"

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22-06-2011, 01:59   #1
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 783
Standard Leos terra!

Tenkte og kjøpe dette terraet: Exo Terra 182 Liter - Bristols.no
Til mine 2 leoser, ( snart 3 )
Men hey, er ingen ekspert. Tenkte det terraet fordi jeg får det for rundt 2000.

Men, jeg har ett ''budsjett'' på 4-5 tusen, som skal gå til terrariet og utstyr. Så tja, noen som vil ta på seg oppgaven? Terrarie og utstyr til leosene til rundt 4-5 tusen. Det jeg har fra før er en enkel varmepære, bunsubstrat, noen stener og 2 vannskåler og en 12W varmematte. Så, noen som vil leke seg med 4-5 tusen? Sette opp ett så bra som overhode mulig terrariet til 2-3 leoser. Vet ikke hvor populært dette er men

Noen som har noen formeninger om waterfall saken man får kjøpt hos bristols? Mest for min skyld da, ettersom det ser ganske så bra ut. Men, tilbake til saken. Budsjett på 4-5 tusen som skal gå til terrarie og utstyr! Setter pris på alt av hjelp

Om jeg går for terrariet som er nevnt i starten, noen som vet av noen ok lysarmatør med plass til 2 lysrør? Armaturet må få plass inni terraet. Tenkte og gå for reptiglo(?) 10.0 og 5.0
Reptils er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 22-06-2011, 02:12   #2
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

Da mangler du stort sett lys, enten armatur eller pære. Exo-terra selger slike lysbokser som passer perfekt på toppen av terraet ditt, hvor det er plass til 3 pærer. Du trenger også timer til å kontrollere lyset. Og termometer på begge sider + termostat.

Billigste stedet å finne er på ebay, finn eller repti.net og clas ohlson/jernia/biltema osv.

Jeg tror ingen gidder å gjøre møkkajobben for deg. Med mindre du mener at resterende av beløpet går til den som gidder? I såfall kan det jo bli litt av en konkurranse
tannkrem er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 22-06-2011, 02:15   #3
Reptilfreak

ville sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
Meldinger: 371
Standard

Hvorfor må armaturet være inni terra? Er vanlig å ha det oppå, og går jo fint når det er nettingtopp.
Til exo-terra ville jeg selvsagt valgt exo terra armatur som hører til.

Selv har jeg dette armaturet i sort:
Dobbel armatur

Selv har jeg brukt penger på
Terra: 110 x 40 x 50 fra imazo: 2190
Armatur: 875
Styringssystem (veldig glad for denne): 850
To stk elektrisk termometer med føler: 250
Varmekabel 25 w: 300

Dette var det tekniske. Resten jeg har brukt penger på er isopor, flislim, maling, silikon, sand og torv.
Vil tippe at det kom på rundt 2500

Leoser, mat og vitaminer/kalk kommer utenom.
ville er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-06-2011, 02:29   #4
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Grunnen til at det skal være inni er vel fordi lysrørene sender ut UVB/UVA, og at glasset mellom rørene og leosene tar opp for mye av det..? slipper ikke nok ned i terrariet, ihvertfall det jeg har lest meg fram til tidligere her på forumet

Armatur 90cm Dobbel ser vel greit ut til tettariet jeg linket lengre opp? Til tross for at det må ligge oppå terraet.. men lysrørene til exoterra er på 20W? Armaturet er oppgitt til 18?

Glemte og si at jeg har ett lysarmatur på 60cm der jeg har ett reptiglo 10.0 lysrør. Har og timere og termometer

Leosene og mat/vitaminer og kalk har jeg De står i ett terra på rundt 80 cm, men hele terraet er i elendig stand og er direkte dritstygt, men de ser ut til og drives, men for min egen og forhåpentligvis demmes del velger jeg og bytte

Armaturet fra exoterra som passer terrariumet koster jo like mye som terrariet jo! har jeg IKKE råd til Exo Terra Dual Top - Bristols.no
Reptils er online nå  
Svar med sitat
Gammel 22-06-2011, 02:41   #5
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

kan du ikke ha lysarmaturen på toppen som gir lys. også hvis du vil ha uv så bruker du detta Exo Terra Glow Light - Bristols.no eller lignende? uv lyset blir ikke stoppet av noe glass på exoterraet. så 1400 synes jeg er nesten verdt prisen, iogmed at det er "custom"-made til terraet du har. mtp budsjettet så burde ikke det sprekke.
tannkrem er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-06-2011, 02:41   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
Meldinger: 420
Standard

Nå trenger jo ikke leopard geckoer UV lys så jeg ville godt for et lysrmatur som exo-terra lager til å passe perfekt oppå disse terrariene og det ser bra ut i tillegg.

Jeg brukte waterfall før. Det ser veldig fint ut og funker fett men den dagen leosene dine finer ut at det er veldig fint å dra med masse sand å gjøre fra seg oppi vannet er det ikke veldig kult. Mine leoser fant jo ut at det rommet bak hvor pumpa ligger var et veldig fint gjemmested i tilleg til et fint sted å gjøre fra seg så endte med at jeg skrudde av hele greia. Nå har jeg lagd et terra helt fra bunden av så har ikke bruk for den uansett nå.

Med det budsjettet der for du et fint bur. Du skal kjøpe et fint terrariet med fin størrelse og det er veldig god plass til å leke seg her inne. Vis jeg var deg ville jeg begynt å bygge en veldig kul bakgrunn med isopor og flislim.
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-06-2011, 02:58   #7
Reptilfreak

ville sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
Meldinger: 371
Standard

Går fint så lenge det er netting i toppen. Det er det vel på omtrent alle terraer. I alle fall på exo terra, der er vel hele toppen netting om jeg ikke husker feil. Bruker du i tillegg reflektorer får du ledet mest mulig lys der du vil ha det.

Mitt armatur ligger oppå metallnettig (luftingen) i toppen av terra, så da slippes også uvstråler gjennom.

Nå behøver som sakt ikke leosene dette, men jeg ville ha det hos meg likevel, iom at da har de valget slik de har i naturen. Har 2 og 5 tror jeg.

Psst, tannkrem. I 90 cm så koster armaturet over 2000 kroner, er dyrt.
ville er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-06-2011, 03:07   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
Meldinger: 420
Standard

Det er riktig Ville. Exo terra er lagd med full netting på toppen uten om en liten list i midten. Exo-Terra sine lys armatur har innebygd reflektor for å sende mest mulig stråler ned. Det er dyrt men tenker du på utseende så vil nok det se finest ut da disse er lagd for å passe helte korrekt.

Leosene har så klart ikke vondt av UV stråler tvert imot alle dyr tar nok litt godt av det men dem må ikke ha det i likhet med en skjeggagam F.eks.
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-06-2011, 19:11   #9
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Får vel kjøpe det armaturet etterhvert da, forhåpentligvis setter dem pris på nytt terrarie. Burde dem med tanke på prisen!

Ellers noe dere syns er fint/stilig / populært hos dyrene og få kjøpt? Spesielle huler o.l?

Litt stor investering for en 17åring som ikke driter penger eller har fast jobb det her
Reptils er online nå  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
360l leos terra 100x60x60 anders86 Prosjektspørsmål 0 24-01-2011 11:12
DIY - Leos Terra : DD m/bilder Mathias Woodss Terrarier 32 14-09-2009 15:57
Ormetelg / bregne i leos terra Mathias Woodss Andre øgler 0 08-06-2008 15:06
leos tine Agamer 8 09-05-2008 09:26
leos haplopelma_freak Leopardgekkoer og andre Eublepharis 4 06-08-2007 11:03

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:53.