| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 24
|
Hei jeg er i ferd med å lage en bakgrunn til min flyve gecko. (Mitt første bygge prosjekt).
Jeg har tenkt å bruke isopor å lime på substrat. På denne bakgrunden hadde jeg tenkt til å ha små huler den kan vandre imellom. Tenkte å bruke byggskom rundt et glass å la det herde litt å trekke ut glasse. (Fungerer det?) Men da får jeg ikke substrat inni hula der geckoen kan stå på. Kan jeg legge byggskom uten på substrate? Fester det bra nok da? Så tenkte jeg litt siden bakrunden består av isopor med substrat på, jeg hadde ikke tenkt til å lime hele baksiden bak. Bare punkter så den eventuelt er enkel å ta ut igjenn. Kan fuktighet komme bak å ødelegge isoporen? (Bruker varmepistol på isoporen). Eller er det andre ting jeg heller burde gjøre? Alle tips, forslag tass mot med stor takk.
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 280
|
Sitat:
Å ta byggeskum rundt et glass fungerer nok dårlig, da byggeskummet vil feste seg så hardt til glasset at du ikke får det ut igjen. Du kan jo kjøpe en hule i en dyrebutikk som kan være inni byggeskummet, det fungerer hvertfall. ![]() Skjønner ikke helt hva du mener med resten? ![]() Mitt råd av egne erfaringer er å bruke svart silikon (siden det er penest å se på) på hele bakveggen eventuelt side-veggene og så feste isoporen inntil det. Så kan du bruke byggeskummet (HUSK at det utvider seg veeeeeldig) og spraye over isoporen. Huler har jeg aldri hvert borti, kun lianer/grener som jeg sprayet byggeskummet over (ble kjempe tøft ).Så kan du smøre silikon utover byggeskummet og presse på med substrat. ![]() Er det noe her som er feil så si ifra.. Håper det var litt til hjelp!
|
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Sitat:
Det finnes også en del tråder om bakgrunnsbygging her på forumet for den som søker litt Jeg så senest i går på en video som går på det samme som du beskriver. Kanskje du får noen tips her: " title="YouTube - Robc's 3-D Backdrop Tutorial" target="_blank">YouTube - Robc's 3-D Backdrop Tutorial
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Men det er jo ikke det han spør om... Tanken er jo å gjøre det samme som Robc gjør som vist på filmen, men et av hovedspørsmålene er jo om det er mulig å legge byggeskum utenpå en bakgrunn som er dekt av substrat.
Og både han og jeg har lest de fleste byggeprosjektene på forumet her og på repti, men ingen av de har gitt oss noe svar på om det er mulig å legge byggeskum utenpå substratet..
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Jeg tenker at det kommer an på hvor mye byggskum du bruker, hvordan du fordeler den, om substratet henger skikkelig på bakgrunnen og på hvor mye vekt byggskumhulen skal bære.
Vil tro det går fint, (uten at jeg selv har prøvd). Vil du forsterke forbindelsen mellom isopor og byggskum litt, så kan du f.eks kjøre skruer med stor skive inn fra baksiden av isoporen og ut der byggskummet og isoporen skal "møtes". Da får du en liten armèring gjennom isoporen og inn i skummet. Kan hende det blir overflødig, men det vet dere best selv
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Takk for hjelp, og tipset med skruer - det var jo en super tanke. Får se hva han gjør videre
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 280
|
Du får holde oss oppdaterte med masse bilder!
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2010
Sted: Norge
Alder: 25
|
det er ikke noe problem å ta byggskom uten på substrate, dette vil feste seg utrolig bra. vet det pga har sett byggeskum på byggeplasser som har festet seg i singel,sand og div.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 24
|
Takk for gode tilbake meldinger. Da er det bare å sette igang. Bare finne ut hvordan jeg skal ha ting. Det er ikke altid like enkelt
spesielt ikke når det blir mitt første. Sitter litt fast på hvordan jeg vil ha ting.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skilpadde? trenger Tips og hjelp | BaarDI | Slanger, øgler og skilpadder | 12 | 27-01-2011 09:43 |
| Stygg bakgrunn!-.- Tips/råd? | Freddy90 | Terrarier | 27 | 23-08-2009 04:48 |
| Bygge terrarie, tips og hjelp? | blowfish83 | Prosjektplaner | 9 | 04-04-2009 23:33 |
| Hjelp og tips til terrarie innredning | SpontaN | Terrarier | 15 | 15-04-2008 16:56 |
| Hjelp til første ørken bakgrunn | royy | Terrarier | 9 | 20-01-2007 15:52 |