| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2009
Sted: Lofoten
Alder: 17
|
Jeg er ny her på forumet og trenger litt hjelp. Jeg har for ikke lenge siden tatt over en gresk skilpadde på ca 10 år, døpt Frodo, som har blitt dårlig behandlet av siste eier. (Overtok han fra en pappeske med kattesand)
I stress og nød har jeg fått fikset stort sted for han å bo i, men mangler en del ting. Trenger man varmematte til slike skilpadder? Har lest noen steder at det bør has, men også at de ikke skal ha varme underfra. Og dette med UVB lys og varme lys. Hvilke styrker (watt?) skal det være på slike pærer, og hvor kan det kjøpes på internet? (Har ingen nærbutikker i området som selger slikt.) Han har spist hovedsaklig salat og litt av andre grønsaker (brokkoli, gulrøtter og agurk) til nå. Prøver å variere så mye som mulig siden det er det eneste jeg har å gi han. Jeg vet de helst bør spise gress og slikt, kan man gi de høy når man ikke har friskt, grønt gress tilgjengelig? Går "kattegress" an å mate dem med? Setter stor pris på all hjelp med Frodo. Gjør alt jeg kan for å gi han et nytt godt liv.
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Han har også et litt deformert "nebb". Ikke i stor grad. Han har ingen vansker med å få i seg maten. Skal jeg bare la kalksteinen ligge i buret, og evt. ha noe grovere sammen med maten så det slipes ned selv? (Bilder i album på brukerprofilen min.)
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Østfold
Alder: 18
|
Jeg har dessverre ikke noe peiling på skilpadder (: Råder deg til å søke på google og her på forumet. Mange som har spurt om det samme.
Ser ut som det står noe nyttig på denne siden Greek Tortoise Care Sheet
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Sitat:
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Exo-terra solar-glo daylight terra lyspære
er ikke 125 watt litt vel mye? hvis jeg da bestiller denne, og har den en viss lengde unna han, vil da han ha samme ytelse av uvb strålene? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Når du benytter deg av spot, kan du godt ha pæren på 15-20 cm avstand, det skal gå fint temperaturmessig også. Pass riktig nok på at du har en keramisk sokkel som tar 125 watt.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2011
|
Jeg har selv en gresk landskilpadde. Hun spiser veldig variert, og noen tips er; salat, tomat, agurk, pe alpin testudo for (kjøpes på nettet) frisk gress på sommeren, og vitamindryss. det kjøpes på dyrebutikker, vet tropehagen zoo har hvertfall
. (vitamindryss er viktig for skjellet, nebb skall og skjenerelt vitaminene. ikke gi frodo kål! Ikke for mmye frukt og bær heller, bær bare i små doser, Julia skilpadden her har bær og frukt som "smågodt" innimellom. Ikke gi padda varmematte! skallet blir for tykt under! Gi henne varmelampe og uv lys du, det hjelper de deg med på dyrebutikken. Ønsker deg alt til lykke med lille frodo!
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2011
Sted: Trondheim
Alder: 28
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
jeg kjøpte på dyrebutikken én gang, til noe andre dyr jeg hadde. men da jorden etterhvert luktet noe i likhet med en kattedo, hev jeg den. dette går vel fra merke til merke da.
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| skillpadde |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder