"

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12-09-2011, 21:12   #1
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
Meldinger: 569
Blog Entries: 12
Standard mose - behandling?

hei

tenkte jeg skulle gå ut og plukke noe mose og ha inni hos dyra mine før snøen kommer, men lurer da på om den må behandles på noen som helst måte før den legges i terra? fryses ned så dyr dør, men hva med bakterier og sopp? de går jo inn i sånne stygge sporer når det blir kaldt og overlever kulde på den måten. eller er det ingen fare med det?

tenkte jeg skulle farge litt hos både taranteller og hos slangen, hvis det er relevant.

mose vil vel også bli ganske så brunaktig når den dør, hvis det skulle bli for tørt. er det en måte å beholde fargene på den? tenkte jeg skulle gjemme den kjedelige brune torva litt, og da er det jo litt småkjipt hvis det skulle bli brunt igjen ganske fort.
Svar med sitat
Gammel 12-09-2011, 21:32   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Rogaland (Karmøy)
Alder: 15
Meldinger: 275
Standard

Jeg har selv en pose med pen grønn tørket mose som jeg bruker til dekorasjon i terraene mine
(helt grønn og fin)!!
Jeg samler hvert år en del grønn å pen mose som jeg henger opp i tau i boden hjemme som holder ca 3-7+ grader året rundt. Etter ca 6-12 måneder (avhengig av hvilken type mose det er) er den grønn, tørr å klar til bruk
shadow er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-09-2011, 01:00   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 34
Meldinger: 229
Standard

Jeg har en del levende (foreløpig, er et eksperiment) norsk mose i regnskogsterrariet mitt. Der er det i alle fall fuktig nok. Før jeg putta den inn der lå den et døgn i vann for å unngå ubudne gjester, men noen er ikke til å unngå hvis man vil ha mosen levende (noe jeg ville). Hvis død mose er ok kan du legge den i steikeovnen. Har hørt at 70grader skal ta knekken på det aller meste.
tsrebel er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-09-2011, 01:37   #4
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,634
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Hvorfor er det så viktig at alt inni mosen skal dø egentlig?

Får maaasse nyttedyr av mose Annet enn skolopender og løpebiller da, men de er jo store nok til å bare luke ut for hånd.

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-09-2011, 09:45   #5
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Standard

sant. skrukketroll og andre småting er greie å ha, når jeg tenker meg om. og de blir jo spist av edderkoppene, regner jeg med. problemet mitt er vel egentlig bare bakterier, midd og sopp. er ikke gira på å få samlinga infisert av disse ulumskhetene
Svar med sitat
Gammel 13-09-2011, 09:51   #6
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av shadow Vis post
Jeg har selv en pose med pen grønn tørket mose som jeg bruker til dekorasjon i terraene mine
(helt grønn og fin)!!
Jeg samler hvert år en del grønn å pen mose som jeg henger opp i tau i boden hjemme som holder ca 3-7+ grader året rundt. Etter ca 6-12 måneder (avhengig av hvilken type mose det er) er den grønn, tørr å klar til bruk
blir mosen veldig sprø og tørr av dette? sånn at den smuldrer opp hvis for eksempel en slange kryper over den? eller tåler den fremdeles en trøkk?
Svar med sitat
Gammel 13-09-2011, 13:25   #7
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Rawhin Vis post
sant. skrukketroll og andre småting er greie å ha, når jeg tenker meg om. og de blir jo spist av edderkoppene, regner jeg med. problemet mitt er vel egentlig bare bakterier, midd og sopp. er ikke gira på å få samlinga infisert av disse ulumskhetene
Tror ikke mose får den typen sopp du tenker på. Mose har jo sånne stoffer i seg som gjør at ting ikke råtner ordentlig og at det ikke kan komme mugg på den.

Masse bra dyr i mosen som hjelper til å holde terra rent og muggfritt

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-09-2011, 17:20   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Rogaland (Karmøy)
Alder: 15
Meldinger: 275
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Rawhin Vis post
blir mosen veldig sprø og tørr av dette? sånn at den smuldrer opp hvis for eksempel en slange kryper over den? eller tåler den fremdeles en trøkk?

Det kommer vel an på hvilken type mose det er å hvor lenge du lar den henge kjøligt!
Men mosen min er god og myk
Jeg antar at den tåler en trøkk, jeg er ca 187cm høy å den tåler at jeg trakker på den!!
Det eneste problemet jeg vet om er at hvis jeg spruter vann på den mange ganger så mister den grønnfargen!
shadow er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-09-2011, 22:27   #9
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Standard

aah, ja hvis den mister farge av vann så er det nok ikke så lurt å tørke den for meg, da jeg tenkte jeg skulle ha den hos blant annet klatrerne mine (Psalmopoeus irminia og Lampropelma violaceopes) som skal ha en dose med fukt.

ender nok opp med at jeg bare går ut og henter den, isolerer den en stund for å se hva som kryper ut og tar den så inn i terra. de lever jo fritt ute i naturen i Sør-Amerika og Øst-Asia, og er temmelig sikker på at de har mose de også
Svar med sitat
Gammel 13-09-2011, 22:35   #10
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Standard

Du kan også bruke denne metoden for å få ut eventuelle dyr:

Christoffer er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Syk behandling av klapper slanger fanden Media 5 24-06-2011 18:08
ExoTerra mose! Thorbjoern Planter 12 15-06-2011 17:41
Mose Thorbjoern Planter 16 13-03-2011 23:16
Mose? cobra_kai Øgler 25 30-12-2006 14:30
Mose metallica Terrarier 9 05-05-2005 23:11

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:58.