| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sverige.
Sier vi i allefall...
|
Hella peeps! Kalisi min skjeggis har alt for lenge gått rundt i terrariet som fulgte med forrige eier. Så for en uke siden fikk jeg endelig rævva i gang og startet med et nytt terrarieprosjekt. Er desverre både lat og detter lett av, så slenger ut en tråd her for å få tanker og innspill underveis
![]() So here we go; Jeg er alltid blakk så jeg har funnet frem til noen billige løninger; Etter å ha fundert hardt å lenge på hvordan jeg skulle sette sammen ramma så billig som mulig så tok jeg turen innpå Ikea.no. Ikke lenge etter så fant jeg noe som var midt i blinken; ![]() STUVA Stamme - IKEA LxBxH - 127x60x50 Pris: 350,- Så trenger jeg noe å innrede med så da gikk jeg for styreofoam. Dette er forsåvidt ganske dyre plater som ikke heeelt passer inn i budsjettet mitt, men heldigvis så arbeider jeg hos grossist der vi selger slikt og dette blir ødelagt under plukk. Takk til sjef som gikk med på at jeg tok med meg litt ødelagte plater til en verdi av 3200,-, noe som skulle dekke dette terrariet og sikkert 2 til ![]() Men nå er det på tide å få i seg litt mat så kommer jeg med mer senere i kveld. Sist endret av Frogger; 22-04-2012 kl 23:38. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Sier vi i allefall...
|
For å forme platene så trenger man litt utstyr så da gikk turen til Biltema og så skaffet jeg dette:
![]() For å få formet og kutttet styreofoamen så skaffet jeg en liten hendig sag, vanlig hobbykniv, stålbørste og en liten blåselampe. Grovkutter først med saga og former deretter med den og hobbykniven, runder av formene med stålbørsta og til slutt bruker jeg blåselampa for å utheve her og der, samt at overflaten blir mye sterkere av å gjøre det. Etter delene blir ferdige til det, går turen til å dekke det hele med flislim, og deretter males det med akrylmaling. For malebiten skal jeg bruke div pensler, svamp og en fattigmanns malesprøyte. Under er en liten test fra start til slutt. Denne hadde jeg egentlig malt på mange forskjellige måter, men ble aldri fornøyd så jeg gikk for en mørk farge og bare dekte hele steinen i stedet
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Sier vi i allefall...
|
For inspirasjon til bakgrunn har jeg sett på diverse YouTube videoer, googlet og sist men ikke minst sett en del på terrariene til brukerne her på forumet. Har også laget et terrarie før, men det var ikke i nærheten så omfattende som dette prosjektet her kommer til å bli.
Det første jeg gjorde var å tegne ut et nokså tilfeldig mønster i en styreofoam plate og deretter kuttet det. Så skar jeg inn spor og detaljer før jeg la på en ny plate og gjorde det samme. Her har vi første plata med utkast-steinen til sammenligning av størrelse. Det er litt dårlig kvalitet på bildet, men det er fordi det orginalt var sendt som en MMS ^^ ![]() Etter at jeg var ferdig fant jeg ut at den andre delen av plata passet temmelig bra som lag nr 2 etter litt modifisering: ![]() Etter å ha laget de to første lagene så kom jeg fram til at dette kunne ligne litt på fjell etter at lava har rendt over det så da kommer solspotn til Kalisi til å bli munninga på en vulcan! Kanskje ikke så orginalt, men skal bli morro å se om jeg får det til å funke når tiden kommer for å male det hele.Her ser dere starten på å lage "lava bassenget": ![]() Da er worklogen kommet like langt som jeg har kommet i prosjektet, kommer med mere så snart jeg får gjort mer Håper dette kunne være til interesse for folket!- CampALot |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Skien
Alder: 24
|
Kjempe stilig
Gleder meg til mer bilder
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Sier vi i allefall...
|
Takk for det
![]() Ser nå at bildene jeg har lagt ut er litt små så jeg skal prøve å legge ut litt bedre på oppdateringene. Takk nok en gang, det er slike kommentarer jeg trenger for å fortsette med prosjektet
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Hehe, da fortsetter du med å legge ut bilder, så fortsetter vi med å kommentere
Alltid gøy å få se bilder av terrariebygging, gir masse inspirasjon
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Sier vi i allefall...
|
God plan! Da følger jeg opp med en mini-update
![]() Tok å pynta litt på veggen til det som skal bli lava-bassenget, festa det bedre med selvspikka "tannpirkere" fra en bambusmatte og gikk over det med blåselampa. Synes selv at blåselampa gir mye mere liv til kreasjonen ![]() Prøvde å få bedre lys i bildene ved å sette opp en lampe rett ved siden av. Dette hadde tydligvis motsatt effekt på det dårlige kamereat på min slitne iphone 3gs... Får håpe jeg kan kompansere med større bilder ![]() Før: ![]() By campalot at 2011-12-11 Etter: ![]() By campalot at 2011-12-11 |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Sier vi i allefall...
|
Har vært sliten etter jobb denne uka her, men har fått gjort litt
![]() Har dekt mesteparten av kreasjonen med flislim, deretter grunnet jeg med mørk rød før jeg gikk over med svart på fjellpartiene og blodrød på lavafeltene. Er langt fra ferdig med malebiten, men får ta det litt om litt. Har et par andre teknikker jeg skal benytte meg av for å få mere dybde og liv. Spesielt i lavaen, som per dags dato ikke akkurat ser ut som lava ![]() ![]() By campalot at 2011-12-14 ![]() By campalot at 2011-12-14 |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Dødstøft
Blir nok kjempe stilig
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| billig terrarie | tommyk | Terrarier | 5 | 19-11-2006 12:25 |
| Hvordan bygger man et terrarie? | ZOO_Man | Utstyr | 22 | 23-10-2006 15:16 |
| Billig hjemmelaget lås til ditt terrarie! | tommyk | Terrarier | 3 | 19-04-2006 19:17 |
| billig terrarie | energic | Terrarier | 6 | 17-06-2005 12:58 |