"

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-08-2011, 02:45   #1
Reptilfreak

Reptile86 sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Alder: 25
Meldinger: 24
Smile Har jeg alt da?

Exo Terra 60x45x45 cm (122 Liter)
Exo Terra Varmekabel 25 watt (4,5 meter)
(Trenger tips ang. lamper - trenger jeg det?)
Savannah Substrat Treflis som bunn (Grov / fin?)
Exo Terra Digitalt Hygrometer Måler (en eller to?)

Er dette nok i første omgang?

Neste bestilling blir:

*Exo Terra Sirisser (34g)
*Exo Terra Melormer (34g)
Levende Sirisser mellom 50-100 stk. X-Large
Levende Melormer mellom 25-50 stk.
Vann & Fôrskåler
T-Rex 2:0 Kalsium (til fôr)
Noen plastplanter
Exo Terra Vannfall
To forskjellige huler
Habba Mist Sprayer

*Blir nok mest sannsynlig som back-up fôr hvis levering av levende insekter blir forsinket.

Burde kanskje nevne at jeg skal ha en Leos baby. Så er det sagt, he he.
Noe jeg har glemt? Noe jeg kan fjerne? Kan terrariet stå på en furukommode?
Siden jeg ikke skal ha varmeplate, men kabel.

Ble mye dette, men prøv å se for dere alt dette i terrariumet som nevnt over, vil alt få plass?
Vil egentlig ha alt til terrariet ferdig og klart, også kan jeg bestille alt det andre da tiden er inne.

Beklager hvis dette er tråd nr 10.000 om dette emne Setter pris på utdypende svar.
Gjerne + / - om de forskjellige produktene nevnt over. Ha en fin helg alle sammen ! : )

Mvh REPTILE86
Svar med sitat
Gammel 05-08-2011, 03:00   #2
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,634
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Høres bra ut dette Ang xtra large sirisser. Disse har ofte ikke lenge igjen å leve så jeg ville heller kjøpt i hvertfall en størrelse mindre. I tillegg tror jeg ikke leo baby vil spise xtra store sirisser. Men det skal jeg ikke uttale meg noe særlig om da jeg aldri har hatt leoser

Vannfall ville jeg droppet siden de har en tendend til å bli skikkelige bakteriefarmer. Bruk heller f.eks en exo terra vannskål

Kjøp to termometere så du kan kontrollere varmen på både varm og kald side av terrariet. Du trenger uv lampe også
Det var det jeg kom på i farten

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-08-2011, 03:37   #3
Reptilfreak

Proxor sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Sogn og Fjordane
Alder: 28
Meldinger: 219
Standard

Savannah Substrat Treflis som bunn er nokk ikke så smart dersom dem skulle få det i seg i det dem tar eit fordyr.
slik exo terra sirris på boks som er død tror eg du kan droppe da eg tviler på den vil spise det, ingen av mine 2 er intresert i det, fekk dem til og ta da eg bevegde litt i dem med pinsetten men dem slapp det igjen med en gang dem merket nokk det var noe muffins med dem så bedre go gå for levende istedefor og bruke penger på døde.
exo terra melormene på boks har eg ikke testa, godt muli dem tar det da mine tar halvdøde melormer som ikke beveger på seg og med det samme eg hiver ned forran dem.
Proxor er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-08-2011, 04:02   #4
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 783
Standard

Høres greit ut, men det bunnsusbstratet ditt hørtes ikke bra ut.. Prøv dette: HOWTO Tiurtorv-sand blanding Det har jeg og mange andre gode erfaringer med Spesielt til leoser..
Og kjøpe døde fordyr er bortkastet, leoser spiser ikke dødt. Annet enn at mine leoser ofte spiser en og annen siriss som har dødd hos meg. Men de viser 0 interesse for fordyr som er kjøpt døde. Ellers er vel som nevnt vannfall greiene en dårlig ide, da de blir bakterefarier uten like.

Sitat:
Opprinnelig postet av Christoffer Vis post
Du trenger uv lampe også
Nei, man trenger ikke, da leoser er nattaktive. Men de tar ikke skade av det.
Reptils er online nå  
Svar med sitat
Gammel 05-08-2011, 09:47   #5
Reptilfreak

Reptile86 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Christoffer Vis post
Høres bra ut dette Ang xtra large sirisser. Disse har ofte ikke lenge igjen å leve så jeg ville heller kjøpt i hvertfall en størrelse mindre. I tillegg tror jeg ikke leo baby vil spise xtra store sirisser. Men det skal jeg ikke uttale meg noe særlig om da jeg aldri har hatt leoser

Vannfall ville jeg droppet siden de har en tendend til å bli skikkelige bakteriefarmer. Bruk heller f.eks en exo terra vannskål

Kjøp to termometere så du kan kontrollere varmen på både varm og kald side av terrariet. Du trenger uv lampe også
Det var det jeg kom på i farten
Takk, da dropper jeg den vannfall saken, de digitale termometerene er vel best?

Sitat:
Opprinnelig postet av Proxor Vis post
Savannah Substrat Treflis som bunn er nokk ikke så smart dersom dem skulle få det i seg i det dem tar eit fordyr.
slik exo terra sirris på boks som er død tror eg du kan droppe da eg tviler på den vil spise det, ingen av mine 2 er intresert i det, fekk dem til og ta da eg bevegde litt i dem med pinsetten men dem slapp det igjen med en gang dem merket nokk det var noe muffins med dem så bedre go gå for levende istedefor og bruke penger på døde.
exo terra melormene på boks har eg ikke testa, godt muli dem tar det da mine tar halvdøde melormer som ikke beveger på seg og med det samme eg hiver ned forran dem.
Ser også at flere på nett sier døde insekter er bortkastet, de vil ikke røre det rett & slett
Da blir det levende.. Vet du hva slags Zoo butikker som selger levende? Har hørt at Zoo-1 butikkene gjør det. Hadde ihvertfall passet meg bra. Nærmeste hos meg er Tam dyrebutikk og de tror jeg ikke selger insekter i det hele tatt.

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Høres greit ut, men det bunnsusbstratet ditt hørtes ikke bra ut.. Prøv dette: HOWTO Tiurtorv-sand blanding Det har jeg og mange andre gode erfaringer med Spesielt til leoser..
Og kjøpe døde fordyr er bortkastet, leoser spiser ikke dødt. Annet enn at mine leoser ofte spiser en og annen siriss som har dødd hos meg. Men de viser 0 interesse for fordyr som er kjøpt døde. Ellers er vel som nevnt vannfall greiene en dårlig ide, da de blir bakterefarier uten like.

Nei, man trenger ikke, da leoser er nattaktive. Men de tar ikke skade av det.
Kan jeg bare droppe dette med lamper da? Hvordan får jeg best mulig kald & varm side?
Hvis jeg bruker kabel vil ikke den varme opp hele terrariumet?

Takker for svar
Svar med sitat
Gammel 05-08-2011, 11:07   #6
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptile86 Vis post
Takk, da dropper jeg den vannfall saken, de digitale termometerene er vel best?

Kan jeg bare droppe dette med lamper da? Hvordan får jeg best mulig kald & varm side?
Hvis jeg bruker kabel vil ikke den varme opp hele terrariumet?

Takker for svar
De digitale er vel gjærne noe bedre, ja

Du skal ha lamper, og helst en timer. Det skal være lys ned i terra, som skrus av på natten for og simulere natt. Hos meg så synker temperaturen noe når lyset går av Og regulere varm og kald side er ganske enkelt. Det er vel gjærne helt nede ved bunnen man måler. På ene siden har du en varmematte. bynnen skal ikke være over 34 grader på den varme siden. Du kan og ha en ''silspot'' om du vil, men det er ikke veldig nødvendig om du får til det med varm og kald side
Reptils er online nå  
Svar med sitat
Gammel 05-08-2011, 12:00   #7
Reptilfreak

Reptile86 sin avatar

Standard

Sitat:
De digitale er vel gjærne noe bedre, ja

Du skal ha lamper, og helst en timer. Det skal være lys ned i terra, som skrus av på natten for og simulere natt. Hos meg så synker temperaturen noe når lyset går av Og regulere varm og kald side er ganske enkelt. Det er vel gjærne helt nede ved bunnen man måler. På ene siden har du en varmematte. bynnen skal ikke være over 34 grader på den varme siden. Du kan og ha en ''silspot'' om du vil, men det er ikke veldig nødvendig om du får til det med varm og kald side
Ah, så trenger kanskje ikke varmekabel da? Bare passe på å ha en varmematte som dekker ca. halve bunnen av terrariet? Jo glemte og spørre, siden jeg nevnte dette med treflis... er også bark / mose noe jeg kan utelukke også? Jeg er selv et nattmenneske da jeg sier oppe og ser på NHL kamper
Så da har jeg litt selskap med leos min Gleder meg sånn til å se hvordan hun er, og hva hun driver med i terrariet. Spennede dyr, utrolig artige skapninger. Finnes det noen videor på nettet om hvordan du bygger leos terra fra bunn?
Vet ikke helt hvordan jeg skal søke etter det
Svar med sitat
Gammel 05-08-2011, 12:38   #8
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Standard

Det er mange tråder om det her på forumet med detaljert forklaring av fremgangsmåte osv

Ja, du kan ta en varmematte på ene siden av terrariet Jeg ville langd en solspott siden mange øgler digger å ligge å kose seg i "solen"

EDIT: Veldig lurt å bruke thermostat til å regulere varmen. Spesielt på sommertid!

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-08-2011, 17:34   #9
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptile86 Vis post
Ah, så trenger kanskje ikke varmekabel da? Bare passe på å ha en varmematte som dekker ca. halve bunnen av terrariet? Jo glemte og spørre, siden jeg nevnte dette med treflis... er også bark / mose noe jeg kan utelukke også? Jeg er selv et nattmenneske da jeg sier oppe og ser på NHL kamper
Så da har jeg litt selskap med leos min Gleder meg sånn til å se hvordan hun er, og hva hun driver med i terrariet. Spennede dyr, utrolig artige skapninger. Finnes det noen videor på nettet om hvordan du bygger leos terra fra bunn?
Vet ikke helt hvordan jeg skal søke etter det
Varmekabel og varmematte gjør samme jobben, men er forskjellige produkter. Alt ettersom hva man vil bruke.

Varmekabel/varmematte skal ligge UNDER terrariet. og skal dekke rundt 1/3 del av terrariet.
Treflis, bark og mose er også noe du kan utelukke. Det er mer egnet for slange. den blandingen jeg linket lengre opp er vel noe av det beste alternativet til leos. Ellers funker papir veldig bra og, men det ser jo utrolig stygt ut.
Reptils er online nå  
Svar med sitat
Gammel 05-08-2011, 18:24   #10
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Standard

Sitat:
Ellers funker papir veldig bra og, men det ser jo utrolig stygt ut.
Enig. Papir ser skikkelig stygt og slapt ut. Det er utrolig hvor mye bedre det et terra ser ut med en gang du lager det litt mer naturlig!

Christoffer er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:54.