"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Terrarier kan jeg bruke murstein i akvariumet?

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28-04-2011, 10:50   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2011
Alder: 29
Meldinger: 2
Standard kan jeg bruke murstein i akvariumet?

lurer på om jeg kan jeg bruke murstein i akvariumet? som ineriør og vile/varmeplass til sumpeklumpene mine? tar gjerne imot tips og ideer ang oppbygging av terrarie
thess82@live.no er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 28-04-2011, 11:56   #2
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Så lenge den ikke inneholder stoffer som skilpaddene ikke tåler. Eldre murstein består så vidt jeg vet kun av naturlige stoffer som leire, kalk og sand. Nyere stein inneholder betong, som ofte har spor av ikke fullt så fornuftige ting.

Har selv jobbet på en byggevarebutikk, og jeg ble litt sjokkert over innholdet i sementen når jeg satt og leste på etikettene i smugpausene mine. Jeg ville aldri hatt noe som er laget av sement i mitt akvarie.

Naturstein som du finner i hagen, skogen og fjellet er derimot glimrende (og mye finere)
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 28-04-2011, 13:06   #3
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
Meldinger: 500
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gregoris Vis post
Naturstein som du finner i hagen, skogen og fjellet er derimot glimrende (og mye finere)
Vil ikke stjele tråden, men hvordan gjør man det med natursteiner? Rett i terrariet/akvariet, eller desinfiserer man det på noen måte?
Svar med sitat
Gammel 02-05-2011, 23:13   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av thess82@live.no Vis post
lurer på om jeg kan jeg bruke murstein i akvariumet? som ineriør og vile/varmeplass til sumpeklumpene mine? tar gjerne imot tips og ideer ang oppbygging av terrarie
Hvis du søker på google etter "turtle tank setup" eller lignende finner du fine bilder som kan være til inspirasjon. Jeg personlig brukte et 375 liters akvarium til min ene gulbuket terrapin, hvor jeg lagde en spesiell plattform av plexiglass, med en trapp med trinn som gikk ned på siden av glasset støttet på en list som holdt trappa på plass når skilpadda gikk opp. Dette krever jo litt silikonering og slikt, men det holder lenge hvis du gjør det rett.

Så er det bare å ha i det du vil av inventar som røtter, steiner, substrat og kanskje planter og fisk. Personlig byttet jeg mye på akvariene oppgjennom tiden jeg hadde min gulbuket terrapin (samt en rød-øret terrapin en kortere periode), blant annet hadde jeg fin sand og masse steiner, og hadde en plattform som jeg kjøpte på nettet (Turtle Dock hette den - google it), hadde planter enkelte ganger og diverse røtter. Byttet litt på dette, alt etter hvordan jeg ville det skulle se ut.

Viser under hvordan det så ut sånn grovt skissert med plattformen, gammelt bilde:

Sitat:
Opprinnelig postet av Kraissy144 Vis post
Vil ikke stjele tråden, men hvordan gjør man det med natursteiner? Rett i terrariet/akvariet, eller desinfiserer man det på noen måte?
Du kan fint steke stenene i stekeovnen en halvtime-time for å desinfisere de, kommer ikke på hvor mange grader jeg brukte når jeg gjorde det, men det er sikkert ikke så vanskelig å finne ut, jeg har ikke tid til det nå.

Kan også anbefale trådstarter å gå i skogen og se etter fine, kraftige (ikke råtne selvsagt) røtter som kan brukes i akvariet, sammen med natursteinene om ønskelig. Røttene kan du først skylle av med hageslangen og la tørke et par dager i sola, for så å fryse ned en-to døgn i fryseren for å desinfisere de.
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 14:04   #5
Reptilfreak

ville sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
Meldinger: 371
Standard

Trenger strengt tatt ikke gjøre dette med ting man finner ute. Holder plenti å skylle dem godt for å få av jord og dritt. Skader selvsagt ikke å koke eller fryse dem, men det er ikke nødvendig. Dvs, det er ikke nødvendig for fisk og reker i alle fall, og sistnevnte er veldig var på vannverdier.
ville er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 14:43   #6
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Jeg har gjort begge deler; både skylt av skikkelig før jeg satt oppi stenene og andre ganger stekt stenene i stekeovnen. Begge deler funker jo, merker ingen forskjell jeg, men som du sier så skader det ikke å fryse/steke de.
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hjelp! Det ligger 3 egg i akvariumet! Kendra Slanger, øgler og skilpadder 8 17-11-2009 12:26
TV: Akvariumet (tirsdag 26.05) Halgeir Media 34 29-05-2009 20:00
Akvariumet til terrapin mlls Startgropen 12 19-03-2009 09:52
fiskelukt i akvariumet.... isabelan Skilpadder 2 08-06-2008 01:07
Hva bør jeg bruke? marisol Terrarier 13 08-11-2007 16:24

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:52.