| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Vennesla
Alder: 27
|
Hei. Gikk lenge med en tanke om å skaffe meg en skjeggis og bygge mitt eget terra. Tenkte og jeg ville dele dette her da noen kanskje finner det interessant, slik som jeg fant det meget nyttig å sondere forumet her før jeg begynnte. Inspirasjon og tips og triks er nesten utelukkende hentet fra andre brukere her og skylder alle som gidder å dele saker og ting her inne en stor takk.
Det første jeg begynnte med var noen finerplater på 150x75x1,5cm. To av de skrudde jeg sammen til en vinkel. Videre skrudde jeg to renser på 10cm til sidene og en remse foran som jeg borret en haug med huller i. ![]() Kuttet til en remse med rotterompa for å lage en hylle og skrudde denne fast. Deretter la jeg epoxy (det grønne) på hele bunnen samt litt oppover veggene. Så limte jeg på isoporen og begynnte å bearbeide denne med dremmel, kniv og varmepistol. Heiv også på litt byggskum men endte med å dra mye av den av igjen. ![]() Dekket all isoporen med fliselim. Blandet de veldig blaut og brukte pensel for å smøre den på. ![]() Så malte jeg heile dritten i en farge (og det er her jeg er mest misfornøyd, valgte mye feil farge her ja) ![]() Her er det malt med en farge til på de lyse feltene. Mens alt tørket lagde jeg toppen av en finerplate. Hullene er for ventilasjon og strekkmetall ble limt over disse. "Bak" hullene er det remse på langs delvis for støtte og for å holde 2 lysrør på plass. ![]() Bordet laget jeg med 4"x4" til ben og kledningsbord på sidene. Rammen er akkurat litt større enn bunnplaten på terra så det hviler på bena og står støtt og fint oppi ![]() Malte alt svart. Lakket med klarlakk og dekket hullene foran med myggnett av metall. Så limte jeg skyvedørslister av plast på fremsiden (over hullenne) og på toppplaten. Disse var til 4mm glass som jeg bestilte 5mm mindre enn sidehøyden. På siden hadde jeg stållister til 6mm glass og bestilte glass like høye som bakveggen. Så var det bare å sette det sammen som ett puslespill. Tyngden av topplokket bæres av sideglassene og baklemmen og alt (utenom bunn og bakplata) er avtagbart uten å løsne en skrue. Jeg la også inn en sluk i så jeg kan spyle det om jeg vil. (skulle tatt noen bilder av monteringa og men hadde glemt kameraet den dagen) Her er ferdig resultat ferdig innredet med lys og kork på siden (festet med borrelås). ![]() Har montert lucky reptile thermo controller og exo-terra light cycling unit. Forbedringer og tips mottas med stor takk, da dette er mitt første bygg og mitt første reptil og jeg er skikkelig nybegynner i detta. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2009
Sted: Sogn og Fjordane
Alder: 28
|
wow, det ble eit flott terrarie med ein nydelig innredning
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 24
|
Blei kjempe bra det
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Vennesla
Alder: 27
|
Takk takk.
Ditt og stokko. Vi har forresten samme tapet Du på terra jeg på stueveggen
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Det ble sinnsykt fint! Ser ikke ut som du aldri har gjort det før akkuratt! ^^
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Mitt sørgis terra :D | nicco88 | Vivarier | 8 | 20-06-2011 09:33 |
| tips til hjemmelaget terra | marai92 | Terrarier | 10 | 17-11-2009 18:09 |
| noen som har oppskrift på billig hjemmelaget terra?? | marai92 | Terrarier | 1 | 15-11-2009 10:13 |
| Mitt terra prosjekt | JoachimB | Terrarier | 14 | 27-09-2008 08:03 |
| hjemmelaget (billig) terra! | NFredrik | Terrarier | 32 | 16-10-2007 13:29 |