"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Terrarier terrarie og akvarie, er det forskjell?

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25-07-2011, 01:26   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2011
Sted: Rogaland, Jæren
Alder: 20
Meldinger: 80
Standard terrarie og akvarie, er det forskjell?

Jeg regner med det er veldig mye lettere å få tak i "akvarier" enn terarier. men er det noen som kunne nevnt forskjeller, og om akvarier kan brukes som terrarier? jeg tenker da på skorpioner, taranteller og diverse øgler. setter pris på svar!
JoranWa er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 25-07-2011, 01:57   #2
Reptilfreak

Proxor sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Sogn og Fjordane
Alder: 28
Meldinger: 219
Standard

terrarier har skyvedør i front og kan ikke fylles med vann, akvarie har åpning i topp.
terrarie er nokk det beste da det er greiare og komme til da man slipper og komme ovenifra og ned, men selv bruker eg akvarie til mine 2 geckoer, men det er fordi eg hadde eit tomt akvarie stående så da tok eg likegodt i bruk det, men hadde eg hatt valge mellom og kjøpe akvarie eller terrarie hadde eg gått for terrarie

terrarie har dem på dem fleste dyrebutikker, og webshopper men dem sender vel ikke da dem kan knuse. men dyrebutikker har vell terrarier også da det brukes til skorpioner og taranteller og slike ting som er lovlige, har dem ikke så bestiller dem inn.
Proxor er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 25-07-2011, 02:08   #3
Reptilfreak

Thorbjoern sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Rogaland
Alder: 18
Meldinger: 161
Standard

Det som er også veldig greit med terra atte man kommer ifra siden av og ikke oventil som kan muligens føre til rovdyr instinkt som sier at det som kommer oventil er rovdyr, mener jeg at jeg har hørt iallfall! bare ta å rett på meg vis jeg tar feil!
Thorbjoern er offline  
Svar med sitat
Gammel 25-07-2011, 02:53   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Foruten åpning i front har terrarier også lufting slik at du unngår duggdannelse på vinduene.
Luftingen letter arbeidet med å ha riktig luftfuktighet i terrariet.
Forøvrig er det riktig som Thorbjørn sier. Åpning i toppen av terrariet kan stresse dyrene da de fleste farer for dem kommer ovenifra.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 25-07-2011, 15:00   #5
Reptilfreak

Sindre93 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Sted: Jeg bor i Møre og romsdalen
Alder: 19
Meldinger: 209
Lightbulb Lufting

Riktig det Frogger sier. Et akvarium er tett og kan fylles med vann mens et trarium har luftig nede (ofte på front glasset). Dette er ofte en tynn rist eller lignende. Dette gir mye bedre luft sirkulasjon. Og hjelper både på temperatur og fuktighet, Men et terarium kan ikke fylles med vann på grun av skyvedørene og luftingen nede.

(men tviler på du vil fylle terariet ditt med vann da)
Sindre93 er offline  
Svar med sitat
Gammel 25-07-2011, 21:15   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2011
Sted: Rogaland, Jæren
Alder: 20
Meldinger: 80
Standard

takk for alle svar føler jeg ble mer trygg på valg av akvarie/terrarie med en gang
JoranWa er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Akvarie til terrarie Joystick Prosjektplaner 7 10-10-2009 11:14
akvarie om til terrarie for tarantell Rawhin Terrarier 13 08-08-2009 22:07
Akvarie 104 l til Terrarie? zatane Terrarier 2 28-01-2008 09:08
Akvarie som terrarie Trinemor Utstyr 19 18-09-2006 14:15
akvarie --> terrarie straymond Utstyr 1 26-02-2005 15:48

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:53.