å mate dem med?

Tør ikke si så mye om kostholdet, men tørket gress skal gå fint å fôre med. Kostholdet er det nok likevel mange andre her som kan mye bedre enn meg når det kommer til grekerne

Setter stor pris på all hjelp med Frodo. Gjør alt jeg kan for å gi han et nytt godt liv.
Svarer i quoten
Svar med sitat
Gammel 19-01-2012, 23:29   #5
Reptilfreak

Standard

Exo-terra solar-glo daylight terra lyspære

er ikke 125 watt litt vel mye? hvis jeg da bestiller denne, og har den en viss lengde unna han, vil da han ha samme ytelse av uvb strålene?
Ninjaost er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-01-2012, 00:20   #6
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Når du benytter deg av spot, kan du godt ha pæren på 15-20 cm avstand, det skal gå fint temperaturmessig også. Pass riktig nok på at du har en keramisk sokkel som tar 125 watt.
Svar med sitat
Gammel 20-01-2012, 15:28   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2011
Meldinger: 19
Standard

Jeg har selv en gresk landskilpadde. Hun spiser veldig variert, og noen tips er; salat, tomat, agurk, pe alpin testudo for (kjøpes på nettet) frisk gress på sommeren, og vitamindryss. det kjøpes på dyrebutikker, vet tropehagen zoo har hvertfall. (vitamindryss er viktig for skjellet, nebb skall og skjenerelt vitaminene. ikke gi frodo kål! Ikke for mmye frukt og bær heller, bær bare i små doser, Julia skilpadden her har bær og frukt som "smågodt" innimellom. Ikke gi padda varmematte! skallet blir for tykt under! Gi henne varmelampe og uv lys du, det hjelper de deg med på dyrebutikken. Ønsker deg alt til lykke med lille frodo!
paddemor :) er offline  
Svar med sitat
Gammel 25-01-2012, 18:39   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Trondheim
Alder: 28
Meldinger: 38
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Ninjaost Vis post

jeg dyrker kattegress nå på vinteren til padda mi. det får man kjøpt på europris eller i en dyrebutikk.det tar ikke mange dagene å dyrke opp gress på den måten
kironma er offline  
Svar med sitat
Gammel 25-01-2012, 19:40   #9
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av kironma Vis post
jeg dyrker kattegress nå på vinteren til padda mi. det får man kjøpt på europris eller i en dyrebutikk.det tar ikke mange dagene å dyrke opp gress på den måten
jeg kjøpte på dyrebutikken én gang, til noe andre dyr jeg hadde. men da jorden etterhvert luktet noe i likhet med en kattedo, hev jeg den. dette går vel fra merke til merke da.
Ninjaost er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
skillpadde

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Gresk landskilpadde mat..? Frode x] Skilpadder 21 16-04-2011 08:02
Gresk og Maurisk Skilpadde Wilma Skilpadder 1 24-05-2010 20:00
Gresk landskilpadde Ronja Skilpadder 17 11-05-2009 09:27
Gresk landskilpadde skorpy Skilpadder 3 29-01-2007 01:23
Gresk Landskildpadde ?? the2mat Skilpadder 5 28-01-2007 23:55

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:01.