| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
Ok, da har Rawhin begynt på mekking av terra selv. Eller, det er vel egentlig snart ferdig. har brukt denne uka til å bygge.
Kan starte med å si at jeg lager terra fordi det jeg hadde til irminiaen min hadde sprukket i bunnen og begge sideglassene. kom litt skumle gnisselyder fra det når jeg rørte på det og sånt. tenkte vel egentlig at det var på tide nå. Starta selvfølgelig med masse planlegging av hvordan jeg skal sette sammen, størrelser, ventilasjon, etc. Bestemte meg for at jeg skulle lage det litt stort, siden det ser jo bedre ut enn sånne 20x20x40-terrarier. Størrelsen på terra faller da på 30x30x50. reiste til glassmesteren og tok med meg platene til det hjem. problem #1 kom da selvfølgelig nesten med en gang: bakvegg og sidevegger er like store. det betyr at i alle hjørner vil få ei lita gløppe. dette er bare en av mange ganger Rawhin banner i forbindelse med bygging av terra... dette fikk bare stå til, fant jeg ut, og fylte godt opp med akvariesilikon i alle sprekker og satte sammen bunn, sider og bakvegg. fronten fikk bare ai 5 cm høy plate, siden jeg skulle ha en lufterist her. satte deretter på toppen, som hadde ei 20 cm lang gløppe i bakkanten for enda ei rist, som ble satt på med det samme. da hadde jeg jo brukt en stund uten at noe gikk til h*****e, og jeg følte meg ganske happy. demonterte deretter det gamle terraet for å få tak i listene til skyvedørene, ristene og bakglasset. glasset i baken på det ville være veldig fint å bruke som dører, tenkte jeg. dagen etter hadde jeg skåret til listene og satte den ene på i toppen. den andre kunne jeg ikke sette på enda, ettersom problem #2 hadde dukket opp: lufterista skulle jo være på rett under lista til skyvedørene. hva skulle jeg feste den i? småirritert reiste jeg tilbake til glassmesteren og fikk tak i ei glassplate som var 2 cm bred og passe stor til å få inn mellom sideveggene, og satte den på. festet deretter rista og lista da silikonen var tørr nok. det er vel så langt jeg er kommet med hardware her. da var det software: bakgrunn ![]() byggeskum er en fin oppfinnelse. brukte dette til å forme bakgrunnen og satte fast ei rot der, og følte meg ganske fornøyd med det. gikk unna for å la det tørke, og nøt solen i noen minutter. ikke lenge etter gikk jeg for å se hvordan det så ut, og bannet på nytt. problem #3 er at byggeskum utvider seg i kontakt med luftfuktigheten, og hadde nesten svelget den fine rota mi. fikk heldigvis redda den ut og fikk stappa en stein under den så den ikke sank og ble borte igjen. tok alt det harde skummet og fjernet det, bannet litt for alt det som satt igjen på fingrene, og som jeg har fra morsiden av familien lærer jeg aldri av feil og gjør det samme igjen, og det er vel egentlig så langt jeg har kommet. så, har bygget terra, laget grunnlaget for bakgrunn og har en plan videre. videre skal jeg skjære vekk litt skum, fjerne rester fra rota, dekke skummet med sement, male det fint, sette på noen plastplanter og mose, og da tror jeg bakgrunnen er ferdig. skal også legge på litt lister langs kantene og dekke til hele bakveggen, sånn at det blå skummet ikke synes. mye rot, men skriver fra flyplassen og sånt. har ingen bilder enda, men legger ut når jeg kommer hjem.
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Haha, takk for den historien
![]() Hva kommer dette terraet på? (Pris)
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
det kommer an på glass. glasset hadde jeg fra før og fikk skåret til for 50 kroner. byggeskummet koster 80 kroner, silikonet kosta 107 kroner. har enda ikke kjøpt sementen eller malingen. ikke mosen heller. eneste som kan være dyrt er glasset, og kjøper du det på riktig sted så får du akkurat ønsket størrelse , og det kan bli billigere enn å kjøpe det ferdig.
glasset kosta 1100 kroner. ja, det var stygg-dyrt... men lokale glassmesteren er dyr, og jeg kjøpte ganske tykt glass. 0,6 mm tykt. såååå blir ikke nødvendigvis billigere. kommer an på tykkelse på glass og om glassmesteren er en gjerrig gammel nisse sånn som han som er her.
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 21
|
Sitat:
![]() Hvor mye glass handlet du ? Litt skeptisk på pris jeg å da jeg skal ha 2 plater av 100x35cm 4mm glass håper det ikke blir så sykt dyrt :S
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2010
Sted: oslo
Alder: 15
|
har du bilder?
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
ja selvfølgelig sa jeg feil der. skulle være 6 mm.
jeg handlet nok til å lage en glasskube på 50x50x50, siden dette skulle være et terra for noe svært noe, husker jeg. dro bare og fikk skåret til og sånt denne gangen. du kan jo høre på priser, siden jeg går utifra at tynnere glass er billigere, og det sliter ikke så mye på maskina deres å skjære til sånt. har ikke noe bilder. skal hjem til torsdag neste uke, eller uka etter. avhenger om jeg blir satt opp på ny vaktuke. folk dimmiterer rundt meg nå. får se hvordan vaktene blir. tar bilder så fort jeg kommer hjem og oppdaterer.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Reiser hjem fra Stavanger i natt og er hjemme i morgen ved 10-tiden. da blir det å ta noen bilder av terra og kanskje jobbe litt med byggeskummet. hvem veit. kanskje jeg blir ferdig med terra i løpet av uka? trenger bare å skjære til skummet til sånn jeg vil ha det, smøre på enten sement eller gips, feste på noen bonzai-trær som ser ut som gamle røtter og så male hele greia. da gjenstår det bare å gjemme det blå byggeskummet bak treplater eller aluminium.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
noen som vil komme med en kort forklaring på en enkel måte å male bakgrunnen? tenkte på å grunne den i en mørk grå, så børste på en lysere grå og et par andre farger på det igjen.
tar imot alt av tips og triks her
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
har glemt denne tråden helt, jeg.. vel, oppdatering:
har skåret til byggeskum og fiksa dette så det ser bra ut, og smurt på en god del sement og formet landskapet mer. satte også inn to døde bonsai-trær, som ser ut som røtter som kommer ut av fjellet. ligger godt inntil sementen og ser ut til å passe veldig bra ![]() eneste som skal gjøres nå er børste litt på sementen med stålull for å fjærne biter som ikke sitter så godt, male det, lime inn litt mose, male noen trelister og sette på langs kanten for å gjemme den stygge silikonen, og da er det vel ferdig ![]() .... nesten.... dørene var 0,7 mm for lange så de passer ikke inn... da er det sliping på gang, og etter DET så er det ferdig... kanskje... har glemt bilder. prøver igjen når jeg kommer hjem. hjemme fra 7. september
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Erfaringer med Exo Terra "Screen-terra" | Sponnich | Terrarier | 14 | 21-01-2010 07:19 |
| Pisani mekker terra | Tony | Arbeidslogg | 5 | 22-11-2009 12:45 |
| noen her som mekker bergbakgrunner? | straymond | Terrarier | 5 | 18-11-2009 19:50 |
| noen her som mekker terrarier? | straymond | Utstyr | 6 | 23-02-2005 16:47 |