| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 15
|
hei går det fint an å bruke jord med naturlig gjødsel til substrat til knelere og pinnedyr
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
|
Hva er forskjellen mellom jord og torv i forhold til konsistens og slikt? Og hvilken er best å blande med sand til substrat og hvilken er best til å lime på en bakgrunn?
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Sted: Østfold, Askim
Alder: 24
|
Ikke at jeg kan så mye om det, men jeg mener torva er det beste valget når det gjelder å blande med sand. Torvprodusenter blander sand i torva for å få en spessiell konsistens. Uansett er det det beste valget når det kommer til både farlige stoffer som kan skade dyrene, og til en viss grad når det kommer til mugg.
Sitat:
Tatt herfra: Spør en biolog - Torv og næringsstoffer |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Torv er kun steril så lenge den ligger luftetti vann. Med en gang torven blir tørket og kommer i kontakt med luft starter nedbrytingen.
Siden torv har en unik egenskap til å samle på vann blander mann sand i torven slik at nedbrytingen skal gå fortere og vann dreneres bedre. Goomba: kokos fiber (kjøpes i blokker i Zoo butikkene) og orkide' bark er det jeg syns er best å lime på bakgrunner siden de inneholder flere fibre som henger seg fast i limet. Torv og jord kan også limes men vil etter en stund løse seg opp og falle av. Spesielt om du dusjet mye eller har et regnsystem. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
|
Exo Terra Plantation Soil 8.8 L
Dette er kokosfiber i blokker. Vis det var det du mente. Det detter av med en gang vis du limer det på bakgrunen! Torv er bedre. Men det aller beste men så klart det dyreste er å blande en part med torv en part kokosfiber og en part med trelimet titebond 3. Du fukter torven og kokosfiberen også blander du like mye av hver. Dette blir da en smørje så smører du det utver der du skal ha det. Etter ca 1 uke har det tørket og limt seg fast til fugeskummet eller hva du skal ha det på. Det blir da stein hardt og detter ikke av! Titebond er waterproof og tåler vann og fukt. Spørr om dem har tiurtorv det er det beste og ugjødslet. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Metoden er å legge tykt på med svart silikon og deretter presse inn godt med kokosfibre. Kokosfibrene vil da låse hverandre fast sammen med silikonet.
Jeg har terrarier som har stått i mer enn 6 år med limt kokosfiber og det holder som bare rakkeren. Torv har jeg også brukt. SIden jeg bruker regnsystemer så renner torven etter en tid bort. Metoden din med trelim titebond 3 var ikke dum, ikke umulig at jeg må teste den en gang. Har du fått noe til å vokse på overflaten ? Kan det være at kokosfibrene du har brukt har vært gjennomvåte når du limte dem opp?, da vil de selvfølgelig ikke holde siden kokosfibrene vil utvide seg når de er mettet med vann. Sist endret av Frogger; 08-06-2011 kl 21:54. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Sted: Rogaland
Alder: 19
|