"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Terrarier exo terra lysarmatur? For lite strøm?

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-07-2011, 19:48   #1
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 783
Standard exo terra lysarmatur? For lite strøm?

Får snart dette armaturet: IMAZO Djurtillbehör men det er bare beregnet til 25W lysrør..? Men alle lysrørene til repti glo: Pærer/Lysrør - Bristols.no som dere ser her, er på 30 watt. Hvilke lysrør er det liksom man skal bruke? Sikkert ett utrolig teit spørsmål, og sikkert lett og finne svaret, men har søkt i evigheter uten og finne noe.. Vil jo helst ikke sprenge armaturet til he******
Reptils er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-07-2011, 20:09   #2
Reptilfreak

kattja sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Sted: Akershus
Alder: 32
Meldinger: 191
Standard

Her selger de forskjellige 25watts lysrør Lysrör - Reptillagret
kattja er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-07-2011, 20:12   #3
Reptilfreak

kattja sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Sted: Akershus
Alder: 32
Meldinger: 191
Standard

også her :Akvarieudstyr.dk: Lysstofrør
kattja er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-07-2011, 20:34   #4
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Takk! Men hvilke av dem er det som skal/burde/kan brukes til leos? Så det var noe beregnet for iguan og gud vet hva
Reptils er online nå  
Svar med sitat
Gammel 11-07-2011, 13:30   #5
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Finner forsatt ikke ut av dette. Vil det gå og bruke 30W lysrør på ett armatur som er beregnet for 25W? Armaturet koster over 2000, og er vel så og si alt jeg har av penger for tiden så vil HELST ikke ødelegge det
Reptils er online nå  
Svar med sitat
Gammel 11-07-2011, 14:56   #6
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

Det var flere lysrør på reptillageret som henvist til over her som var under 30w.
tannkrem er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-07-2011, 15:26   #7
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av tannkrem Vis post
Det var flere lysrør på reptillageret som henvist til over her som var under 30w.
Det er kun 2 forskjellige på 25W som er 90 cm, begge er 5.0 UVB. Poenget er og kombinere 10.0 med 5.0/2.0 eller 5.0 og 2.0. Men det går jo ikke. Derfor lurte jeg på om armaturet tar skade av 5W mer, eller om det går og ''oppgradere'' armaturet med noe.
Reptils er online nå  
Svar med sitat
Gammel 11-07-2011, 22:16   #8
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Du kan ikke kjøpe et 30 watts lysrør til et armatur som er ment for 25 watts lysrør. Det har ikke bare med wattstyrken å gjøre, men også lengden på lysrørene. 25 watts lysrør tilsvarer 75 cm lange lysrør. 30 watt tilsvarer 90 cm. Et lysrør på 30 watt vil med andre ord ikke fysisk passe inn i et armatur som er ment til 75cm lange lysrør..

Har du kjøpt armaturet allerede? Hvis ikke - kjøp doble lysrørholdere istedenfor..
Å legge et armatur oppå et terrarium er som å legge lokk på terraet. Det blir dårligere lufting. I tillegg er det mye billigere, og som du nå har merket er det temmelig lite fleksibelt.
Kjøp heller en lysrørholder som takler høy wattstyrke, så kan du bruke hvilket som helst lysrør opp til den wattstyrken.

25 watts lysrør er forøvrig temmelig uvanlig. Har aldri sett de har hatt det i butikk (kun nettbutikk). Bristols har da 25 watts lysrør, både i reptiglo 10.0 og 2.0 såvidt jeg kan se.. Om det nye terraet ditt passer for en annen lysrørlengde, ville jeg gått for noe annet.
Her er målene i henhold til de ulike wattstyrkene:

20 watt = 60 cm
25 watt = 75 cm
30 watt = 90 cm
40watt = 105/120 cm
Svar med sitat
Gammel 11-07-2011, 22:43   #9
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post
Du kan ikke kjøpe et 30 watts lysrør til et armatur som er ment for 25 watts lysrør. Det har ikke bare med wattstyrken å gjøre, men også lengden på lysrørene. 25 watts lysrør tilsvarer 75 cm lange lysrør. 30 watt tilsvarer 90 cm. Et lysrør på 30 watt vil med andre ord ikke fysisk passe inn i et armatur som er ment til 75cm lange lysrør..

Har du kjøpt armaturet allerede? Hvis ikke - kjøp doble lysrørholdere istedenfor..
Å legge et armatur oppå et terrarium er som å legge lokk på terraet. Det blir dårligere lufting. I tillegg er det mye billigere, og som du nå har merket er det temmelig lite fleksibelt.
Kjøp heller en lysrørholder som takler høy wattstyrke, så kan du bruke hvilket som helst lysrør opp til den wattstyrken.

25 watts lysrør er forøvrig temmelig uvanlig. Har aldri sett de har hatt det i butikk (kun nettbutikk). Bristols har da 25 watts lysrør, både i reptiglo 10.0 og 2.0 såvidt jeg kan se.. Om det nye terraet ditt passer for en annen lysrørlengde, ville jeg gått for noe annet.
Her er målene i henhold til de ulike wattstyrkene:

20 watt = 60 cm
25 watt = 75 cm
30 watt = 90 cm
40watt = 105/120 cm
Hei, takk for svar Karl!
Jeg fikk det for meg av hun i nye gullfisken at armaturet brukte 90cm lysrør, men mulig det var feil? At det bruker 75cm lysrør? Isåfall er det jo en enkel sak!

Armaturet er kjøpt ja, alt i alt kom det vel på rett over 4500. Men kan eventuelt spørre om det går og ikke ta det alikevell.. Men henger ikke lysrørholderen(e) langt ned i terrariet? Voldtsomt stygt, da..?

Terraet jeg har bestilt er Exo terra sitt 182 liters terra, med andre ord 90x45x45
Reptils er online nå  
Svar med sitat
Gammel 12-07-2011, 20:01   #10
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Tipper hun ikke blir så veldig glad om du plutselig sier du ikke skal ha det likevel Det er fullt mulig å ikke kjøpe det, om du ikke har betalt ennå. Men sjansen er jo veldig stor for at hun "svartelister" deg. Du framstår iallefall ikke som veldig pålitelig..

Personlig syns ikke jeg lysrørholderne henger så mye ned at de er et estetisk problem. Du har da sett terraet mitt på youtube. Er lysrørholderne noe du legger spesielt merke til? Jeg gjør iallefall ikke det..

Har du et 90 langt terra må du enten henge et 30watt/90 cm lysrør på skrått med lysrørholder, eller så er det plass til 25watt/75 cm lysrør på langs. Jeg har et 100 langt terra. Der passer 90 cm lysrør temmelig bra. Lysrørholderne bygger litt ut bakenfor lysrøret også, må du huske på.
Om armaturet ditt skal passe et 90 cm langt terra er det sannsynligvis 75 cm lange lysrør. Armaturet bygger mer ut i sidene enn lysrørholdere, så om armaturet ikke skal henge utenfor terraet er det nok tilpasset 75 cm lysrør.. Nå vet jo ikke jeg 100% sikkert hva dere har bestilt, men jeg vil tippe det er sånn..
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
for lite terra? Annadesu Taranteller 1 05-06-2010 10:23
Et aldri så lite terra. Fido Vivarier 6 27-12-2008 14:23
Strøm kabel! Gibbs Utstyr 5 06-12-2008 14:06
lite terra, hva kan jeg ha? Chilli Snoker 5 13-08-2007 05:13
Fylle opp lite terra Chilli Øgler 6 12-08-2007 16:20

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:53.