| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2011
Alder: 29
|
lurer på om jeg kan jeg bruke murstein i akvariumet? som ineriør og vile/varmeplass til sumpeklumpene mine? tar gjerne imot tips og ideer ang oppbygging av terrarie
![]()
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Så lenge den ikke inneholder stoffer som skilpaddene ikke tåler. Eldre murstein består så vidt jeg vet kun av naturlige stoffer som leire, kalk og sand. Nyere stein inneholder betong, som ofte har spor av ikke fullt så fornuftige ting.
Har selv jobbet på en byggevarebutikk, og jeg ble litt sjokkert over innholdet i sementen når jeg satt og leste på etikettene i smugpausene mine. Jeg ville aldri hatt noe som er laget av sement i mitt akvarie. Naturstein som du finner i hagen, skogen og fjellet er derimot glimrende (og mye finere)
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
|
Sitat:
|
|
|
|
#4 | ||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
|
Sitat:
Så er det bare å ha i det du vil av inventar som røtter, steiner, substrat og kanskje planter og fisk. Personlig byttet jeg mye på akvariene oppgjennom tiden jeg hadde min gulbuket terrapin (samt en rød-øret terrapin en kortere periode), blant annet hadde jeg fin sand og masse steiner, og hadde en plattform som jeg kjøpte på nettet (Turtle Dock hette den - google it), hadde planter enkelte ganger og diverse røtter. Byttet litt på dette, alt etter hvordan jeg ville det skulle se ut. Viser under hvordan det så ut sånn grovt skissert med plattformen, gammelt bilde: ![]() Sitat:
Kan også anbefale trådstarter å gå i skogen og se etter fine, kraftige (ikke råtne selvsagt) røtter som kan brukes i akvariet, sammen med natursteinene om ønskelig. Røttene kan du først skylle av med hageslangen og la tørke et par dager i sola, for så å fryse ned en-to døgn i fryseren for å desinfisere de. |
||
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
|
Trenger strengt tatt ikke gjøre dette med ting man finner ute. Holder plenti å skylle dem godt for å få av jord og dritt. Skader selvsagt ikke å koke eller fryse dem, men det er ikke nødvendig. Dvs, det er ikke nødvendig for fisk og reker i alle fall, og sistnevnte er veldig var på vannverdier.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
|
Jeg har gjort begge deler; både skylt av skikkelig før jeg satt oppi stenene og andre ganger stekt stenene i stekeovnen. Begge deler funker jo, merker ingen forskjell jeg, men som du sier så skader det ikke å fryse/steke de.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hjelp! Det ligger 3 egg i akvariumet! | Kendra | Slanger, øgler og skilpadder | 8 | 17-11-2009 12:26 |
| TV: Akvariumet (tirsdag 26.05) | Halgeir | Media | 34 | 29-05-2009 20:00 |
| Akvariumet til terrapin | mlls | Startgropen | 12 | 19-03-2009 09:52 |
| fiskelukt i akvariumet.... | isabelan | Skilpadder | 2 | 08-06-2008 01:07 |
| Hva bør jeg bruke? | marisol | Terrarier | 13 | 08-11-2007 16:24 |