"

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-02-2011, 14:08   #1
Reptilfreak

LeoSpot sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bergen
Alder: 22
Meldinger: 31
Standard Substrat til Leo

Jeg skal nå innrede mitt nye terra til leoen min.. Men blir helt forvirret av å lese om underlaget de skal ha..
Så jeg lager en egen tråd og håper jeg finner ut noe her..
Hva er det beste underlaget til en Leos?
Hvor får jeg tak i dette, hvordan skal det evt blandes og hvor mye bør jeg ha?
Er det noen som har bilder av sine underlag så jeg får litt inspirasjon?

F.eks sånn sand fra Exo terra, desert sand: http://www.exo-terra.com/en/products/desert_sand.php
Går ikke det an å bruke?
LeoSpot er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-02-2011, 18:48   #2
Reptilfreak

Sindre93 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Sted: Jeg bor i Møre og romsdalen
Alder: 19
Meldinger: 209
Exclamation Er ingen ekspert

Jeg er ingen ekspert og jeg har ikke en Leo men jeg har lest en del om dem og jeg meiner jeg har lest en plass att.

Sand er noe du ikke burde bruke fordi dette kan skape forstoppelse om det svelges. (tror det var grunnen)

En ting som er smart om du vil at rengjøringen skal være lettvint så kan du bruke en Repti matte til underlag. Den er bare og ta ut vaske og legge inn igjen. Men må passe på at der ikke er noen tråder eller løkker i matta som de kan sette fast beina i.

Men e sir det igjen e e ingen ekspert, sier bare det e har lest på internett litt her og der
Sindre93 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-02-2011, 19:34   #3
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansund
Alder: 21
Meldinger: 438
Standard

Kjøp deg blåsesand på biltema, GL 60
Kjøp deg solmull eller tiurtorv på plantasjen.
Sil dette sammen, 50/50. Så har du det absolutt beste substratet du kan få tak i. Billig er det også.

Sand er ikke en del av kosten til en leos, så den sanda med ekstra vitaminer og mineraler i skal du styre unna. Leoser dør av å spise sand, litt satt på spissen.
Svar med sitat
Gammel 15-02-2011, 09:30   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2009
Sted: Østfold
Alder: 25
Meldinger: 77
Standard

Jeg bruker exoterra dessert sanden, og går kjempe fint her.
Trine87 er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-02-2011, 10:19   #5
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Oslo/Akershus
Meldinger: 514
Standard

Skal du skape et terrarie med leopardens naturlig habitat så er sand og jordmixen det som er det mest riktige alternativet. Når du legger dette til i terrariet så sørg for å hardpakke det skikkelig, da unngår du at de evt. får i seg store mengder substrat samtidig som du skaper et naturlig habitat. Leopardgekkoer er ikke dyr som holder til i området med sand, de unngår sanden og lever i fjellområder hvor bakken består av noe lignende størket leire. Desto hardere pakket substratet er desto bedre.

Ellers er jo også papir å anbefale.

Lykke til!
Genetics er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-03-2011, 17:05   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Trondheim
Meldinger: 65
Standard

Hørt om folk som har brukt gressmatter i flere år, og det har funket kjempe fint for dem, lett og rengjøre også.
emrix er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-03-2011, 17:19   #7
Reptilfreak

ville sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
Meldinger: 371
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Hignoria Vis post
Kjøp deg blåsesand på biltema, GL 60
Kjøp deg solmull eller tiurtorv på plantasjen.
Sil dette sammen, 50/50. Så har du det absolutt beste substratet du kan få tak i. Billig er det også.

Sand er ikke en del av kosten til en leos, så den sanda med ekstra vitaminer og mineraler i skal du styre unna. Leoser dør av å spise sand, litt satt på spissen.
Kan jeg spørre hvorfor det skal være blåsesand? Og ikke den vanlige sanden de selger på biltema (den som kan brukes i akvarier)?

Tenkte å bruke torvblandingen, og har masse akvariesand liggende. Litt dumt om denne ikke kan brukes. Hva er i såfall grunnen?

Kan torvblandingen brukes på unge leos? Eller må en vente med dette til de oppnår en viss størrelse?
ville er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-04-2011, 10:48   #8
Reptilfreak

LeoSpot sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bergen
Alder: 22
Meldinger: 31
Standard

Nå har jeg kjøpr blåsesand og solmull for å lage et bra underlag.

Da har jeg forstått det riktig at jeg skal blande dette 50/50 og hardpakke det godt i terra?
LeoSpot er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-04-2011, 10:59   #9
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Meldinger: 294
Standard

Om du har vann i denne blandingen og pakker den godt sammen blir den hard og fin når den tørker, dette kan ta litt tid og jeg vet ikke helt hvordan det er med leoser og vått substrat. Det er mulig dem ikke kan være i terrariet mens leiren tørker, men det må nesten noen som har peiling på leoser svare på.
Goomba er online nå  
Svar med sitat
Gammel 14-04-2011, 12:56   #10
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Jeg lagde et faktablad om dette substratet i fjor dersom dere har lyst til å lese det. Jeg brukte tiurtorv og rådasand, men prinsippet er det samme.

HOWTO Tiurtorv-sand substrat
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Substrat til incubator Sondre Slanger 8 03-02-2011 20:16
Substrat? mfm Fôrdyr 11 20-12-2010 11:22
Annet Substrat? Nero Terrarier 10 11-12-2007 15:59
substrat parahybana_freak Terrarier 7 25-02-2007 18:56
Substrat Crispy Gekkoer 0 04-09-2006 13:33

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:47.