"

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17-11-2006, 07:11   #1
Reptilfreak

mariusa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Slemmestad, Buskerud
Meldinger: 172
Standard KeiserSkorpion!

Hva lønner det seg å innrede et keiserskorpion terrarie med?

Jeg fikk et igår, og det var innredet med en steinvegg, sand som substrat og en stk vannskål..

Er ikke sikker på målene, men noe sånt som 60x30x40 kan stemme (målt utifra et 63 liters akvarium). Regner med at jeg burde investere i varmematte og bark kanskje?

Noe annet jeg burde se etter når jeg skal avlegge et besøk i dyrebutikken for å utføre mitt første kjøp til et terrarie? =D
mariusa er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-11-2006, 07:26   #2
Reptilfreak

kaos sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
Meldinger: 554
Blog Entries: 4
Standard Re: KeiserSkorpion!

Sitat:
Opprinnelig postet av mariusa
Hva lønner det seg å innrede et keiserskorpion terrarie med?

Jeg fikk et igår, og det var innredet med en steinvegg, sand som substrat og en stk vannskål..

Er ikke sikker på målene, men noe sånt som 60x30x40 kan stemme (målt utifra et 63 liters akvarium). Regner med at jeg burde investere i varmematte og bark kanskje?

Noe annet jeg burde se etter når jeg skal avlegge et besøk i dyrebutikken for å utføre mitt første kjøp til et terrarie? =D
Få ut sanda, disse dyrene holder til i tropisk regnskog og skal ha det fuktig. 15-20cm med naturtorv er ideelt, da skorpionen liker å grave seg huler, i bunnen kan man legge et lag på 1-2cm med grus eller lecakuler. Da kan man bare fylle på litt vann 1gang i uka. Bark bør unngås, iallefall såkalt reptibark som man får på dyrebutikkene da den ofte er laget av treslag som inneholder naturlige pestisider. Hvis du benytter varmematte bør denne festes på siden eller baksiden på terrariet, ikke under, da dyrene graver seg nedover for å slippe varme. En annen mulighet er å bruker en varmelampe over terrariet. Temperaturen bør oppi 28-30grader på dagtid og min 20 om natten. Hvis du ønsker de kan du ha en dyp vannskål, men det er ikke nødvendig så lenge luftfuktigheten er høy nok, men er jo litt kult når de bader i vannskålen da.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-11-2006, 09:21   #3
Reptilfreak

mariusa sin avatar

Tror dette kan bli morro! Torv får man også kjøpt i dyrebutikker regner jeg med?

Varmematte må nok festes på siden hvis jeg skal ha det, for på bakveggen er det festet en steinvegg..

Burde vel kanskje kjøpe en fuktighets/temperaturmåler da, for å holde nogenlunde styring på dette? Clas Ohlsson har vel no sånt tenker jeg.. Ikke det at jeg vet hva ideel fuktighet er enda, men det finner jeg vel ut etterhvert tenker jeg!

Plante(r), steiner, hule, er dette noe for disse?

Er så grønn at det nesten er flaut å poste det her.. hehe
mariusa er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-11-2006, 09:46   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 761

Jeg legger nok snart ut et Pandinus Imperator caresheet her på forumet. Der vil det stå fuktighet og temperatur osv.

Tiurtorv kan du kjøpe på Plantasjen feks. Temperatur måler og Hygrometer kan kjøpes på dyrebutikker eller bestilles fra nett.

Veldig fint keiser forresten
Svar med sitat
Gammel 17-11-2006, 10:26   #5
Reptilfreak

kaos sin avatar

Sitat:
Tror dette kan bli morro! Torv får man også kjøpt i dyrebutikker regner jeg med?

Varmematte må nok festes på siden hvis jeg skal ha det, for på bakveggen er det festet en steinvegg..

Burde vel kanskje kjøpe en fuktighets/temperaturmåler da, for å holde nogenlunde styring på dette? Clas Ohlsson har vel no sånt tenker jeg.. Ikke det at jeg vet hva ideel fuktighet er enda, men det finner jeg vel ut etterhvert tenker jeg!

Plante(r), steiner, hule, er dette noe for disse?

Er så grønn at det nesten er flaut å poste det her.. hehe
Torv får du kjøpt på plantasjen o.l. eller så kan du bruke f.eks. denne: Komprimert torv Den er bare å legge i vann en times tid så utvider den seg. Temp/Fukt målerene de har på Clas Ohlson er greie f.eks dette
Fuktighet bør ligge på 90-100%, hvis du har problemer med å oppnå dette kan du prøve å begrense ventilasjonen litt med gladpack eller tape, er en hårfin balanse her, hvis det blir for tett kommer det lett mugg på substratet. Uansett bør matrester fjernes så ofte som mulig, da det lett blir mugg i så høy fuktighet. Vil ikke anbefale deg å bruke ekte planter, da min erfaring er at de blir gravd opp eller røttene blir gravd i stykker. Hvis du bruker ekte planter så la dem være i potten. Det finnes mye fine plastikk planter også på plantasjen.

Er ikke flaut det, vi har da alle vært nybegynnere
Svar med sitat
Gammel 17-11-2006, 10:36   #6
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)

Ville bare legge til at jeg anbefaler deg å kjøpe en luftfukt/temp måler beregnet til terrarier. De digitale til mr.chlas skal vist bli unøyaktige ved høy luftfukt
Svar med sitat
Gammel 17-11-2006, 11:36   #7
Reptilfreak

kaos sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av _Nagash_
Ville bare legge til at jeg anbefaler deg å kjøpe en luftfukt/temp måler beregnet til terrarier. De digitale til mr.chlas skal vist bli unøyaktige ved høy luftfukt
Fungerer utmerket det. Man skal jo ikke ha det stående inne i terrariet permanent. Men er veldig kjekt for å sjekke at fuktigheten er grei innimellom. Tror vel ikke du får mange elektroniske som tåler så høy fuktighet over tid.
Svar med sitat
Gammel 17-11-2006, 14:28   #8
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)

Sitat:
Opprinnelig postet av kaos
Tror vel ikke du får mange elektroniske som tåler så høy fuktighet over tid.
Nei, det var dette en kompis tipset meg om da jeg var på vei til å shoppe en av de

Skal du bare ta stikkprøver, fungere de sikkert kjempebra.

Mvh
Robin
Svar med sitat
Gammel 20-11-2006, 13:21   #9
Reptilfreak

mariusa sin avatar

Da var temp og fuktighetsmeter kjøpt, så skal jeg kjøpe tiurtorv og sånt imorra. Men jeg fant bare varmekabler... ikke matte.. er dette å anbefale? Har riktignok bare vært innom en dyrebutikk men.. =)
mariusa er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-11-2006, 14:00   #10
Reptilfreak

kaos sin avatar

Sitat:
Da var temp og fuktighetsmeter kjøpt, så skal jeg kjøpe tiurtorv og sånt imorra. Men jeg fant bare varmekabler... ikke matte.. er dette å anbefale? Har riktignok bare vært innom en dyrebutikk men.. =)
Anbefaler en rød varmepære og dimmer jeg. Blir billigere :wink:
Svar med sitat
Svar

Emner
keiserskorpion

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Keiserskorpion som klatrer på glass? leif gunnar Skorpioner 4 29-09-2008 15:15
Keiserskorpion Pandinus imperator Fattail Skorpionfakta 0 29-02-2008 12:41
kongesnok & Keiserskorpion Enigma Småprat 2 23-10-2007 20:39
keiserskorpion straymond Skorpioner 2 26-06-2005 18:39

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:59.