"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Terrarier mitt terrarium, hva bør utbedres?

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-03-2011, 13:53   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2009
Sted: rogaland
Alder: 20
Meldinger: 12
Standard mitt terrarium, hva bør utbedres?

holder på å bygge terra til en leoss som flytter inn om en måneds tid, her er oppsettet:

21 wats varmematte av typen Exotic life-Terramat i venstre halvdel.

2 stk sylvania reptistar 18 wats lysrør i lokket (60 cm lange rør)

vil dette produsere nok varme for gekkoen?
på bildet er ikke fuktboksen på plass, men den kommer

har også kjøpt vitaminer av typen t-rex bone aid calcium powder, er dette rett type?
Vedlagte miniatyrbilder
mitt terrarium, hva bør utbedres?-terra.jpg  
Oizo er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 27-03-2011, 14:06   #2
Reptilfreak

telia sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Nær Hønefoss
Meldinger: 867
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard

Flytt vannskålen vekk fra varmematta, du vil garantert få det varmt nok, er mer redd du ikke vil få lufting nok....
Og hule både på varm og kald side....

The best ones are half eaten..........
telia er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 27-03-2011, 15:26   #3
Reptilfreak

Standard

takk for hjelpen, angående lufting skal jeg finne en løsning, gjerne fjerne en del av lokket.

når det gjelder varmematta fikk jeg beskjed av dama i dyrebutikken om å legge matta under substratet å ikke under selve terariumet, har lest litt rundt på forumet å hvis jeg har forstått riktig skal varmematta ligge under terariumet, hva er riktig?
Oizo er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-03-2011, 16:15   #4
Reptilfreak

Sindre93 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Sted: Jeg bor i Møre og romsdalen
Alder: 19
Meldinger: 209
Wink Er ingen eksper

Ok er bare intresert i reptiler men holder ingen foreløbig'

Bare for og si det at jeg ikke er noen ekspert.

Men jeg har hørt at du skal a matta under terariet så dyret ikke kan komme seg heilt ned på matta.

Men du skal ha et mellomrom mellom bunnen av terra og bordplata.

Fest noen knotter i hvert hjørne av terra eller noe. Dette er for og få luft under til matten så den ikke blir for varm.

Om den står rett ned på bordet/bakken så kan det bli så varmt under der at glasset sprekker.

(dette er i vertfall det jeg har lest meg frem til)
Sindre93 er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-03-2011, 16:31   #5
Reptilfreak

Standard

takk skal du ha,
jeg nevnte det for dama i butikken at den kunne grave seg ned å brenne seg men hun sa dette ikke ville bli noe problem, men vet ikke om jeg stoler helt på dette, får prøve å skaffe noen "knotter" å se om det blir grei temperatur med matta under terra isteden for under substratet.
Oizo er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-03-2011, 16:44   #6
Reptilfreak

ville sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
Meldinger: 371
Standard

Kanskje prøve å blande ut sanden din med torv, ser det er dette som blir anbefalt rundt på forumet her, dersom man vil ha et naturlig underlag fremfor matter, papir, ol.
ville er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-03-2011, 18:25   #7
Reptilfreak

telia sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Nær Hønefoss
Meldinger: 867
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av gekk91 Vis post
takk for hjelpen, angående lufting skal jeg finne en løsning, gjerne fjerne en del av lokket.

når det gjelder varmematta fikk jeg beskjed av dama i dyrebutikken om å legge matta under substratet å ikke under selve terariumet, har lest litt rundt på forumet å hvis jeg har forstått riktig skal varmematta ligge under terariumet, hva er riktig?

Aldri matta inne i terra til gravende dyr.......Stikk på ei byggesjappe og kjøp en isoporplate som er 3 cm tykk(koster ca 15 kr), denne legger du under terra for og lede varmen opp, kjøp noen møbelknotter(ca 15 kr) og lim fast under terrariet, da sprekker ikke bunnen. Legg matta mellom terra og isopor....Ha en matte som dekker ca 1/3 av bunnen på terra.

The best ones are half eaten..........
telia er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-03-2011, 21:22   #8
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av gekk91 Vis post
jeg nevnte det for dama i butikken at den kunne grave seg ned å brenne seg men hun sa dette ikke ville bli noe problem
Kanskje ikke noe problem for henne! Dessuten vil jeg tro matta kommer til å grave seg opp i sanda uansett.
tannkrem er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Mitt nye vivarium :D eruantalon Vivarier 53 05-07-2010 23:57
Igle og midd i mitt tropiske terrarium? bendick2112 Vivarier 2 11-05-2008 21:15
Mitt Borneo! Repti_queen Småprat 23 29-07-2007 11:46
Mitt Terarrium bisQuit Terrarier 21 22-02-2007 05:46
Mitt første hamskifte... (vel, mitt og mitt) Evenruden Leopardgekkoer og andre Eublepharis 10 20-12-2006 05:02

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:49.