| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
Jeg lurer på dette fordi foraldra mine var på ferie på vestlandet for litt siden og hadde med seg en gianourmous trerot til meg. den var fra et bresketre som hadde velta. har hørt at det er noe i furu-trær slanger ikke tåler, men aner ikke om det er noe av det samme i bresk. fjerner bark, fryser den ned en vinter og skal tørke den godt før bruk.
håper den er brukbar. skal være hos en kp, og denne hadde vært veldig fin å krype uner, over, gjennom og alt det der. håper på svar ![]() (My parents went on a road trip and all i got was this giant piece of wood )
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
ja, kjært barn har mange navn
har ikke noe bedre navn på den enn de. er en type bartre som vokser i hovedsak på vestlandet, ved mindre den blir plantet her. har en i hagen, faktisk. ligner mer på noe grantre enn noe furutre. dette er i hvert fall treet: kommer fra einerslekta.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Seder/furu inneholder flere aromatiske sammensetninger, som hydrokarboner og Cedrene (en rik aromatisk olje C15H24). Sammensetninger som dette gir hudirritasjoner, og dreper celler i luftveien. Dette medfører et meget svekket immunforsvar, som igjen kan føre til infeksjoner i lungene. Etter å ha lest litt rundt, så ser det ut som at en olje som finnes i Einer, er lignende Cedrene, og derfor ville jeg valgt noe annet enn einer, for å være på den sikre siden
![]() Einer er ikke i samme familie som Furu og Sederslekten, men det er påvist at Vestlig Einer inneholder giftstoffer, så unngå Einer så langt du kan: Juniper oil Mer om emnet for de som er interresert: Use of Cedar as a Substrate for Reptiles and Other Pets
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
til og med tørr, barkfri ved? er det noe den eventuelt kunne vært smurt inn med eller noe som hindrer problemer?
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Det som er greien med einer/bresk er at det inneholder garvesyre som har en konserverende effekt. Einer/garvesyren er en av årsakene til at man har funnet døde 1000 år gamle inntakte mennesker og dyr i myrer og liknende. Einer og andre bartrær forsurer jordsmonnet samtidig som myren er lufttett. EIner/bresken har også en evne til å ikke råtne, derfor brukte de den ofte når man trengte å lage ting som skulle vare lenge. f.eks trenagler til båter osv.
Det er ikke noe problem å finne einer/breske røtter som er mange hundre år gamle i naturen som er helt fine. En måte å få ut garvesyren fra roten er å koke den, men det er ikke lett siden det her er snakk om en gigantonormous rot. Det jeg ville gjort var å lukte på den, evt. skåret/saget et snitt i den. Lukter den bresk/einer (karakteristisk furunålsaktig lukt) ville jeg tenkt meg en ekstra gang om. Vær obs på at temperaturen har innvirkning på lukten. Det kan derfor være en ide' å varme teste den også. Ta den med inn, la den stå et sted som har tilnærmet samme temp som det du har i terrariet og se om det lukter. Om den ikke lukter noe videre, du skal ha den i et tørt terrarie ville jeg kjørt på. Jeg tipper det går fint ![]() EDIT: barken har lite å si på garvesyren. Den befinner seg inne i selve treverket. Sist endret av Frogger; 02-09-2011 kl 14:49. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
den er grei. skal teste den for lukt når jeg kommer meg hjem, så skal den få stå nede ved vedskuret og tørke i vinter. håper virkelig jeg kan bruke denne
hadde jeg funnet ei rot som denne for salg hadde jeg sikkert måtte betale mange hundre kroner for den. bare en liten bit med ei stilig mangrove på en kilo kan koste en hundrings eller mer.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Farlig med klatring? | Eddi | Taranteller | 11 | 18-03-2011 07:29 |
| farlig fuktighet | andoraarnes | Taranteller og skorpioner | 7 | 09-01-2011 09:52 |
| Så, så farlig er Klapperslangegift | Olliw | Helse og sykdommer hos reptiler | 4 | 11-12-2007 16:13 |
| farlig å ta den opp? | Taranteller | 2 | 15-11-2006 15:43 | |
| farlig kalsiumsand? | anarkist | Helse og sykdommer hos reptiler | 7 | 27-01-2006 22:23 |